Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-03-03, 11:24   #1
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
mitt varmaste tack, en trollsång skriven till er

Vissa är faktiskt rädda för en Bunyip

Vad är egentligen en bunyip, skogens innevånare har hört den annorlunda nyheten, monstret i skogen, var ju inget monster utan en god vän till stora Trollet.

Skogen har bråda tider, våren nalkas med stora steg, men visst finns det tid att byta ett ord i goda vänners lag. Och nyfikenheten är stor i skogen.

Jo jag hörde Troll berätta om Bunyipar för flera år sedan kvittrade Skogsåået.
I det röda landet är det ett odjur man skrämmer småbarnen med. Hiskligt ska det vara o trivs bara i träsket, äter små barn, föräldrarna använder Bunyiparna för att få barnen att göra de vuxna till viljes, men Troll gillade dem tydligen. Visst bör man ha respekt sade Trollet till mej, men de har ett hjärta av guld bara de vill .

På annan pålats i skogen, närmare bestämt den stora grottan inhuggen i berget, alla skulle nog kort säga grotta, men inte Troll, stugan kallar Troll sin boning stolt, men så kan det nog vara för den som aldrig haft ett hem, blått en bergsskreva att sova i. Ruelsen hugger i Trollets stora bröst, vad ska de säga de där i skogen, här har jag släpat hem en livs levande Bunyip, tycker de att jag låter, har humör och tar utrymme i skogen vid min framfart vad ska då Bunyip göra, frågar sig troll förtvivlat.

Vännen väntar nere vid tjärnen, för bergsmassiv tillhör inte Bunyipars habitats. De gillar att vältra sig i dy och nate. Än mer bekymmersamt är väl att den svenska floran inte ger Bunyip den rätta kosthållningen, det kan bli svårt att föda sin vän. Håhåjaja skrockar Troll, visslar på ulvarna, Diamant väsenet som bara Troll kan ana, ler hemlighetsfullt och säger med sin klara röst, ska vi hälsa på vår ystra vän. Kom Troll jag vet var vi kan hitta föda som passar din vän. Med en stor kont på ryggen klafsar den udda kamratgruppen, genom vårens lera, ner mot den stora hemsökta ängen. Hit är det ju aldrig någon som vågar gå, mumlade så Trollet, nä just det nickade Diamant, men så tänk då dumma dumma Troll. Har du sett denna växt? Troll tittar närmare o blir förvånad vad gör denna där, den skulle min vän kunna äta, men de andra kommer få dåndimpen, mumlade Troll. Ärsch strunta i dem nu, vi hämtar Bunyip så kan han både äta o leka en stund.

Troll tar långa steg mot tjärnen, ulvarna o Diamant har fullt sjå att hinna i fall, Trollslända som både blivit gammal och grå om nosen och vars ben inte håller för tempot, mumlar på ulvars språk, först ska man springa fort i ena riktningen o sedan ska det väl gå minst lika fort i den andra riktningen. Med en djup suck, lade ulvinnan sig drottninglikt i den mjuka mossan, hittade en god tallpinne att flisa energiskt mellan de blixtrande tänderna.

Lilla Knyttet vet inte riktigt om Mor klara sig där i skogen själv, men äventyrslysten skuttar hon efter Trollets breda rygg.

Vid tjärnen frustar Bunyip glatt så de stänks ner med geggamojja , inte helt godluktande tycker Troll men vad gör det slår armarna kring vännens hals, Du finns verkligen på riktigt, mumlar Trollet grötigt. Troll pillar lera ur det gröna lockiga håret på bunyipens stora hals och huvud, vill visst aldrig sluta göra sin vän fin. Plötsligt gör Diamant Trollet uppmärksam på ett väldans buller från Bunyipens mage, bara lite hungrig urskuldade sig vännen.

Med stora kliv ger de sig iväg mot den hemsökta ängen. Passerar Slända som solar sig i vårsolen, ligger du här du stumpan jollrade Trollet mjukt. Japp här kan jag ligga o se er barnrumpor leka, sa hon snusförnuftigt, Troll skulle just protestera att vem som hade fött upp vem, men greps genast av förtvivlan vid tanken på att ulvarnas år var så mycket kortare än Trollens. Ligg du mor lilla sa Troll mjukt fann en bit torkat kött i konten o gav henne. Din mat Troll, jag kan jaga egenprotesterade ulven med sina milda ögon. Pytt sa Troll vänner hjälper varandra eller hur, jo det höll mor varg med om slickade Trollets grova kind.
Salt sa hon bestört, är min Trollunge ledsen? Nä bara glad, men rädd för jag brukar inte få vara glad, Troll skruvade förläget på foten, vill så gärna trösta sin trötta gamla vän och vill så gärna leka med den nya vännen.

Bunyipen, var nog ofantligt hungrig tänkte Troll förfärad, hur ska jag kunna föda denne bjässe, växten växer ju på fler ställen, men så otympligt att varken jag eller Bunyip förmår att repa den. Ska min vän behöva svälta för min skull, Troll får en huggande smärta i bröstet, kanske bäst att sända Bunyip hem till det röda landet, där Bunyipen är mäktig o magisk.

Ystert puttar Bunyip Troll i ryggen , hoppa upp så leker vi, Troll kostar på sig en ridrur, sedan ska Troll ta tag i det som måste göras. Inte anande om att många nyfikna ögon följer deras framfart från skogsbrynet leker de två vännerna i yster dans. Kära hjärtanes så kul Troll har, men allt har ett slut oxå Bunyips energi, dags att äta, kluckar vännen glatt. Troll ser med förfäran hur växtligheten börjar sina.
Kvällningen kommer, Troll har tänt ett bål, runt sitter Trollet själv, de både ulvarna ligger o nöjt flisar varsin pinne, Diamant sitter med de glittrande ögonen underfundigt spejande ut i kvällen, Bunyipen har nöjt sträckt ut sig på sidan.

Trollet börjar sakta mumlande sjunga på sånger hemmifrån, om drömtiden som den kallas. Ur konten tar Troll fram sin mungiga o spelar en sällsam trudelutt. Som en ekande kör hör vännerna hur nått stampar eller klappar takten till Trolls säregna musik, som om 100 tals händer o fötter ger sig in i melodins trummande exotiska virvlar. Diamant frustar belåter, men Troll blir rädd, för nu ser Troll vem som gör allt detta taktfasta ljud, upp mot ängen kommer ett tåg av skogens invånare, de alla är tungt lastade. Här kommer de som ska skilja oss åt suckar Troll och stryker sin nyfunna vän över den sammetslena mulen som glittrar i silver. Kanske bäst att vi ger oss av tillsammans, kanske mitt hemland väntar på oss båda.

Nu har kortegen hunnit fram minsta mus, hare, vätte, älva ja alla står där bakom. Högtidligt kommer både älvadrottningen och Tomte far fram mot bålet.

Hrrrrmm börjar Tomten allvarligt, vi har samlats här vi alla i skogens gemenskap, för att hälsa vår nya medlem välkommer, sällan har vi sett vårt Troll så mild och glad, men det har kommit konstiga meddelanden att Bunyipen enbart äter en växtlighet ur vår nordiska fauna, och att den växer för olägligt till för at ni ska kunna hålla Bunyip mätt.
Vi har därför alla o en var ägnat dagen till att repa kost till Trolls nya vän.

Välkommen skall du vara till våran skog, en vän av Troll är välkommen,

Troll tror inte sina ögon, den taggiga växten har slitit upp sår på många händer o tassar, värmen från 100 tals strålande ögon värmer mer än bålet självt.

Bål på bål tänds, mat lastas upp ur konter, Troll och Bunyip berättar historier från drömtiden. Det spelas musik och det dansas, i storskogen råder fest, en välkomst fest!!


Kära syside vänner, det är ni som inspirerat mej till denna text, därför tillägnar jag den till alla o envar av er..

Tack för all kärlek, godhet o värme som svept mot mej, många av er har gett mej modet att våga satsa och verkligen köpa min drömhäst..
Det är roligt att ha någon att dela min upplevelse med, och det tackar jag för.

Många har idiotförklarat mej, pratat en massa gojja mm. Men jag känner i mitt hjärta att detta var den sista lösningen, för att jag skule orka med 40 år till av mitt liv.

Tack för styrkan ni er mej

Kram Troll
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-03, 12:26   #2
Gun-Britt Gun-Britt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 126
Tack för denna sång och för allt annat vi fått från dig.
Tack för att vi får vara dina vänner.

Kram från Gun-Britt i Norrland
Gun-Britt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-03, 12:54   #3
titti04 titti04 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 151
Tack snälla för det DU ger oss med din glädje och
dina trollsånger

Kram Karin
titti04 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-03, 13:42   #4
carinabwallin carinabwallin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 66
Hej!

Har du funderat på att bli författare? Du verkar ha en fantasi utöver det vanliga. Ha det bra!
carinabwallin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-03, 14:14   #5
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Åh vilken underbar historia. En hel bunt sådana historier skulle bli en fantastisk bok.
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-03, 14:41   #6
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Kära troll,
Det är vi som skall tacka för alla underbara trollsånger som du ger oss!!!
Det är så härligt att drömma sig bort i din läsning som är så målande att man kan se allt framför sig.
Kram från dansmusen.
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-03, 15:30   #7
AnkiH AnkiH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 178
Jag blir så glad! Har läst alla dina trollsånger och en del har varit så sorgsna, men till denna kom det glädjetårar.
All lycka till dig trollet och tack för all underbar läsning.

Kram Anki
AnkiH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-03, 15:35   #8
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
TACK SJÄLV!

Tusen tack själv Trollet!
Utan dig skulle Sysidan inte riktigt vara Sysidan, i mina ögon.

Det var faktiskt du som fick upp mina ögonen för broderimaskinens magiska värld! När jag läste om hur du skapade med symaskinen och såg dina fina broderier, fick även jag en längtan till en maskin. Tänk att kunna skapa något så vackert, trots att jag alltid har värk, funderade jag vidare.
När du sedan beskrev hur du upplevde D1 som handikappsvänlig broderimaskin, vart jag helsåld! Så det hela slutade med att jag köpte mig en begagnad D1, i toppenskick, och det min vän, ångrar jag inte en dag.

Så tack för allt som du ger oss, både av dig som Annie och som Trollet!

Varma kramen
Katarina
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-03, 17:10   #9
ANNELIE66 ANNELIE66 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 41
Det är nog många med mig som kikar in på Sysidan och allra först letar reda på dina senaste bilder och inlägg innan man går vidare och kollar vad som annars finns att titta på.

Du ger så mycket av dig själv och vi kommer nog på att vi blivit väldigt bortskämda med din närvaro - och tyvärr nu måste inse att när du nu "blivit med häst" inte kommer att ha samma tid och ork med vare sig broderandet eller Troll-skrivandet.

Ser fram mot mer bilder, mer Trollsånger och mer Annie, när du själv har möjlighet såklart.

Stor kram
Annelie
ANNELIE66 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-03, 17:28   #10
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Det är vi som ska TACKA. Vad vore sysidan utan Trollet o Annie.
Det som gör att jag är här ute o kollar flera gånger om dagen är ju för att kolla om du kommit in med några underbara broderier eller några trollsånger. Det var så tyst när du tog bort dina bilder o trollsånger, jag saknade det så enormt.

Jag hoppas du kommer hinna med oss här inne ändå fast du blivit med häst för det är sååååå roligt att följa dig o dina framsteg. Önskar dig LYCKA TILL med allt du företar dig.

KRAM
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-03, 17:40   #11
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Säger som många andra säger att det är vi som ska tacka dig för allt ögongodis du gör/skriver. Krama om din sötnos från mig.
Ett stort LYCKA TILL.
ÅsaS
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-04, 00:17   #12
lillalvan lillalvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 74
Hej Pulvertrollet/Annie. Är det någon som skall tacka, så är det väl vi medlemmar på Sy-sidan.
Du ger så otroligt mycket av dig själv till oss. Värme - glädje och inspiration. Du ger oss de mest underbara bilder på dina broderier och för att inte tala om dina troll-sånger. Du låter oss medverka i din stora glädje när din vän äntligen kommer hem till dig.Utan din värme är Sy-sidan bara halv. Det var så tråkigt när du försvann. men jag kan nog tala för alla: den stora glädjen när du kom tillbaka. Varma lyckönskningar till ditt nya liv. Häälsningar Jenny/ Lillalvan
lillalvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-04, 08:04   #13
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Du skriver så fint. Jag tycker du ska ge ut dina trollberättelser i en bok med illustrationer i.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons