Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-01-31, 05:34   #1
fiffiloo fiffiloo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 9
Unhappy Vet inte om jag ångrar mitt köp. Är det värt att ha en overlockäven om man är amatör?

Jag är en glad amatör som inte ens äger en symaskin utan brukar låna farmors. Tänkte köpa en maskin nu och i samma veva blev jag sugen på en overlock på tradera
http://www.tradera.com/auction/aucti...x?aid=56721463
Eftersom jag jobbat extra en del så hade jag råd att köpa den också. Sydde en del på overlock på gymnasiet och tyckte att det var kul.

Nu börjar jag bli osäker på mitt val. Var det onödigt att köpa när jag bara är amatör? Brukar de vara svåra att trä? Det kanske hade räckt med en vanlig maskin bara. Blir det dyrt med tråd?

Jag behöver nog bli peppad lite...
fiffiloo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-31, 06:15   #2
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
En overlock kommer du ha nytta av fast att du är amatör. Ger mycket snyggare sömmar o går mycket fortare än att sitta o kasta kanterna o sen sy ihop. För den delen var den ju billig o även om jaginte hade rekomenderat det märket så tycker jag det var värt det som första maskin.
Det är ju som du säger: dö kul att sy på ovelocken.
Tror inte du kommer ångra dig möjligen bara att du inte köpte en bättre.


Lycka till
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-31, 06:24   #3
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Grattis!!!
Du kommer att jubla när du inser att det är så roligt att sy och det ser så proffsigt ut! Och fort går det! Du syr en tröja på 5 min!!!
Vi som redan använt overlock i flera år vill inte leva utan dem!!

Visst kan de vara svåra att trä, men det gör man inte så ofta: Du använder svart tråd till alla mörka tyger o vit el nåt till alla ljusa. Oftast kan man fuskträ oxå genom att knyta ihop de två undertrådarna med en ny färg och dra igenom så...

Kostnaden för tråd är inte heller så farlig eftersom rullarna har MÅNGA meter på sig! Tänk på att undertrådarna tar slut fortare så om du använder speciell färg kan det vara värt att byta undertrådsrullarna mot övertrådsrullarna efter ett tag, du märker det!

Olika märken är olika svåra att trä o jag vet inte så mycket om just Yamata men jag önskar dig lycka till med ditt inköp!!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-31, 07:19   #4
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Jag köpte också en overlock som glad amatör för snart två år sedan, och har haft jättemycket nytta av den! Nu går jag dessutom en textilutbildning på heltid. Vet inte om det är overlockens förtjänst, men den gör det onekligen mycket roligare att sy! Se till att du har någon att fråga bara om allt blir fel och du sitter där och svär över den. Vi hade nog en del samarbetsproblem i början, jag och min maskin, även om den är väldigt smidig egentligen (har en Bernina 1100MDA). Det här är ju ett bra forum att fråga på också.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-31, 07:26   #5
fiffiloo fiffiloo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 9
Tack för alla inlägg och råd. Ser fram emot att få hem min maskin nu. Skönt att priset jag gav var bra också. Jag trodde att det var det men man vet ju inte när det är ett så okänt märke.

Bra tips med att fuskträ maskinen. Det gjorde jag på gymnasiet men hade helt glömt bort.

Ska bli intressant att se hur det går att lära sig den. Är gravid i sjunde månaden så hormonerna sprutar vilt. :-D
fiffiloo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-31, 08:32   #6
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Grattis igen! till det nya livet!

Vad kul du kommer att få när du kan sy babykläder på löpande band med overlocken! Jag sydde hur mycket som helst till mina små! De fyller 5 till helgen! Veckan innan de föddes sydde jag 5 uppsättningar byxor, bodys, sparkbyxor o tröjor till dem var! Det går SÅ fort med maskinen!
Det är perfekt att sy aktuella modet som är fullt med mjukisar o plysch mm, för att inte tala om alla klänningar o tunikor! JAg är glad att jag har 4 barn att sy till annars hade jag väl drunknat i kläder ingen kan ha!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-31, 09:00   #7
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Jag är _minst sagt_ amatör och aldrig har jag fått ut så mycket glädje och nytta av min sömnad som sen jag fick min underbara overlock i födelsedagspresent för några år sedan! Det är ingen _supermaskin_ men jag är nöjd ändå.

ALLT blir roligare att sy när man har overlock. Det går fortare och resultatet ser så mycket proffsigare ut Det är mycket lättare att bli nöjd med sina alster när man fått nytta av overlocken. Inga med tråkiga sicksackade kanter i kläder, helt plötsligt ser ens egna hemmasydda kläder ut som "riktiga" kläder.

Det är egentligen inte så svårt att trä en overlock, som många redan har sagt, fuskträ den så går det lättare

Tråd är inte dyrt, overlocktråd är billigare än vanlig tråd faktiskt, även om man slår ut det på det stora hela så att säga. Det går åt mindre till overlocksömnad tycker jag.


Grattis till din nya bästa kompis är allt jag har att säga...
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-31, 09:05   #8
Tesanfesan Tesanfesan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 116
Du ska absolut inte ångra dig. Jag har en maskin från 1958 och köpte en overlock ganska billig dock, men det gör syendet ännu mera roligt. man måste få unna sig lite saker ibland.. lycka till å grattis till ditt köp.
Tesanfesan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-31, 09:44   #9
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Kul att du också är gravid. Om vår lilla filur är punktlig, så kommer hen ut nästa onsdag. :-) Jag har dock inte sytt ett enda bebisplagg än, trots (eller kanske p.g.a.) att jag går en textilutbildning. Jag har så många andra projekt på gång!
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-31, 13:41   #10
Thea_kokalal Thea_kokalal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 35
Det var abslout inte onödigt! En overlock gör det bara SÅ mycket roligare att sy. Jag hade bara hört talas om såna maskiner när jag köpte min på symässan för två år sen. Nu syr jag på den jämt!

Grattis och lycka till!
Thea_kokalal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-31, 13:54   #11
fiffiloo fiffiloo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 9
Hihi, skoj. Nu kan jag knappt vänta. Kommer sova vid postinkastet en vecka framöver.

Johanna
Vad mysigt! Ha så skoj med kalas och annat!

Sara
Grattis. Lycka till att få ut bebisen också! Förhoppningsvis har du lite tid över efter att h*n kommit. :-)

Senast redigerad av fiffiloo den 2008-01-31 klockan 13:58.
fiffiloo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-01, 14:49   #12
Aimony Aimony är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 19
Jag skulle bara vilja tillägga att jag skulle väldigt gärna vilja veta vad du tycker om maskinen när du har sytt på den lite, då jag själv vill köpa en overlock (den maskinen jag har är nästan 20 år gammal, har få sömmar och tycker om att bråka, haha) men inte har råd att köpa en ny supermaskin.
Aimony är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-01, 15:20   #13
Baltzer Baltzer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 261
Vet precis din känsla. När jag hade skaffat min Janome för några år sen så var jag mycket tveksam först och undrade för mig själv om inte detta var ett onödigt köp. Hade ju gått så bra med bara symaskinen tidigare.

Nu flera år senare så vill jag för allt i världen inte vara av med den. Jag använder den dagligen när jag syr och det blir som sagt väldigt snyggt och går fort!
Baltzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons