Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-02-13, 21:08   #1
Jacksson Jacksson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 58
Behöver hjälp med overlock

Jag har precis införskaffat mig en billig overlock. En huskylock 460ED. Inte en av de bästa, det vet jag, men jag tänkte att den skulle duga som förstagångsmaskin.
Jag har två frågor:
1) Jag sitter länge och ställer in trådspänningen tills sömmen är så gott som perfekt. Men efter ett tag blir den ful och då får jag ställa in spänningen igen. Varför?
2) Man fortsätter ju ut en bit utanför tyget när man avslutar en söm. Vart gör man av den biten? Det är ju inte så snyggt att bara låta den hänga.
Jacksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-14, 06:17   #2
tyskland tyskland är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 510
Klippa

Hej!
Klipp Bara av den.
Sedan är det klart.

Inga-Lill
tyskland är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-14, 06:20   #3
Jacksson Jacksson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 58
Re: Klippa

Citat:
tyskland skrev:
Hej!
Klipp Bara av den.
Sedan är det klart.

Inga-Lill
Men lite måste väl hänga kvar för att det inte ska repa sig? Hur mycket?
Jacksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-14, 06:24   #4
tyskland tyskland är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 510
Svar

Det repar sig inte när jag gör så iallafall.Testa på en provbit om du är orolig.

Inga-Lill
tyskland är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-14, 07:04   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Försök att i första hand planera ditt syende så du syr över ändarna. Om det inte går så brukar jag oftast bara klippa av dem eftersom det aldrig hänt mig att det repar uppsig. Men om det är en ände som kan uttsättas för påfrestning så syr jag en bit utanför tyget och trär sedan med en större nål tillbaka änden en bit i sömmen och klipper av. Är man lat kan man slå en knut och sedan klippa.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-14, 07:08   #6
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Beroende på vilken söm du syr ska du antingen klippa av trådarna eller låta en liten bit vara kvar som du fäster med antingen nål eller raksöm!

Dvs är det en söm som slutar vid tex handleden i en ärm utan mudd brukar jag fästa en bit av trådkedjan med vanlig raksöm så jag inte riskerar att ärmen delar på sig på sikt eller så trär jag en vanlig nål o syr in kedjan i sömmen!

Att trådspänningen självjusterar sig under arbetets gång är ett fel som inte ska vara! Var maskinen servad/ny när du köpte den?
Då borde du ha garanti och kunna lämna in den för "lagning"! Det kan ju vara så att den är sliten (begagnad) eller måndagsex (ny)?

Den borde iaf inte justera sig under arbetet med samma sorts tyg!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-14, 07:15   #7
Jacksson Jacksson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 58
Citat:
JohannaSoreke skrev:
Beroende på vilken söm du syr ska du antingen klippa av trådarna eller låta en liten bit vara kvar som du fäster med antingen nål eller raksöm!

Dvs är det en söm som slutar vid tex handleden i en ärm utan mudd brukar jag fästa en bit av trådkedjan med vanlig raksöm så jag inte riskerar att ärmen delar på sig på sikt eller så trär jag en vanlig nål o syr in kedjan i sömmen!

Att trådspänningen självjusterar sig under arbetets gång är ett fel som inte ska vara! Var maskinen servad/ny när du köpte den?
Då borde du ha garanti och kunna lämna in den för "lagning"! Det kan ju vara så att den är sliten (begagnad) eller måndagsex (ny)?

Den borde iaf inte justera sig under arbetet med samma sorts tyg!
Jag köpte den begagnad. Säljaren säjer sig ha använt den väldigt lite och att den var nyservad när hon köpte den begagnad i butik. Jag är fullt medveten om att jag köpte grisen i säcken och det är möjligt att maskinen är skräp. Jag får väl använda mig av fållsöm. den blir jättefin.
Jacksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-14, 07:37   #8
SannaL SannaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 113
Vad roligt at du köpt en overlock. Min är en jättegammal bernina som jag har haft mycket glädje av. Ett bra tips är att gå på syfestivalen och fråga (i ditt fall) Huskvarna om dom kan demonstrera hur man syr med overlocken, det gjorde jag hos bernina dom demonstrerade med nöje. Annars brukar de säja att man ska ta en nål och trä tillbaka det överblivna in i sömmen igen.Lycka till med din overlock
SannaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-14, 07:55   #9
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Jag har samma overlock! DEn har funkat fint i iaf 10 år. Jag tycker inte att den är dålig även om den inte har alla extra sömmar.
Jag har inte haft det problemet som du beskriver dock

Angående fästa så kan man tex när du börjar en söm ...ta tag i kedjan bakom och dra fram den och in under pressarfoten så du kör över den igen. I slutet kan man lyfta pressarfoten och vända och kör tillbaka lite .
MEN jag brukar fästa trådkedjan med en sick sack. Då kan man dra åt den snyggt så inget hänger utanför. Man har mer koll på hur det blir på det sättet. Jag skulle inte bara klippa av den

ED betyder att det är en starkare motor i än i en vanlig 460 har jag fått lära mej
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-14, 11:01   #10
Mia.s Mia.s är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 6
Talking

Det är den bästa overlocken som husqvarna någonsin har gjort!!!Synd att den inte tillverkas längre. Jag har en privat och har ngr på jobbet,har provat en del olika husqvarna o janome men 460 är bäst...(Jag är väldigt kräsen vad det gäller overlock)Köpte en bernina senast till jobbet och den är hel ok men ingen slår 460.

Det kan fastna tråd o damm i trådspånningshuset du kan försöka blåsa rent (symaskinsreparatören använder tryckluft)
Jag släpper trådspänningen till 0 och använder lungorna

Trådändarna syr man oftas över automatisk.(annars kan man fästa dom med en vanlig synål om man vill )

Mvh Mia
Mia.s är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-30, 13:49   #11
Myspys Myspys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 46
Question

Hej! Vet att tråden är gammal men testar ändå! Har sökt och sökt och kanske kan få svaret nu då! Har en 460ed, som jag haft i 15-20 år, grymt nöjd med den. Men nu, trots service, börjar den sjunga på refrängen och jag letar efter en begagnad. Har hittat en 460d, vad är det för skillnad på dem!? Är det alltså att den är svagare? Hur mycket märker man av det omman syr mest i trikå? Eller hur märker man det??

Tacksam för svar!!
Myspys är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons