Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-10-14, 19:16   #1
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Husqvarna Zigzag 19E - problem att lösa

Jag har lite problem med min "nya" Husqvarna Zigzag 19E som blev min I helgen. Det ät stygnslängd och back som inte funkar. Jag har gjort en liten film på mekanismen inuti för att försöka förstå problemet (jag pratar engelska eftersom jag även spridit filmen på engelskspråkiga forum). Tänkte fråga även här eftersom jag är tacksam för all input jag kan få (även från "okunniga" - det kan ge mig nya ideer!)

Filmen hittar ni här:
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-15, 07:50   #2
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Klippet är välgjort. Det är ju inte lätt att filma inne i de små områdena.

När jag kommer hem senare ska jag titta in i min och se på de två olika funktioner som du beskriver och pekar på. Det verkar som en liten arm knyter ihop de två delarna som har rörelser i riktningen x och y -axeln.
Återkommer.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-15, 10:16   #3
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
http://www.youtube.com/watch?v=fryOtNF_jBM
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-17, 16:43   #4
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Question

Känner mig som en knas... men hur kan den filmen hjälpa mig?
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-17, 17:56   #5
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Ingen aning

Det var först och främst för att visa dig den fina symasinen på klippet, annars nån direkt hjälp tror jag inte att den kan ge.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-17, 18:41   #6
MAR1E MAR1E är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 3
Thumbs up

Hej Linda! Grattis till den "Nya kompisen" ! Själv fick jag i sommar "adoptera" 5 st 19E Fyra av dessa var helstopp i backen. Problemet går att lösa. Den fyrkantiga delen du pekar på i filmen måste värmas för att lossna. Den är som fastbränd och det räcker ej att olja upp. Vi lade en lödkolv emot och värmde med. Tryck och rör på knappen. Till slut lossnar den. Olja därefter 5-56olja. Lycka till! från Marie och 4 spinnande 19E (den 5:e var ett hopplöst fall). Det värsta problemet med mina var att det fattades pedaler och pressarfötter Och dom är inte billiga. Ett fynd från Erikshjälpen och en begagnad från Göteborg har jag fått. Och nu jagar jag vidare för att få alla komplett. Hej svejs
MAR1E är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-19, 15:30   #7
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Den del du rör med tång skall gå så lätt att fjädern orkar dra den tillbaka. En värmepistol eller liknande (hårtork) löser ofta upp de rester som finns så att de blir rörliga. Smörj med vanlig riktig symaskinsolja som löser upp de rester som åstadkommer problemet. Använd inte 5:56 eller andra konstigheter. De innehåller mycket icke önskvärt som gör att problemet blir större nästa gång. Ofta är det hartzen i oljan som stelnar och finns kvar när oljan torkat bort. Använd därför hartz och syrafri olja som riktig symaskinsolja skall vara.
När du värmt och oljat lite så tryck in backknappen och fjädern skall orka dra den tillbaka. Gör detta många gånger så att oljan kan lösa upp alla rester.
Lycka till!
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-25, 16:59   #8
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Fixad!

TacK Joppe och Marie, ni hade helt rätt I att det behövdes värmas upp! 5 minuter med hårtork var det som krävdes! Har satt ihop och testkört nu och det funkar UTMÄRKT!
Tusen tack. (och jag höll mig till vanlig symaskinsolja)

Nu ska jag ta itu med alla repor I lacken, för denna stackare har en gang stått I en skola och har en del fula ord (med tillhörande illustrationer) ingraverat lite här och var. Jag har pratat med diverse folk (typ alla jag stött på och några till, även målarbutiket och bilvårdsfolk) så jag börjar få mig en uppfattning vad jag bör göra....
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-25, 17:01   #9
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
David - snygg maskin, håller med ;-)
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-31, 05:04   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Äsch låt de fula orden sitta kvar, kul kanske? Eller ja, det kanske inverkar menligt på sömnaden med tvärtom-peptalk.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-31, 07:42   #11
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Äsch låt de fula orden sitta kvar, kul kanske? Eller ja, det kanske inverkar menligt på sömnaden med tvärtom-peptalk.
Nja, jag kommer nog att ta tag i det, men det får vänta eftersom den nu syr och andra maskiner påkallar min uppmärksamhet. Herr Persson (en över 100 år gammal stickmaskin) blev riktigt sur när jag bara ägnade mig åt fröken ZigZag så han började agera ut och har nu fastnat totalt och hotar med att aldrig vara medgörlig.... ;-)
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-31, 07:51   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Hahaha, du får ägna dig lite tid åt Persson då!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-09, 20:07   #13
catpellis catpellis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2014
Inlägg: 1
Husqvarna typ 19E

finns det någon som har haft problem med att
den inte fungerar att sy zick zack ?
och hur fixar jag det felet ?
catpellis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-12, 19:25   #14
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Det kan vara ett kugghjul som inte längre är helt. Torde vara i övre delen av maskinen. Öppna upp - kolla med en stark ficklampa - prova att vrida på hjulet för att se vad som hänger (eller för all del INTE händer).
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons