Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-16, 15:09   #1
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Question bandade kanaler

Ni som brukar dekorera era kanaler med band (som på den bifogade bilden), brukar ni sy på banden sist över kanalsömmarna, eller syr ni på dem samtidigt som ni syr kanalsömmar eller är det någon som benar innuti banden?
Bifogade bilder
 
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 21:44   #2
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag har använt kanalband men då sytt dem på insidan av korsetten.
De i projekt som är planerade med band som på bilden tänker jag sy på kanalbanden först och kantbanden sist. Blir snyggast så. Tycker jag.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-17, 11:00   #3
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
På bilden ser det ut som att skenorna sitter i de utanpåliggande kanalerna tycker jag. Tror inte det är bästa stället att ha skenorna, de ska ju helst ligga i fodertyget.

Jag har aldrig sytt dekorationskanaler utanpå men om jag hade gjort hade jag nog sytt sken-kanalerna först och sedan dekorationskanalerna. Dock skulle jag gärna veta hur ni som sytt som på bilden gör!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 13:36   #4
morra morra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 31
Jag har sytt några sådana korsetter, brukar oftast sy dem samtidigt som kanalsömmarna, men det beror ju lite på hur breda skenorna och banden är.
morra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 16:31   #5
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Inte för att jag har något svar på din fråga men jag nmåste bara säga att korsetten på bilden var j*la snygg. Var har du hittat den??
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 16:50   #6
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
http://www.entrenous.ch/

En av de bästa korsettmakare jag någonsinn sett.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 18:16   #7
beda beda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 155
Oj, undrar om jag ska klara av att sy en balklänning med korsettliv? Har svårt att hitta bra möster, tips? När det gäller skenor, tänker ni då i stål?
Jag trodde att man sydde kanalband utanpå för att ha skenan i, med det är alltå bättre att ha kanalen på insidan? I sömsmånen eller eller ett kanalband?
Ska sy i duchesse (stavn?), är det olämpligt eller svårt? Om man sätter skenor i fodret, kan man sy det i sömsmånen då?
beda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 18:51   #8
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Skulle svara att det inte finns några rätt eller fel - bättre eller sämre.
Vill du att kanalerna ska synas syr du kanalband på isnidan eller mellan fodret och yttertyget (men fäster kanalbandet mot fodret).
Ska det vara enkla kreationer som stannar uppe av sig självt kan man ju välja Rigilene-band annars är det käckt med stål-stål eller kraftigare plaststål.

Normalt syr man kanalerna på fodrets sömsmåner mär det gäller klänningar och korsettliv.

Om duchesse - far som ett "utskitet äpplemos" i maskinen - inte alldeles lätt material. Dessutom kan man få maskor av sömmarna och knappnålarna. Men det är fint.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 19:35   #9
beda beda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 155
Måste fråga mera...kanalband som sys från avigsidan på tyget, hur får man det snyggt. Syr man fast det alldeles intill sömmen då, eller? Kan man få det snyggt om man inte är så van? i ska ha axelband på klänningen.....hur många skenor behövs? Har ju inget mönster ännu och på de bilder jag tittat på ser det ut att vara ganska många. Syr jut nu en provkorsett i vanligt bomullstyg och då ska jag alltså räkna med att det blir betydligt värre att sy i duchesse. Oj, vad nervös jag blir!
beda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 20:14   #10
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Beda - Vänta med att sy prov/dummy/toall tills du har ett mönster att utgå från. Där finns också all info om antal kanaler och stål osv.
Det finns också rätt många korsett-nybörjar-trådar där du kan hitta tips om mönster och info om stål etc, bara kika vidare här på korsett-forumet och fråga vidare i de trådarna om du hittar något där du undrar vidare över.

Bellatrix - ja, visst är den läcker! Och jepp jag har hittat den på stället som Datura länkade till, nice catch! De gör jättesnygga grejer.

----

Tillbaka till ämnet är det någon mer som gör dekorerande band på utsidan av sina korsetter som vill dela med sig av taktik?
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 20:24   #11
Cornellia Cornellia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 84
Jag försöker skaka lite liv i den här tråden igen, för om en vecka börjar jag sy på min korsett som ska ha sånna här bandade kanaler.

Jag skulle bli super glad om någon som sytt sådana korsetter ville berätta hur dom gjort, och kanske visa bilder och/eller detaljbilder.
Cornellia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-12, 08:01   #12
Cathay Cathay är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 9
Citat:
beda skrev: Visa inlägg
Oj, undrar om jag ska klara av att sy en balklänning med korsettliv? Har svårt att hitta bra möster, tips? När det gäller skenor, tänker ni då i stål?
Jag trodde att man sydde kanalband utanpå för att ha skenan i, med det är alltå bättre att ha kanalen på insidan? I sömsmånen eller eller ett kanalband?
Ska sy i duchesse (stavn?), är det olämpligt eller svårt? Om man sätter skenor i fodret, kan man sy det i sömsmånen då?
Duchesse är det allra bästa du kan sy i. Det är stadigt, tjockt och repar sig inte lätt. Dock vill jag poängtera att vissa syaffärer kallar lite vad som helst inom satingengren för duchesse. Om det är något tunnt polyester är det absolut inte bra. Det blir lätt fula fläckar av svett och slinker såsom Leningrad påpekar.

Om du ska göra ett liv är med synliga kanalband syr du först hela livet med alla sömsmåner utåt. Bak gör du som vanligt om du vill ha dragkedja där (eller lätt snörning) eller så gör du sidsömmarna som vanligt och sätter dragkedjan där. Sedan fäller du sömsmånerna bakåt och stickar från insidan med 2 mm stickning (sätter sömmen 2 mm från "fällningen"). Sedan nålar du på kanalbandet (som bör förstärkas med klistermellanlägg) precis vid sidan av den fällningen så att gömmer sömsmånen. Sy och sy sedan igen på andra sidan av kanalen. Klart! Sist sätter du i skenorna och på med kantband.

Om du ska göra en riktig korsett kan vi ta det då... =)
Cathay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-12, 08:16   #13
Cathay Cathay är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 9
Citat:
Tinkerbelle skrev: Visa inlägg

Tillbaka till ämnet är det någon mer som gör dekorerande band på utsidan av sina korsetter som vill dela med sig av taktik?
Nu har jag skrivit om min taktik som svar till Beda, men i "liv"-versionen. Om jag gör en riktig korsett, gör jag som konfektion, likadant, men dubblerar bandet med korsettcoutil. Egentligen är det stadigare om man sätter skenan på insidan (tänk er att skenan ju pressar ut tyget och minskar risk för vrinkler om den sitter på insidan, men tvärtom hjälper till att pressa ihop tyget om den sitter på utsidan. Dock är det finare när själva kanalen får tjocklek av skenan så om man lyckas fästa skenan bra och få en full längd så blir det ju toppen. Men i alla fall om man sätter kanalen på insidan i stället sätter jag en likadan bandkanal, men i coutil på insidan och ett dekorativt band på utsidan samtidigt. Coutilbandet brukar jag ändå sy från utsidan, så det funkar ganska bra.

Om man i stället syr i tre (eller fler) lager går det ju lika bra och är väl eg. lättare att få snyggt om man inte är van vid "kanalsömnad".
Cathay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-28, 20:41   #14
zassa89 zassa89 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 57
När jag gjorde min senaste korsett, (finns att se i mitt galleri, lackkorsett med rosa dekorationskanaler) så sydde jag kanaler i fodret för skenorna, och sen på tyget sydde jag dekorationskanalerna efter att jag sytt ihop alla delar och pressat isär sömmarna.

då kan du fortfarande få skenorna så som du vill ha dom, och ändå kunna leka med former och linjer i "kanalerna" på utsidan.


Vet inte om detta hjälpte någon, är ett blåbär här inne på forumet så
zassa89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons