Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-12-08, 17:59   #1
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
1530-tals korsett

Jag tänkte jag skulle ge mig på att sy en renässansklänning med alla tillbehör (lite tidsfördriv med handsömnad framför TVn =})

Jag vill inte göra en Elizabethiansk klänning utan en tidigare variant typ Henrik VIII stil.

Tänkte börja med korsetten.
Och då jag har förmånen att äga den underbara boken "The tudor Tailor" så ska jag ta korsettmönstret därifrån.

Min fråga är då: Mönstret till "Dorothea Bodie" har inga skenor över bysten och då jag har större byst (DD) är rädd att jag inte kommer att få den platta looken som jag är ute efter. Vill verkligen inte ha två tuttstrutar.

Är det någon som har något förslag, som kanske har testat mönstret och vet hur det blir.
På bilden i boken är tjejen pinnsmal och på henne ser det ju såklart bra ut.
Bifogade bilder
 
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-09, 09:02   #2
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Det finns flera mönster på sådana här korsetter och jag vill minnas att de flesta mönster också har beskrivningar på HUR du kan lägga skenorna på olika sätt för att nå vissa resultat.
Kolla några mönster här:
http://www.venacavadesign.co.uk/Prod...90s_Stays.html
http://www.venacavadesign.co.uk/Prod...254_Small.html
http://www.venacavadesign.co.uk/Prod...s_Pattern.html
http://www.venacavadesign.co.uk/Prod...s_Corsets.html
http://www.venacavadesign.co.uk/Prod...s_Corsets.html
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-09, 18:53   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Här är en bild på korsetten jag misstänker ligger bakom mönstret du har. Dock är den daterad något senare än 1530.
http://www.kostym.cz/Anglicky/1_Orig...ni/I_02_41.htm

Jag vet att det inte var det du frågade efter, men tänkte att det kunde vara kul att se ändå.

Några "tuttstrutar" lär du inte få om du följer det mönstret. Det är visserligen inga skenor över själva brösten, men det är ingen extra vidd heller. Så använder du bara ett tillräckligt stadigt tyg ska det nog inte vara något problem att få rätt form.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-10, 12:02   #4
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Tack för hjälpen.

VenaCavadesign sidan har jag som favorit på min dator, så jag har tittat på de mönstren tidigare. Men bestämde mig för att använda det jag har i min bok.

Just den bilden har jag i någon av alla mina böcker. Jag vet att mönstret är lite senare i tidsordningen men det är det närmaste jag kan hitta.

Då sätter jag igång med toailen.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-12, 11:12   #5
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag har en fundering angående nålremmen som håller planchetten på plats i den här korsetten. Jag har Janet Arnolds "Patterns of Fashion: The cut and construction of clothes for men and women c1560-1620" Men i den står det i princip bara att det är en sådan nålrem som remögonen i nederkanten av plancettens kanal är till för.
Men för att kunna ta ut planchetten måste man ju ha en öppning också och någon sådan kan jag inte se varken på bilderna i den boken eller på foton av den faktiska korsetten. Är det någon som har någon idé om hur det är meningen det ska funka?
I min skalle verkar det enda som skulle funka vara att ha planchettens kanal öppen nedtill och sy hål i både det innre och det yttre lagret och sedan trä i remmen genom bägge lagren efter att planchetten är införd. Men skaver inte planchetten onödigt mycket på nålremmen då? Känns mer logiskt att ha öppningen i kanalens övre ände, men där finns ju inga remögon.
Dessutom ser det ut som att kantbandet är sytt runt hela nederkanten, även planchettkanalen.
Tolkningar, åsikter, funderingar?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-12, 15:52   #6
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Man lämnar en öppning i tyget för korsettn så man plocka ut den. Försluter med en snörstump som träs genom några öljetter.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-12, 17:42   #7
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Men hur ser själva öppningen ut? Är det så att säga två "lager" med remögon på varandra då? Är kanterna fållade, bara överkastade, bara invikna eller hur ser dom ut?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-12, 18:34   #8
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Vet inte ...

Det fanns en beskrivning i Mantua Makers mönster till Regencykorsetten, men det mönstret sålde jag för flera år sedan.

(Bild
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-14, 21:55   #9
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Citat:
Lillith skrev: Visa inlägg
Men hur ser själva öppningen ut? Är det så att säga två "lager" med remögon på varandra då? Är kanterna fållade, bara överkastade, bara invikna eller hur ser dom ut?
Du kan kanta precis hur du vill. Snöret binder ju fast busken (busk = planchett) i korsetten så att den inte åker ur. Jag brukar kanta mina korsetter med sammetsband, så slipper man vika och ha sig.

Till tidiga korsetter rekommenderar jag www.elizabethancostume.net, som har en corset pattern generator. Där fyller man i sina mått (i tum) och så får man en beskrivning på hur man ska rita upp ett mönster som passar ens kropp. Det är väldigt enkelt! Mönstret är i 1 del, så man slipper sy ihop flera delar. Jag brukar använda 2 lager linne och 1 lager i något finare tyg till utsidan. Gör man korsetten "basic", utan tabs, så passar den för för-elizabethansk tid.
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-15, 10:09   #10
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Hehe... tror ni missuppfattade min fråga lite... Jag kan säkert hitta på en lösning som funkar, men hur ser det ut på originalet? Eller på något annat någorlunda samtida original, för den delen.
Men men, det är väl att improvisera som gäller då.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons