Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-03-06, 18:05   #1
Lita Lita är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 18
Nybörjare

Jag fick förra sommaren ta hand om min farmors gamla knyppeldyna och känner att den inte bara kan stå och samla damm längre.

Jag knypplade senast på syslöjden i åttan, man det var ett tag sedan så jag kommer knappt ihåg något.

Någont som har något tips på nån bra hemsida eller bok med bra grundbeskrivningar ocn några enklare spetsmönster jag skulle kunna börja med?
Lita är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-06, 21:04   #2
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Slöjdmagasinet har ett antal böcker till salu på http://www.slojdmagasinet.nu/forsalj..._knyppling.htm. Kanske kan det finnas nåt där som är lagom avancerat - i texten till nån av dem står iaf att den passar för både nybörjare och erfarna knypplare.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-06, 22:32   #3
Bluecloud Bluecloud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 157
Jag skulle rekommendera att du skaffar dig boken "Knyppling" av Sally Johansson. Den ger bra grundinstruktioner och har detaljerade anvisningar till ett par nybörjarmönster.

Mönstren i boken går att kopiera, men finns också att köpa hos Svenska Spetsar och på Hemslöjden.

På Tradera bör du kunna få tag på boken, och även mönster till bra priser. Ett tips, köper du knyppelmönster, se till att arbetsbeskrivning följer med. (Jag har en knippe anonyma mönster här hemma som är totalt omöjliga att få till något av...)
Bluecloud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-06, 22:51   #4
tricia tricia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 1
Det brukar finnas bra instruktionsböcker på biblioteket! kanske ex den som det tipsats om i tidigare inlägg.
tricia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 12:27   #5
Lita Lita är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 18
Tack för alla svar, jag ska nog ta mig en runda till biblioteket så fort jag får tid över
Lita är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 20:56   #6
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Kan det vara ur boken Knypplerskan kanske, de mönstren säljs separat ibland och utan bilder sitter man med "skägget i brevlådan"
Boken finns på www.gavialade.com
Hälsningar Ann-Marie

På Tradera bör du kunna få tag på boken, och även mönster till bra priser. Ett tips, köper du knyppelmönster, se till att arbetsbeskrivning följer med. (Jag har en knippe anonyma mönster här hemma som är totalt omöjliga att få till något av...) [/B][/QUOTE]
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 20:56   #7
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Fel naturligtvis
www.gavialace.com ska det vara


Citat:
Ann-Marie skrev:
Kan det vara ur boken Knypplerskan kanske, de mönstren säljs separat ibland och utan bilder sitter man med "skägget i brevlådan"
Boken finns på www.gavialade.com
Hälsningar Ann-Marie

På Tradera bör du kunna få tag på boken, och även mönster till bra priser. Ett tips, köper du knyppelmönster, se till att arbetsbeskrivning följer med. (Jag har en knippe anonyma mönster här hemma som är totalt omöjliga att få till något av...)
[/B][/QUOTE]
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 21:05   #8
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Är också helt nybörjare och jag kan verkligen rekomendera denna bok för den tyckte jag var mycket logiskt uppbyggd och genom att göra de olika spetsarna i boken så lär man sig de olika teknikerna i en logisk ordning:
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9127352331&s=1

Den andra boken som nämns är säkert också bra.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 21:07   #9
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Vad heter den? Kom bara till adlibris hemsida.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 21:11   #10
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Tredje gången dök boken upp. Den är bra. Den är efterföljare till Sally Johanssons bok. Först kom ett tunt häfte, sen Sallys och så denna som finns i två upplagor i alla fall.

Jag har gått två av Svenska Spetsars kurser i Vadstena och i den första följdes den här boken, de är väldigt pedagogiska Svenska Spetsar. Men om det går så rek jag att man går en kurs också, det blir skillnad om man får hjälp och förklaringar. Det kanske finns någon kvällskurs där du bor annars har Gavia Lace helgkurser på Lidingö men hon använder inte Svenska Spetsars mönster utan mest från Danmark och jag måste säga att de är roligare att göra än de här längderna från Svenska spetsar.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 21:32   #11
Bluecloud Bluecloud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 157
Ann-Marie, tack för tipset! Jag har nyligen skaffat mig häftet Knypplerskan, och något av mönstren fanns helt riktigt där.

Det andra "anonyma" mönstren får nog ligga till sig, med lite övning kanske jag lär mig att tolka dem, hoppas jag, för de ser ut att kunna bli riktigt fina spetsar.
Bluecloud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-25, 18:37   #12
Rutviola Rutviola är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 97
Mönster utan beskrivningar

Hej. Mönster som är utan arbetsbeskrivningar är inte alls värdelösa. Många mönster har aldrig getts ut med arbetsbeskrivning. Knypplerskan fick ett mönster och en åprovbit spets. Sedan var det hennes sak att ta sig an problemet. Dvs. hon fick titta på spetsen och göra sin egen tolkning. Med tiden blir man ganska duktig på detta. Så för allt i världen. Släng dem INTE!!!!. Be någon om hjälp. Det är här man har nytta av att kunna göra anslyser. Jag har försökt men är inte särskilt kunnig. Det finns vana knypplerskor som kan detta.
Om man köper mönster hos Elsa Pettersson i Vadstena så får Du inte heller med beskrivningar.
De danska kan också vara utan men där är lättare att förstå systemet eftersom de färgar slagen med olika färger. Så lycka till och ge inte upp. RutViola i Göteborg
Rutviola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-24, 13:11   #13
ruskprick ruskprick är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 3
Thumbs up behöver du hjälp

:D Hejsan!
Jag heter Sylvia. Jag undrar var du bor. Det finns flera knyppelföreningar runt om i landet. Jag är lärare på kurser i Vadstena på somrarna och så har jag cirklar genom studieförbund.
Jag kan rekomendera knyppling av Sally Johansson. Se till att få den senaste versionen, den har uppgraderats en del. Vill du har mer hjälp hör av dig så kan jag kanske hjälpa till.
ruskprick är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-24, 16:14   #14
Lita Lita är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 18
Jag bor i närheten av Göteborg
Jag kan ta och kolla lite extra efter den boken då, tyvärr har jag inte hunnit titta något mer på knyppling sen jagskrev förra gången, för jag har haft så mycket att göra i skolan och så, men nu är jag inspirerad igen
Lita är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-24, 16:37   #15
ruskprick ruskprick är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 3
knyppelförening i göteborg

Hejsan igen! Det finns en knyppelförening i Göteborg som heter knyppeldynan. här är en länk dit. http://www.knyppeldynan.se/ där kan du få all hjälp du behöver. Hälsa gärna från mig.
Lycka till
ruskprick är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons