Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-25, 10:51   #1
Mavae Mavae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 110
Var hittar jag mönster till babybtossor?

Är det någon som har tips på var jag kan hitta mönster till tossor till 8-månaders baby, liknande dessa: http://www.stonzwear.com/sitecm/i/3%...1.jpg?Width=-1

Vi behöver nåt att ha på fötterna nu när det börjar bli lite varmare, men som ska klara av att hon sover i vagnen i någon timme/timmar. Tar tacksamt emot förslag!
Mavae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 11:03   #2
federici federici är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 83
jag letar efter samma mönster..
federici är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 09:15   #3
clivia clivia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 61
fårskinnstossor

Min lilla hade fårskinnstossor, det var oslagbart varmt. Tovade ulltossor håller värmen riktigt bra också. Ibland hade hon tjocksockar i ull, de höll värmen bra även i minusgrader. Man kan ta lite förstora tjocksockar och tova i maskin, det är ett alternativ till tovning. Nu är hon för stor att ligga i vagn men det var en mysig tid. Hittar jag mönster ska jag skicka.
clivia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 17:43   #4
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Jag knåpade ihop ett mönster på ett par såna efter att ha sett lite bilder på nätet. Eftersom det inte krävs någon enorm passform var det inte så klurigt. Mät längd och bredd på foten, och mät runt ankeln och runt benen där du vill att tossan ska sluta. sen får man ta till lite extra "rumme" runt ankeln för att kunna få i foten. Kan vara bra att sy en provtossa i lakansväv för att kontrollera vilka punkter man vill att dragskon ska sitta fast vid. Jag gjorde mina tossor i bävernylon som jag fodrade med fleece. Tyvärr glömde jag ta kort på dem innan jag gav bort dem...

Fråga gärna mer om jag förklarat luddigt...
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 14:46   #5
Mavae Mavae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 110
Tack för tipsen! Att tova stora raggsockar var ju en superidé, ska genast gå igen om garnförrådet och sticka för stora sockar!
Mavae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 19:41   #6
clivia clivia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 61
tova raggsockar

Vill bara tillägga att jag inte provat själv att tova raggsockar i maskin men bekanta har gjort det och sagt att det kan variera vilken storlek man får i slutändan så det är lite chansning. Man kanske också måste knöla in en plastpåse(som tål 60 grader) i socken och sy igen några stygn så den inte tovar ihop på insidan. Det blir lite expriment. Men man kanske kan få mer råd på forumet för stickning.
clivia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 20:21   #7
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Jag har flera mönster på babytofflor ifall du är intresserad.

Den här URL:en har ett mönster. Babytofflor


/ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 09:01   #8
Mavae Mavae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 110
Jag har tovat "tofflor" tidigare, men hade helt glömt bort det. Fick då tipset att slänga in ett par jeans i tvättmaskinen - tog makens, han var måttligt road när de kom ut helt lurviga :-)
Hade inget problem med att de ville tova ihop.

Tack för länken Elisabeth, men det fungerar inte. Eller så ligger sidan nere för tillfället. Har du mönster som kan tovas (eller sys naturligtvis) tar jag tacksamt emot det. Vanliga stickade tror jag blir för kallt, jag hoppas nu på våren, vi ska ta ur åkpåsarna ur vagnen då det börjar bli lite trångt, så jag vill ha nåt som det inte blåser igenom.
Mavae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 08:26   #9
Jennie-Marie Jennie-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 45
På garnstudios hemsida eller drops design tror jag man kan söka på finns ju ganska många mönster på stickade och tovade tossor...
Jennie-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons