Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-11-05, 02:52   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
1700-talsmode konstruktion

Hej!

Jag vill sy 1700-talsklänning till min docka, men också fördjupa mig på ämnet. Jag har bara sett mönster på korsetter, panier/pocket hoops osv (tack vare nora waughs bra bok), och bilder på målningar från då.. Men jag vill också veta hur klänningarna från då var konstruerade. Hur mönstrena ser ut på ett ungefär, symetoder osv.

Watteau-veck, polonaise, vida klänningar, hela rubbet..

Har ni förslag på någon/några böcker som lämpar sig?

Ja jag vet att det inte är samma mode hela 1700-talet men jag är intresserad av hela, då kan jag plocka ut godbitarna.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-05, 09:13   #2
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Den absolut bästa 1700-tals boken jag har är Costume Close-Up, som numer dessutom är nytryckt och överkommligt prissatt (köpte min secondhand för många ggr mer, men tycker ändå att den var värt det!)
Mönster finns också (otroligt nog helt gratis!) på
danska nationalmuseets websida.

Lycka till - 1700tal är kärlek!!!
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-05, 10:40   #3
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Nora Waugh har ju även en bok för just kläderna (som inte är underkläder). Den kanske kan vara en idé?

http://www.amazon.com/Cut-Womens-Clo.../dp/0571085946
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-05, 16:39   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tack för svaren!

Danska sidan var ju bra! Även om man skulle vilja se fler mönster på kläääännningar!

Första boken var ju dyr, och den finns inte på bibblan. Men får nog lägga till önskelistan!

Andra boken fanns på bibblan så den har jag reserverat nu. Förmodligen har jag redan läst den eftersom den finns på bibblan, men jag kan ju ha missat den.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 07:24   #5
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag rekommenderar Cut of womens clothing.
Jag köpte den boken när jag var som mest historiskt klädnördig och den är verkligen grym. Mönster från 1600talets andra hälft fram till 1900-talet, vad mer kan man begära

Dock så får man inte ås mycket info om hur man skall sy ihop sakerna och fodra dem osv men det går ju att googla sig till

En annan bra bok med mycket inspirationsbilder är en stor blå bok som heter The collection of the Kyoto Costume institute FASHION, förlaget heter Taschen. Jag tror en del av Kyoto's samlingar ligger ute på nätet också.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 14:21   #6
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Första boken var ju dyr, och den finns inte på bibblan. Men får nog lägga till önskelistan!
Menar du Costume Close-Up så finns den nytryckta på bokfynd.nu för 240-250 spänn. Jag köpte den innan nytryckningen för över 1000 kr begagnad på ebay, och tycker ändå att det är mitt bästa bokköp så för under 300 är den rena kapet!

Bra 1700-tals böcker (enl min personliga rangordning):
(Costume Close-up och Cut of Womens clothes, som redan nämnts)
Patterns of fashion - Janet Arnolds bibel! Mönster galore!
Costume in Detail - inga mönster men mycket bildinspiration
Period Costume for Stage & Screen - mönster och info både för period och modern konstruktion
Historical fashion in detail - inga mönster, men fina detaljbilder
Eighteenth-Century French Fashions in Full Color - fashionplates att inspireras av
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons