Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-06-26, 08:02   #1
cmtandersson cmtandersson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 107
Betalning?

Håller på att sy en korsett till en bekants bröllop och vet inte vad som är rimligt att ta betalt. Det är en ganska enkel modell från Simplicity, men det blir ju ändå en del inprovning.

Ska dessutom göra en kjol där jag ska kopiera en befintlig kjol. Den modellen är ganska enkel och rak så där ska inte vara några svårigheter.

Jag vill inte chocka henne med ett jättepris eftersom vi inte diskuterade det innan jag började sy men samtidigt vill jag inte känna mig utnyttjad. Så nu vill jag bara ha lite hjälp med att fundera ut vad som kan vara rimligt.
cmtandersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 08:32   #2
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Fundera på vad som väger in i betalningen. Hur många korsetter har du sytt, hur många kurser har du gått, dvs hur stor erfarenhet och kunnighet du har spelar in i priset.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 08:47   #3
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag tycker att det är ett absolut måste att vara överens om priset innan man börjar sy.
annars kan ditt pris och hennes pris vara skillda åt som 2 världar.och då blir dåde du och hon besvikna.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 10:23   #4
iskra iskra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 31
Prisförslag, fråga morrflickan, hos syr de del korsetter och har rätt bra hum om priser. Men som sagt ni borde prata om det innan du börjar sy så att ni är överens// Iskra
iskra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 11:35   #5
avsl120706 avsl120706 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 64
räkna ut material kostnad och tänk efter hur lång tid du har lagt ner på det hela... och sen ser du nog på ett ungefär hur mycket hon ska betala...
men bäst är förståss att alltid bestämma pris innan

lycka till!
avsl120706 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 15:24   #6
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
Se till att tydlig med hur många arbetstimmar det rör sig om totalt så att hon inte undarskattar ditt arbete.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 23:55   #7
Bonde Bonde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 23
Här kan du få några exempel av mig.
Undebust korsett: Från 1200 kr
Overbust korsett: Från 1600 kr
Gambeson : Från 1000 kr
Vanliga kostymbyxor: Från 1000 kr

Inget material ingår i dessa priser, det är bara för arbetet.

Jag får en hel del beställningar så det är verkligen inte överpris.

Ett bra sätt att få et pris är att tvinga kunden svara på vad de är villiga att ge. De flesta är väldigt xxxxxx (kommer ej på det svenska ordet för modest), och kommer därför ge dig ett högre pris än vad du ahde tänkt dig. Oftast iaf. Ett ganska sneaky
sätt att få bättre betalt :-)
Bonde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-27, 07:18   #8
cmtandersson cmtandersson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 107
Tack för tipsen! Jag vet att vi skulle gjort upp om priset först men det är ju lätt att vara efterklok.

Ska fråga vad hon kan tänka sig att ge och ha de olika priserna i åtanke. Annars blir det en kompromiss.
cmtandersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-28, 12:39   #9
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Jag brukar ta 1100 kr för en overbust och extra om det ska vara nåt extra dyrt tyg eller detaljer. Det är för lite för en korsett egentligen, men jag är ingen sömmerska i grunden och kan inte med att ta mer, dessutom ser jag varje korsett som en del i min privata lilla sömnadsutbildning...

Sen brukar det bli lite billigare om det är en bekant jag syr till.
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-02, 21:28   #10
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Räkna med en materialkostnad på 500kr. Sedan har du 20 timmars arbetstid - hur mycket värderar du din tid??
Jag gjorde en uträkning att om man sydde korsetter på heltid (40-timmarsvecka) och betalade arbetsgivaravgifter och hela den baletten skulle n korsett behöva kosta över 3500kr för att man skulle ha en dräglig lön.
Betrakta heller inte pålägget som "vinst", det är ditt arbete. Sälj dig inte för billigt - det fördärvar för dig och alla andra som är seriösa.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons