Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-12-03, 10:39   #1
Endoldentia Endoldentia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 11
Att sy en korsett - mönster osv.

Jag tänkte sy en korsett som ett projektarbete jag har. Grejen är den att jag inte har några direkta kunskaper i att sy, endast de man lärde sig i grundskolan. Tror ni jag kan lyckas ändå? Jag har hittat olika mönster men alla är på engelska och jag är urdålig på det. Finns det inte mönster där det står på svenska. Det spelar ingen roll om det kostar pengar - men vart köper man det mönstret isf?
Endoldentia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-03, 12:18   #2
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Alla dina frågor är redan besvarade i tidigare trådar, så det vore att upprepa sig för mycket om man gav svar här - alltså läs igenom tidigare trådar, där du hittar mycket information.

Frågan var du köper mönster - beror vad du letar efter. "Enkla" mönster från Butterick, McCall och Simplicity finns att få tag i - fråga i din tygaffär. Mönstren är väl OK men instruktionerna förb***at dåliga, för att uttrycka det milt.
Bättre mönster med bra instruktioner hittar du från LaughingMoon, MantuaMaker, TrulyVictorian och PastPatterns - de flesta finns hos VenaCavaDesign i England.

Det finns inga "svenska" mönster med om du letar på min sajt kan du hitta översättningar till MantuaMakers och LaughingMoon: www.pastisch.se.

Och ja, jag har haft deltagare på mina korsettkurser som nästan klarat att sy en gympapåse i 7:an, som fixat en korsett.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-03, 12:19   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Börja med att läsa ignom lite gamla trådar här på forumet (eller på andra forum som rör klädsömnad) och bilda dig en uppfattning om hur mycket jobb det handlar om, vad du vill ha för typ av korsett och så vidare.

Hur det är med mönster med svenska sömnadsbeskrivningar vet jag inte, men du kanske kan få ut rätt mycket av bilderna som fins i olika beskrivningar på nätet?

Är det sedan mer specifika saker du undrar över eller behöver hjälp med (översättning av sömnadstermer, till exempel) så är du alltid välkommen att fråga igen.

Det är pilligt att sy en korsett, men inte omöjligt. Det du inte redan kan får du förståss vara beredd att lära dig och hade jag varit du hade jag nog tagit tillfället i akt att öva lite på engelskan. Det fins väldiga mängder information på nätet, men det mesta är ju på just engelska.

Men ger du dig bara fan på det ska du nog kunna skapa dig en tjusig korsett redan på första försöket. Heja heja heja!
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons