Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-29, 15:59   #1
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Brodermaskin????

Hej allihopa

Jag har blivit kär i en Designer SE men har egentligen inte så stor koll på andra maskiner/märken. Har bara husqvarna i mitt stall(tänkte byta upp mej från en Rose)

Finns det nåt annat alternativ jag bör kolla in som är jämförbart med SE:n eller kasnke t.o.m är bättre? Den kostar ju endel så man vill ju inte välja fel
Har bara kollat in janome 350 som hastigast.

Sen undrar jag om någon testat 4D programmet Husqvarna har? Jag har gamla digitizing nu och det är inte bra Men är det värt att byta till 4D?
Någon som testat båda?


mvh mia i valet och kvalet
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 16:05   #2
Nystart Nystart är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 85
Har också bara Husqvarna men har gått ifrån traditionen och köpt en Brother Innov-is 1500D en suverän maskin. Har även designprogrammet PE-Design 7,0. Ångrar verkligen inte köpet. Kollade på Husqvarna men tyckte inte om den.
Nystart är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 16:07   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Janomen är en väldigt bra prisvärd maskin, ta ytterligare en titt på den. Jag har föregångaren 300E och den har aldrig krånglat under dessa år.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 16:33   #4
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Du har ju också Janome 11000 som är en kanonmaskin, även Brothers Innovis 4000 är en riktig höjdare. Personligen tycker jag att SE´n kostar mer än den ger. Det var inte så stor skillnad från D1:an till SE´n att det motiverade prisskillnaden. Titta runt och provsy du det lönar sig alltid.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 17:36   #5
barwin barwin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 278
Tänk noga efter vem du vill handla av! Jag har också letat och funderat ett tag.
Bestämde mig idag för en Pfaff 2170.
Mycket pga återförsäljaren.
Att jag fick ett bra pris betydde en del.
Att jag har en Pfaff 7570 betyder också en hel del. Mycket är sig likt mellan maskinerna!
barwin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 17:39   #6
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Tack för svar

Nästa fråga Är det någon av er som vet var man kan kolla på Brother och Janome i sthlm ? Någonstans där de kan broderibiten?
Symässan är ju på väg men så länge kan jag inte vänta

Jag har kollat in D1 också och har förstått det som att SE:n och den är ungefär samma. Nu verkar dock nya SE.n tala om tiden det tar och brodera, kanske inte så viktigt??? Man kan även skriva in stygnet den ska börja sy på...tex stygn nr 2956 och så börjar den sy där(tror att D1 är som min rose ?...man får klicka sej rätt stygn för stygn)
Sen har SE:n lite bättre USB och lite sånt
Så OM jag satsar på en husqvarna tror jag att jag tar deras värsting

Är det någon som har sett skillnad i kvalite´n på själva broderiet mellan olika märken? Har fått för mej att endel är lite mindre "levande"
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 18:00   #7
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Ja du mindre levande broderier som du säger det beror på hur det är stygnsatt inte på själva maskinen. Det gäller att man köper motiv som är bra kvalité på och här lär man sig med tiden vilka som har bra grejor och vilka som är mindre bra. Brother vet jag inte i Sthlm men ABC Symaskiner i Skärholmen har ju iallafall flera märken och kan det här med broderi också har jag för mig. Sen kan du ju titta där Pulver Trollet köpte sin maskin dom verkar ju kanon.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 18:14   #8
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Jag får försöka hitta lite olika märken och kolla runt. Synd att inte alla märken finns i en och samma affär så det hade varit lite lättare att jämföra

Man vill ju inte köpa "fel"
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 18:21   #9
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Ja det vore väldigt bekvämt, men lycka till iallafall.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 18:51   #10
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
jag har

på kort tid avverkat en rose, en 955 platinum en designer 1 från husqvarna. men kände att jag ville ha mer brodyrglädje..

Jag har kollat runt ordentligt på olika märken men först måste man gå till sig själv

Jag broderar stora saker. vill inte splitta i tid o otid.
jag vill lätt kunna inse nyttan med olika lager på lager broderier vad gör vad på ett brodyr ( minnet är kort mellan data o symaskin för mej)
hag vill ha en utbyggbar maskin, därför gick vänster styrda brodyrärmar bort.
Jag hatar när konturer kommer fel och det är petigt i min värld .

därefter började jag leta.

HQSE, nja jag tycker inte att jag får ut mer brodyr för pengarna, finns ingen anledning att byta upp sig från D1a kännde jag.det går att skaffa förlängningsbord, men de har inte fått så bra kritik i usa, kontakten glappar o brodyrerna misster sin exakthet.

kollade Brother 4000, bra maskin, fin broder yta, men helt låst vid större broderingar, dyrt med extra tillbehör för att bygga om maskinen, samma som med HQ vid utbyggnad.

Pfaff kändes smäckig trots att det nog hade varit mitt andra val pga friarmen.

kollade även på mb4 och brother pr 600, vilka verkligen verkar trevliga, men mera för massproduktion är mit pillerillande med att bygga stora brodyrer. inte lika enkel att få exakt. så fanns det bara en kvar, konstigt nog var den billigaste den aldra bästa , jag fick mest brodyr för pengarna helt enkelt.
jag har ittat på janome 10000 och 300 innan o tyckt de varit riktiga smäckmaskiner. så jag var lite anti mot Janome. men det har jag fått svälja
om man som jag verkligen inte vill brodera, uöka sina vyer hela tiden så kan jag varmt rekomendera janomes MC 11000.

min första maskin köpte jag för att brodera text på jackor hade inte en aning om att det var så här kul, idagens läge drar jag mej inte för att göra brodyrer med över 150 trådbyten och storlekar på 50x50 cm. för det e så skitkul..

jag har suttit många timmar vid data, med papper o penna o hoopat o hoopat. slitit mitt hår i ren envishet. jag hade ingen aning om att det kunde vara så lätt som det är med min älva och hennes clothsetter..

är du nöjd med att brodera småsaker så kanske det blir mycket lull lull, men gillar du att trixa kolla på en Janome mc11000. den kostar ca 47000. men du får mycket brodyr för de pengarna!!!

jag ringde runt till flera olika janome handlare, men de som var absolut trevligast o som jag kände att de hade störst intresse av att jag gick ut genom dörren som en nöjd kund var på haga gatan 2 i stockholm, stockholms cycenter, nu finns det säkert flera bra, tyvärr var jag tvungen att välja bort några pga tillgänglighet då man sitter i rullstol.

Jag lånade ett demo ex av maskinen i en vecka, den krånglade från dag ett, och ändå blev jag TOKKÄR i maskinen, en sådan skulle jag bara ha, men en egen helt ny, inga mer demo ex för mej!

oj har du orkat läsa ända hit???
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 19:33   #11
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Jag orkade läsa

jag var på den affären men där fick jag inte mycket hjälp tyvärr men å andra sidan sa personen att en annan var bättre på broderdelen. Kanske ska gå dit igen då

från början var jag mest inne på större broderyta men sen insåg jag att de vanliga sömmarna också är ganska användbara. Var helt inne på att köpa Janome 350 just för att kunna brodera större ....men så kom SE.n i min väg igen Tycker de där omnigram(eller vad de heter) sömmarna verkar ganska användbara också. Har använt mina mönstersömmar på Rosen endel men de är så få på den

men jag vill också kunna brodera stort och enkelt

clothsettern.. vad gör den?
Hittade ingen beskrivning på den men ska leta lite till

som jag fattat det gör du även egna broderier? Vad har du för program till det?Är det också janomes?
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 19:50   #12
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Bara en tanke... Det börjar finnas begagnade D1r för under 20 tusen nu, även hos handlare. mycket maskin för pengarna om man kan tänka sig att jobba med disketter!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 19:59   #13
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
programm

vi har husqvarna 3d, ett program som absolut inte är värt pengarna, då kan man likagärna köpa embird för 900 tycker jag, som de senaste dagarna börjat sätta mig in i programmet på riktigt, det är överraskande bra, jag har bara varit lite tjurig innan.

vi använer dock ett proffs program för stygnsättning, de andra är på hobbynivå. vilket klart avspeglas i kvaliteten. . janome lockademej inte det minsta när jag kollae det programet!

men smaken e som baken delad!!
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 20:54   #14
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
har kollat D1r också. Man kan visst uppgradera dem till USB om man vill

Disketter verkar lite ...hmm gammalt
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 11:40   #15
ANNELIE66 ANNELIE66 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 41
Re: jag har

Jag bytte upp mig från D1 till SE och jag tycker mycket mer om min SE - D1:an är en bättre symaskin och SE:n är en bättre brodermaskin, det är nog svårt att få ett "kinderegg" med alla önskningar uppfyllda i en.
Själv syr jag mer än jag broderar, men tycker ändå att jag gjort ett bra val.

Om jag börjar brodera mer framledes så kommer jag kanske att se de begränsningar som Trollet talar om och då ska jag absolut ta med hennes Älva i beräkningen (erkänner gärna att jag blev otroligt avundsjuk på armen på hennes Janome som tillåter brodyr på ex en ärm utan att man måste sitta och sprätta upp och sen sy ihop den igen)- men än så länge håller jag mig till normalstora och mindre broderier och min SE är kanonbra till mig.

Det verkar som om Janomen är klart billigare?Framförallt får du se till att maskinen fixar det just du ska använda den till

Hördu, Trollet - jag blev faktiskt lite nyfiken på de förlängsbord du skriver om till HQ, har surfat runt lite men inte lyckats hitta nån info om det - kan du skvallra lite mer om var jag kan läsa mer om det......

Citat:
Pulvertroll skrev:


HQSE, nja jag tycker inte att jag får ut mer brodyr för pengarna, finns ingen anledning att byta upp sig från D1a kännde jag.det går att skaffa förlängningsbord, men de har inte fått så bra kritik i usa, kontakten glappar o brodyrerna misster sin exakthet.

ANNELIE66 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons