Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-01-27, 08:34   #1
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Sy en vinterjacka?

Hur svårt är det att sy en vinterjacka egentligen? Jag har sytt rätt mycket kläder genom åren (ca 15 år), men aldrig något riktigt riktigt avancerat.

Saken är den att min lokala tygaffär har rea på en massa tyger, så just nu finns det exempelvis jättefina ylle-tyger för 20kr/meter! Och så har min vinterjacka blivit väldigt sliten och ofräsch (trots att jag tvättat den i tvättmaskin för inte så länge sedan).

Modellen som jag skulle vilja sy är denna (den bruna jackan längst fram till vänster):

http://img.sewingtoday.com/cat/20000/itm_img/V7979.jpg

Alltså, en helt vanlig jacka. Har jag råd så skulle jag även gärna sy litr fuskpäls på kanten nedtill och på ärmarna.

När det gäller foder, vilken typ är bäst och "varmast"? Jackan ska ju användas under vintern, så det är bra om den kan användas både vid några plusgrader och rejält med minus.

Senast redigerad av Misse den 2006-01-27 klockan 08:43.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 10:49   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Köp tyget, och gör en varm vinterjacka!
Det är inga konstigheter, med att sy en sån.
Jag brukar använda vaddstickat foder i vinterkläder.
Men Du kan ju ha tunnare foder längre ner, det ser ju ut att vara en kappa, (titta i mina album så ser Du ett kappfoder jag har gjort och satt i en kappa)
Finns det "plats i ärmarna" kan Du ju ha vaddstickat även där, om de inte är alltför smala.
Det skulle bli jättesnyggt med lite fuskpäls i kanterna.
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 12:32   #3
SHJ SHJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 42
Hej!
Håller fullkomligt med! Köp tyget och sy!
Jag har i en del jackor använt Thinsulate och sedan "vanligt" foder. Det blir inte den varmaste jackan men heller inte så "bylsig"! Jag tycker det är viktigast att fodra fram och på ryggen, då fryser jag inte! Och jag tror det blir snyggt med päls så som du beskrivit!
Lycka till!
SHJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 14:12   #4
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Fodra med schetlandsull

När jag sydde en yllerock till min sambo så fodrade jag den med vanligt fodertyg och mellan ytter och fodertyg fodrade med schetlandsull. Finns att köpa i vanliga tygaffärer, om inte så har de i svart och vitt hos Furulunds.

Killen har rocken jämnt, och runt 0 grader tycker han nästan att den är för varm. Jag har lagt ullen på ryggen ner till midjan och på framstyckena ner till midjan, inget på ärmarna. Men det kan man göra också.

http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=7919
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 14:48   #5
lilyofthevalley lilyofthevalley är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 68
Jag har sytt ett par jackor och en kappa utan att jag var särskilt erfaren av att sy, och jag behövde ändå ingen hjälp med det eller så. Mycket lättare än vad jag trodde att det skulle vara! Tycker absolut att du försöka!
lilyofthevalley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 15:12   #6
engstmia engstmia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 47
Sara!

Var köper du Thinsulate?

Hälsningar
/Mia
engstmia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 17:24   #7
SHJ SHJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 42
Hej!
Thinsulate brukar finnas i tygaffärer. Jag tror det finns olika tjocklekar också (inte säker)
SHJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 17:41   #8
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Tack alla ni snälla för er uppmuntran (och tips)! Jag köpte ett ullmix tyg, polyester till fodret (ska nog köpa lite thinsulate att lägga mellan yttertyget och fodret). Det blir en billig jacka i varje fall - och skräddarsydd.
Det kommer nog gå bra, tror jag. Och eftersom tyget är så billigt, så är det ingen katastrof om det blir helt fel.

Hur mycket kostar Thinsulate på tygaffären?
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 17:44   #9
SHJ SHJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 42
Tyvärr, tyvärr kommer jag inte ihåg vad det kostade senast. Det kanske varierar också. Jag tror det blir en jättebra jacka! Lycka till!
SHJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons