Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-04-04, 11:08   #16
tvilling22 tvilling22 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 98
Hej alla glada hobby sömmerskor

Jag har själv upplevt samma sak som Pia, Design Cherie.
När jag gav mig in på denna sidan hade jag tvilling22 som anv.namn, men sen ändrade jag och tog användarnamn sannes-design.se som är min hobby hemsida.

Men efter ett bra tag fick jag besked via mail att jag minsann inte fick lov att använda detta namn som anv.namn.

Jag har i dagsläget 1 heltidsjobb, och 2 extra jobb som berör min hobby och mina intressen.

Många har sagt åt mig att säga upp mig och skaffa företag och försörja mig på att sy.
Jag har då sagt BLANKT NEJ, för att min hobby då inte skulle vara min hobby längre.
ALLTSÅ, har jag inte heller tjänat många ören på det jag sytt upp enl förfrågan.
Utan endast tagit betalt så det räckt till material och LITE extra.

Jag har de senaste månaderna skapat en hel del alster, men orkar inte sitta och lägga en massa av min tid på att lägga in bilder när de ibland tas bort för att de avviker med minsta lilla från reglerna.

Och då irriterar jag mig till galenskap på alla dessa bilder som läggs in som inte har NÅGOT alls med sömad/handarbet och annat SY relaterat.
Tex bilder på nyplanterade blomkrukor mm.
Dessutom blir jag förbannad när det får lov att visas bilder på stickade/virkade könsorgan, vilket jag tycker är otrioligt stötande. Men DESSA får lov att ligga, utan att bryta mot någon av SYsidans många regler.

Håller med Design Cherie. Dags att tacka för mig med tror jag.
tvilling22 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 12:18   #17
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Såhär står det i Sysidans regler, en skrivning vi lånat från andra forum med intresseinriktning:
Det är inte tillåtet med reklam, värvningar, marknadsundersökningar mm i forum, bilder eller kritikkommentarer (eller på andra platser) utan att först ha fått redaktionens uttryckliga godkännande för detta. Vidare är det inte tillåtet med inlägg där den som postat inlägget, eller närstående, kan tänkas ha ekonomisk vinning av budskapet nu eller i framtiden. Upprepade rekommendationer av produkter/tjänst från samma eller grupp olika medlemmar kommer att ses som kommersiella även om ingen tydlig koppling finns.
Det där kan sammanfattas med att gör man något för sin egen vinning, istället för att bara vilja dela med sig av kunskap och inspiration till andra så är det inte tillåtet.

Så att tex lägga in sitt varumärke i bilderna efter fotograferingen, eller i varje bildkommentar lägga in en adress till förstasidan på sin blogg kan tolkas som att intentionen är att man då vill puffa varumärket eller den sajten.

Däremot är det helt OK att tex i en bildtext länka till ett blogginlägg som handlar om just den saken eller tekniken, eller att ens namnlappar med ens varumärke syns i bild. (Vad gäller Lilith ovan så gjorde Ullis en tabbe där, dom får reda ut det - en direkt länk till beskrivning är ju som sagt OK)

Som med alla regler och lagar går det ju inte beskriva exakt var gränserna går, det blir en bedömning från fall till fall. Vi gör en bedömning om intentionen verkar vara att visa annat än plagget, om de där länkarna eller namnlapparna man lägger inte känns "naturliga" i sammanhanget.

Ibland kan vi göra fel och vara väl hårda, så vi skall hellre fria än fälla om det är ett tveksamt fall. Vi vill ju inte ha en sajt med en massa smygreklam, men heller inte en där man inte vågar länka någonstans.

Om vi skall ta några exempel då:

OK: namnlappen på plaggen syns i bild som en liten detalj på plagget
Inte OK: man lägger in sitt varumärke i bildens hörn efteråt

OK: alla länkar till andra sajter som man inte har en koppling till själv
Inte OK: länkar till sin webbutik där man kan köpa plagget

OK: direkt länk till eget blogginlägg där tex plagget eller tekniken beskrivs i mer detalj
Inte OK: länk till förstasidan på ens sajt, även om det inlägg man menar syns där - det blir med tiden dessutom en felvisande länk, för inlägget man kanske menade kommer ju med tiden "rulla bort"
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 12:28   #18
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Ang det här med hobbyverksamhet etc så råder det en del missförstånd, som att man inte betalar skatt på vinsten tex. Man betalar förvisso inte moms på omsättning under 30.000 men tar man ut en marginal, oavsett hur liten, så att det blir överskott i verksamheten skall det beskattas.

För er som håller på kan det vara bra att läsa Skatteverkets lilla skrift som rätar ut en del frågetecken: http://www.skatteverket.se/blankette...680007485.html
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 12:31   #19
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Precis så ser jag också på det Miriam. Jag har mitt alias och håller fast vid det OM det någon gång i framtiden skulle bli aktuellt med någon form av verksamhet. Jag har hetat Design Chery i sömnads sammanhang sedan -99. Jag tänkte just igår på att jag troligen sett symamsell skrivet på någon bild, utan att se det som reklam. Det är ju faktiskt fortfarande bara en upplysning om vem som har gjort bilden / alstret. Samma sak gäller andra som genom åren haft namn på bilderna. Sen tänker jag på det Sanne skrev. Nu har jag bara Chery som användarnamn eftersom jag kallas det i en massa andra sammanhang med, men om jag hade valt att kalla mig Design Chery från början. Hade jag fått det? Vad är skillnaden. Ibland känns det som lite panik när det bestäms vad som är ok och vad som inte är det.
Upplysning är inte samma som reklam.
Identiteten är inte heller samma som reklam.
Det är sådant som får sidan att leva vidare.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 12:59   #20
120404 120404 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 508
"Och då irriterar jag mig till galenskap på alla dessa bilder som läggs in som inte har NÅGOT alls med sömad/handarbet och annat SY relaterat.
Tex bilder på nyplanterade blomkrukor mm.
Dessutom blir jag förbannad när det får lov att visas bilder på stickade/virkade könsorgan, vilket jag tycker är otrioligt stötande. Men DESSA får lov att ligga, utan att bryta mot någon av SYsidans många regler."
Detta var bra att det blev sagt av tvilling22 (Susanne Rodian)

En annan sak jag retar mig på är alla mail jag får som tigger mönster filer . Medlemar på sysidan skriver mail till mig, att dom tycker om det jag har sytt och tigger sammtidigt broderfiler, men dom varken orkar eller kan skriva en kommentar under bilden. För det är dock roligt att få kommentare. Jag funderar också på att sluta på sysidan.
Tycker det har varit en del onödigt strulande under åren.
120404 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 13:13   #21
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 792
Använd "Rapportera bildfunktionen" om ni ser dessa bilder som ni inte tycker hör hemma, anser vi det befogat tar vi då bort dem om inte så får de ligga kvar. Får vi inte vetskap kan vi ju heller inte göra något åt det.

Wowa - Sysidan kan inte styra över att medlemmar mailar dig och tigger mönster, så det kan vi ju inte lastas för.
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 13:16   #22
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Vi kan väl diskutera det här med reklamlänkar/logos i denna tråd, så kan vi ta de andra diskussionerna om blomkrukor, mönsterförfrågningar mm i egna trådar så blir det lite lättare att diskutera igenom respektive sak. Så, starta gärna nya trådar Sysidan-forumet
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 13:22   #23
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Det blev sagt något om att inte ha facebook andan längre upp i denna tråden.
Jag måste säga att det hade varit toppen med facebook anda här inne, för så roligt har jag aldrig haft. Jag är med i grupper som byter tyg, säljer sina alster, säljer tyg och tillbehör, Visar det vi har gjort och kommer med råd tips idéer, hjälps åt och har otroligt kul. Företagare och privatpersoner sida vid sida.
Responsen är omedelbar när man har gjort något. Det är inte alltid en uförlig kommentar, men oftast ett tryck på "gilla" knappen. Jag upplever det som att jag har fått bättre kontakt, och lärt känna många fler personligen, inte minst genom dom träffar som har anordnats. Det är en helt annan avslappnad stämning där.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 16:12   #24
laura laura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 89
Citat:
clindh skrev: Visa inlägg
Såhär står det i Sysidans regler, en skrivning vi lånat från andra forum med intresseinriktning:
Det är inte tillåtet med reklam, värvningar, marknadsundersökningar mm i forum, bilder eller kritikkommentarer (eller på andra platser) utan att först ha fått redaktionens uttryckliga godkännande för detta. Vidare är det inte tillåtet med inlägg där den som postat inlägget, eller närstående, kan tänkas ha ekonomisk vinning av budskapet nu eller i framtiden. Upprepade rekommendationer av produkter/tjänst från samma eller grupp olika medlemmar kommer att ses som kommersiella även om ingen tydlig koppling finns.
Det där kan sammanfattas med att gör man något för sin egen vinning, istället för att bara vilja dela med sig av kunskap och inspiration till andra så är det inte tillåtet.

Så att tex lägga in sitt varumärke i bilderna efter fotograferingen, eller i varje bildkommentar lägga in en adress till förstasidan på sin blogg kan tolkas som att intentionen är att man då vill puffa varumärket eller den sajten.

Däremot är det helt OK att tex i en bildtext länka till ett blogginlägg som handlar om just den saken eller tekniken, eller att ens namnlappar med ens varumärke syns i bild. (Vad gäller Lilith ovan så gjorde Ullis en tabbe där, dom får reda ut det - en direkt länk till beskrivning är ju som sagt OK)

Som med alla regler och lagar går det ju inte beskriva exakt var gränserna går, det blir en bedömning från fall till fall. Vi gör en bedömning om intentionen verkar vara att visa annat än plagget, om de där länkarna eller namnlapparna man lägger inte känns "naturliga" i sammanhanget.

Ibland kan vi göra fel och vara väl hårda, så vi skall hellre fria än fälla om det är ett tveksamt fall. Vi vill ju inte ha en sajt med en massa smygreklam, men heller inte en där man inte vågar länka någonstans.

Om vi skall ta några exempel då:

OK: namnlappen på plaggen syns i bild som en liten detalj på plagget
Inte OK: man lägger in sitt varumärke i bildens hörn efteråt

OK: alla länkar till andra sajter som man inte har en koppling till själv
Inte OK: länkar till sin webbutik där man kan köpa plagget

OK: direkt länk till eget blogginlägg där tex plagget eller tekniken beskrivs i mer detalj
Inte OK: länk till förstasidan på ens sajt, även om det inlägg man menar syns där - det blir med tiden dessutom en felvisande länk, för inlägget man kanske menade kommer ju med tiden "rulla bort"
Men hur kan ni veta på sysidan att man inte har någon koppling till den sajten man länkar till?? kan vara en syster, kusin, kompis, etc.... med vilken man har gemensamma ekonomiska intressen!! Hur kan ni veta att när man berättar om var man har köpt tyget att man än en gång inte har något gemensamt ekonomiskt intresse med den som driver shopen/affären?
Hur kommer det sig att man får skriva i sin presentation adressen till sin blogg? Tycker att mycket är inkonsekvent och håller inte i längden......
laura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 16:32   #25
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Vi gör ju inga personundersökningar förstås, och mycket går säkert under radarn - vi får ju lita på medlemmarna.

I en del fall är det dock uppenbart, som i forumet där tex någon skriver en ledande fråga om en viss produkt - men visar det sig att personens epostadress går till firman man försynt frågar om. Jag vet inte vad ni tycker, men sådant där tycker iallafall blir så trist och oärligt i ett forum - att någon i sina inlägg har en "dold agenda".

Eftersom det är tillåtet att beskriva sin verksamhet, blogg mm etc i profilen tycker vi inte man skall behöva puffa sitt varumärke mer via vbilder och foruminlägg.

Jag har full förståelse för att några av er tycker sig bli oskyldigt utpekade som "smygreklamare" om vi tagit bort någon länk eller så, det är tråkigt. Men om vi vänder på diskussionen, skall vi alltså släpper regeln helt - det är fritt fram för att göra reklam i forum och bilder? Eller hur skulle nu formulera det?
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 16:52   #26
laura laura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 89
Jag är med i ett annat syforum (fransk) där det inte finns sådan regler som på sysidan och jag måste säga att det inte är alls som ni befarar. Folk hänvisar till sina bloggar för att man kan inte berätta allt om det man har sytt under bilden. Ibland vill man går in lite mer i detalj och då är det perfekt att kunna hänvisa till bloggen där man har skrivit lite mer.
Tycker att ta bort hänvisning till bloggen utan att ha tittat på själva bloggen och sett att det inte finns någon reklam överhuvudtaget är en drastisk åtgärd eftersom jag har förstått att det inte var er uppsåt att censurera i onödan.
laura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 17:58   #27
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Det fungerar faktiskt alldeles utmärkt att inte ha regler som hindrar reklam. På FB sygrupp som jag är med i finns två regler. Bemöt andra så som du själv vill bli bemött och ej syrelaterade saker ska märkas OT. I övrigt gäller sunt förnuft. Det finns dokument där man lägger in länkar till div verksamheter, bloggar, gratissidor, tutorials mm. Att det finns företagare och privata sida vid sida gagnar faktiskt båda parter. Både dom som vill nå ut med sina saker, och dom som behöver få tag på saker. Man vet vilka som har det man behöver och man vet när det kommer in nytt, därför att det är tillåtet att tala om det. Det tycker jag är ett stort plus.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-05, 08:23   #28
symamsell symamsell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 286
Citat:
clindh skrev: Visa inlägg
.... Jag har full förståelse för att några av er tycker sig bli oskyldigt utpekade som "smygreklamare" om vi tagit bort någon länk eller så, det är tråkigt. Men om vi vänder på diskussionen, skall vi alltså släpper regeln helt - det är fritt fram för att göra reklam i forum och bilder? Eller hur skulle nu formulera det?
Men det är väl inget fel på själva regeln? "Sysidan får inte användas i kommersiellt syfte", är det nån som tycker att det är fel? Rör inte diskussionen vad som är kommersiellt eller inte, vad ni anser vara det och vad många av oss i diskussionen inte håller med om? Och att bedömningen varit lite inkonsekvent, liknande fall har bedömts olika och att man inte fått nåt meddelande om borttagning.

Varför inte ha en lite generösare hållning under någon månad. Man ser nog snabbt om det urartar och blir rena annonspelaren, vilket jag inte tror. Antar att det är lätt för er att stänga av medlemmar som missbrukar förtroendet.
symamsell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-22, 23:29   #29
_Ellinor_ _Ellinor_ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 8
Citat:
clindh skrev: Visa inlägg
Men om vi vänder på diskussionen, skall vi alltså släpper regeln helt - det är fritt fram för att göra reklam i forum och bilder? Eller hur skulle nu formulera det?
Nu har jag inte varit så aktiv här med att ladda upp bilder då jag helt enkelt tycker det är skitjobbigt att jag skall behöva klippa bort min vattenstämpel som jag sätter på alla bilder som jag laddar upp på nätet där det står
© Ellinor Efternamn
www.minhemsida.se

Jag har ägt och aktivt använt min domän i mer än 10 år och i början så vattenstämplade jag inte mina bilder och de blev stulna både till höger och vänster då många tror att det är helt okej att ta bilder från google / min hemsida och använda på sin hemsida utan källhänvisning. Detta gjorde mig väldigt besviken så nu är märkning obligatoriskt.

Merparten av alla som laddar upp bilder på nätet märker dem med någon form av copyright i dagsläget så därför tycker jag det känns "förlegat" att anse att det är reklam att stämpla en bild med sin hemsida. Om jag får gissa så är det mer än hälften av alla sysidans medlemmar som har någon form av blogg/hemsida där man visar sin skaparglädje/hobbysömnad?

Att länka till webbutiker/webshops säger jag varken bu eller bä om, så länge det sköts snyggt stör det inte mig.

Att SPAMMA foruminlägg, andras bilder m.m och att aktivt marknadsföra sin sida är en helt annan sak - det tycker jag inte är okej - men i regel är det bara ett fåtal som sysselsätter sig med sånt och där kanske man kan skicka en skriftlig varning om det inkommer klagomål?

Internet utvecklas så otroligt mycket och det händer så mycket roliga saker hela tiden - som "yngre generation" så ser jag det som en självklarhet att hänga med utvecklingen
_Ellinor_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-23, 00:13   #30
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
chery,(pia lindh)sluta inte. Jag inser hur förnedrands,
rackarns galet det är. Jag vill verkligen inte att du
slutar. Du delar med dig och ger så mycket som det behövs
av på denna sida.

Ge dig inte. Nu går det uppför, men vi är många som kan
skjuta på. Aldrig ger vi upp. Håll ut! Snälla.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons