Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-01-06, 21:46   #1
Myspys Myspys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 46
Question Pfaff 4874 vs Janome 1200D

Nu SKA jag ha en maskin som syr top cover! (vill ha så det blir "lika" på båda sidorna - gillar inte att sy med covern bara - dels vill jag sy från rätt håll direkt, samt dels så vill jag slippa overlocka när jag fållar!!

Visst är jag ute rätt då om jag vill ha någon av de två ovanstående maskinerna då?!

Men vilken ska man ha!? För och nackdelar med de båda mottages varmt! (har redan en ren overlock som fungerar utmärkt)
Myspys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 14:31   #2
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Jag tror att båda dom maskinerna har slutat säljas. Iallafall vet jag med säkerhet att Janomen inte säljs här i sverige mer för att den har utgått. Var också intresserad av den och fick då detta svar av sycenter inne i Stockholm.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 15:13   #3
Ireth Ireth är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 61
Köpte sista 1200Dn inne på sycenter . Otroligt härliga maskin, fick den för bara 9000 också. Så himla lycklig. Om du hittar någon så köp säger jag bara!
Ireth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 19:08   #4
Myspys Myspys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 46
Citat:
gullum skrev: Visa inlägg
Jag tror att båda dom maskinerna har slutat säljas. Iallafall vet jag med säkerhet att Janomen inte säljs här i sverige mer för att den har utgått. Var också intresserad av den och fick då detta svar av sycenter inne i Stockholm.
Har hittat båda i England, så det är ingen fara! Så jag behöver bara hjälp med vilken som är bäst!!
Myspys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 19:36   #5
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Tänk bara på att det är tveksamt om något företag i England levererar Janome maskiner till Sverige längre.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 19:38   #6
Myspys Myspys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 46
Citat:
sextiosexan skrev: Visa inlägg
Tänk bara på att det är tveksamt om något företag i England levererar Janome maskiner till Sverige längre.
ja, jag vet det - iaf att SMD inte gör det. Har mailat dem och frågat ang denna maskinen (för det var väl för att Janome i Sverige blev putt??, å denna maskinen finn sju inte i Sverige så...)
Myspys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 19:48   #7
AnetteM AnetteM är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 3
Janome 1200D är kanon! Men behåll overlock'en så underlättar det när du syr. (du slipper bygga om maskinen)
AnetteM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 20:26   #8
Myspys Myspys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 46
Citat:
AnetteM skrev: Visa inlägg
Janome 1200D är kanon! Men behåll overlock'en så underlättar det när du syr. (du slipper bygga om maskinen)
Ja - oja - min overlock ska behållas - det var det jag menade med att jag hade en fungerande overlock =)

Ingen som har pfaffen?
Myspys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-08, 17:12   #9
Myspys Myspys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 46
Det blir inga hoppstygn med Janomen??
Myspys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-09, 13:21   #10
Myspys Myspys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 46
Tillbehör

Vilka tillbehör ska man ha isf?! Kantbandsvikare!? Genomskinlig pressarfot? Nå annat!?
Myspys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-09, 14:11   #11
AnetteM AnetteM är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 3
Hoppstygn - ytterst sällan!
Har ingen kantbandsvikare själv - men ett måste om man syr mycket kläder som kräver sådan kant! Kommer att bli en inom kort!
Genomskinlig pressarfot - JA!
Medföljer en genomskinlig blå som är anpassad till de sömmar som ska ha en sådan.
AnetteM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-09, 14:31   #12
Myspys Myspys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 46
Citat:
AnetteM skrev: Visa inlägg
Hoppstygn - ytterst sällan!
Har ingen kantbandsvikare själv - men ett måste om man syr mycket kläder som kräver sådan kant! Kommer att bli en inom kort!
Genomskinlig pressarfot - JA!
Medföljer en genomskinlig blå som är anpassad till de sömmar som ska ha en sådan.
Vad bra - för det är något jag irriterar mig på på min Husqvarna 936 - att det blir hoppstygn så fort man kör över en söm...

Behöver man en helt transparent eller klarar man sig med den blåa!?
Myspys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-09, 15:13   #13
Myspys Myspys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 46
Citat:
sextiosexan skrev: Visa inlägg
Tänk bara på att det är tveksamt om något företag i England levererar Janome maskiner till Sverige längre.
fick svar att de inte levererar till Sverige (el Norge och Danmark) - men kom på att jag har en finsk kompis - så det löser sig ändå =)
Myspys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-20, 20:36   #14
Myspys Myspys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 46
pressarfötter

Nu har jag bestämt mig för Janomen - men nu är frågan vilka pressarfötter! Det finns ju tv åolika för kantband - är det;

Cover Hem Foot (M): 200-801-304
Wrapped Edge Guide (H-3): 200-801-201

eller

Adjustable Bias Binder Foot (M): 200-810-007

jag ska ha?!?! (för att sy på trikåkantband på barnkläder etc)
Myspys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-30, 21:36   #15
Myspys Myspys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 46
Hoppstygn

Jahapp, så har jag nu - äntligen! - tagit mig tid att titta å testa maskinen. MEN - får inte till coversömmen alls =( Det funkar i 10cm (max) sen blir det hoppstygn, trådarna går av etc.

Har testat ändra trådspänning, nålarna lär ju vara fräscha eftersom det är en ny maskin!, har trätt om den x antal gånger, bytte ut och använde trådarna som SMD skickade med (de lär väl ändå vara så att man ska kunna använda dem i maskinen!?)

Var har ni för trådspänning när ni syr i jersey!? (det saknade jag lite - på 936'an så stod det ju vilken trådspänning man skulle ha =) dock så har jag sparat det schemat - men de har ju inte samma gradering - å får det ändå inte att funka).

Blir tokig snart! Det blir ju så fint när det väl funkar!!
Myspys är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
janome 1200d, pfaff 4874

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons