Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-05-22, 13:20   #16
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Skillnaden från förr och nu är att nu har de andra gjutformar och sådant då Husqvarna slängde alla gamla fabriksmaskiner och gjutformar när de köpte upp Pfaff. Och skillnaden är att de nya har lite sämre noggrannhet och lite sämre kvalité i material. Så jag tror att om du testsyr noga så kanske du kan hitta en maskin som fungerar som den skall och inte får en dålig symaskin. Köp den maskin du testat alltså.

Finns det inte butiker med beg i Finland också? Kolla i andra butiker också.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-22, 13:40   #17
Safia Safia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 109
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Finns det inte butiker med beg i Finland också? Kolla i andra butiker också.
Jo finns nog. Men urvalet är inte stort. Dit jag var igår fanns det kanske 5 stycken. Så det blir nog en längre sökande i så fall misstänker jag.

I affären igår började försäljaren bara visa typ den dyraste maskin dom har trots att jag sade att den nog är lite för mycket för mig. Slutade med att jag gick ut därifrån och sade att jag skall fundera på saken kanske borde ha sagt att den är lite över min budget som studerande

Jag kommer nog att bara testa i affären och köpa på nätet. Betydligt billigare så. Tror inte de maskiner de hade framme är till salu utan är just testmaskiner.Men det kanske är olika i olika affärer.
Safia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-22, 14:37   #18
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag måste säga att du måste köpa den maskin du testat för att man kan få en måndagsexempelar. Du kan be om att de tar fram just den maskinen du ska köpa och testa denna. Och du kan pruta om det är dyrare än på nätet. Säg att du kommer köpa på nätet annars.

Annars så tror jag att det kan finnas fler. Det är olika för olika butiker. Och ja jag kanske generaliserar men butikerna som säljer HQ-pfaff-Singer tenderar att bara ha få beg för att de vill sälja nytt. Gå till någon udda sybutik som säljer lite alltmöjligt, gärna en gammal butik så brukar de har fler. Samma sak om butiken ifråga är gammal som gatan så har de fler beg. Leta i gula sidorna (eller Finlands motsvarighet) efter symaskinsreparatörer. Butiker som bara säljer symaskiner har få eller inga beg, butiker som reparerar brukar ha fler.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-22, 18:25   #19
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Pfaff är inte lika bra idag sedan Husqvarna tog över.
Min väns maskin, E---(någonting)... 4.? Quiltvariant.
Har fått lämna tillbaka och fått nya maskiner 2 ggr.
De har blivit överhettade trots att hon aldrig quiltat,
sytt vanligt med dem.

Ichigo kan o vet mer om Pfaff o hur den blivit efter
uppköpet.

Lycka till!
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-22, 19:10   #20
Safia Safia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 109
Ja måndagsexemplar finns det ju alltid oberoende. Inte sagt att sådant upptäcks under den lilla stund man testar maskinen ändå. Och därför finns ju garantin. Den affär jag var till hade tyvärr mycket mycket högre priser än på nätet, så mycket får jag inte priset nerprutat. Tyvärr finns det väldigt få syaffärer här, finns säkert mer i huvudstadsregionen men ditåt åker jag aldrig. Jag tror det får bli ett långsiktigare projekt i så fall att hitta en begagnad evighetsmaskin.

Har finkammat nätet om ambition och inte hittat något dåligt, i och för sig är det en relativt ny modell. Får använda den flitigt under 5 år så att felen hinner uppstå under garantitiden. Men ska se om jag gillar den då jag fått testa den, och visst kan jag ju försöka pruta.
Safia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-22, 19:22   #21
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Det här med att Husqvarna, Pfaff, Singer för det mesta bara vill sälja nya maskiner tycker jag är dåligt, hos många kan man inte gå till butiken och byta upp sig som t e x i USA utan du får sälja din maskin själv och sedan komma och köpa den nya du tänkt dig. I värsta fall blir du inte av med din gamla maskin då många vill ha garanti när de köper begagnat. Dessutom är ju priserna så höga i Sverige så man vill ju gärna få sålt sin gamla maskin först. Inte speciellt kundvänligt enligt min åsikt.
Tycker inte om slit och släng.
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-22, 19:50   #22
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Inte jag heller. När man kan få högre kvalité och för billigare peng om man köper beg från butik. Jag gillar inte attityden slit och släng. Men det är självklart, de vill ju tjäna pengar. Förr i tiden hade alla symaskin för att man måste, nu för tiden har man bara för att leka och inte seriöst. Då blir kvalité därefter och också i lägre kvantiteter.. så dyrare och sämre kvalité helt enkelt.

Eller, nej symaskiner VAR dyrare förr faktiskt, men då tyckte man det var ok att spara några månadslöner för att köpa en symaskin. Eller en TV.
Det är ändrade attityder hos båda köpare och säljare/tillverkare. Köpare vill inte betala mer än några tusingar och tillverkare vill få det gjort så billigt som möjligt för att det "går" klämma ut mer pengar sådär. Även om symaskinen är "top of line" och kostar många tiotusen för kunden så är det inte så mycket högre kvalité än t.ex. mellanskiktet. För att där är det tillverkaren/märket/butiken som vill ha mer pengar och det GÅR att göra så. Dvs ta mycket betalt för de extra finesserna de lagt till.

Så, om man vill ha symaskin som håller länge och inte bara är för att sy något plagg då och då så måste man titta bortom nya symaskiner. (eller Bernina). Det finns ateljesymaskiner som håller lite bättre som man kan köra på 1-fas och inte behöver eget bord motor mfl. Och så finns det gamla arbetshästar.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-23, 16:12   #23
buttisklumpen buttisklumpen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 8
Smile

Jag har en Pfaff tipmatic 1051,köpte den för 23 år sedan,för ca 7.000:- och är så jättenöjd med den ,har aldrig krånglat utan lämnat in den för genomgång ca 5ggr!Kan verkligen rekommendera Pfaff!Den har de flesta sömmar man behöver o en hel del bra till behör som standard!
buttisklumpen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-23, 17:14   #24
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jättekul du är nöjd med din pfaff. Din pfaff är av den gamla stammen som är av bättre kvalité.
Och när jag såg bild när jag googlat så ser jag att den är ungefär lika gammal som min Hobbymatic, dvs samma generation.

Hobbymatic saknar övermatare men jag fick den som present när jag var barn och verkligen visade att jag tyckte om att sy och jag är fortfarande fäst vid den, dvs den är min huvudsymaskin fortfarande. Jag är tacksam över att mina föräldrar var (och är) så snälla att de gett mig symaskin i present. Så jag får inte vara kräsen och gnälla över saknad av övermatare för jag är glad över det jag fått
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-24, 08:56   #25
Safia Safia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 109
Jag är absolut inte heller för slit och släng! Skulle väldigt gärna köpa en bra begagnad maskin men tyvärr ser det rätt omöjligt ut. Har inte bil så jag kan inte köra land och rike runt för att leta. Tyg och material köper jag väldigt sällan nytt utan återanvänder och köper begagnat! Min syster har också en gammal Pfaff som fungerat felfritt, dock är den från början av 90-talet. Men hon ville inte sälja den åt mig

Nu har jag beställt hem Pfaff amition. Var och testade den igår. Den var som en dröm Och det är nog den som har det jag är ute efter och passar in i min budget.
Safia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-24, 10:26   #26
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Citat:
Safia skrev: Visa inlägg
Jag är absolut inte heller för slit och släng! Skulle väldigt gärna köpa en bra begagnad maskin men tyvärr ser det rätt omöjligt ut. Har inte bil så jag kan inte köra land och rike runt för att leta. Tyg och material köper jag väldigt sällan nytt utan återanvänder och köper begagnat! Min syster har också en gammal Pfaff som fungerat felfritt, dock är den från början av 90-talet. Men hon ville inte sälja den åt mig

Nu har jag beställt hem Pfaff amition. Var och testade den igår. Den var som en dröm Och det är nog den som har det jag är ute efter och passar in i min budget.
Jag förstår att du inte har möjlighet. Där jag bor finns inte heller
det utbudet som finns i större städer. Jag själv tycker att det är
både skönt och viktigt att det finns tillgång av service på orten där jag bor.

Grattis till din nya maskin. Roligt att du hittade en som känns rätt
för dig. Jag håller tummarna för dig och din nyvunne vän att ni
får ett roligt och gott samarbete.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-24, 13:29   #27
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Början av 90-talet är bra också. Jag drog linjen lite väl snävt vet jag. Kanske är hela 90-talet helt ok också.

Lycka till med din nya pfaff. Du blir säkert nöjd med den.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-24, 14:53   #28
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Min uppfattning är att hela förra Milleniumets maskiner
var bra. Även så de första åren på i nuvarande Millenium
på en del maskiner.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-24, 16:28   #29
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
För 10 000 kr om du köper från england kan du få både en symaskin och en overlock.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-24, 16:52   #30
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
SMD är bra, men jag tror hon sa att hon redan beställt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
symaskin

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons