Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Vävning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-09-01, 19:23   #1
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Kostnad för tyger genom vävning?

Hej vävtokiga!

Jag blir alltmer intresserad av vävning.. En fråga som poppat upp i mitt huvud är hur mycket det kostar att väva tyg jämfört med att köpa färdigt, om man bara ser till materialkostnaden. Till exempel något vanligt tyg som bomull eller ylle?
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-01, 19:42   #2
aniobg02 aniobg02 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 166
Nu har jag inte vävt något tyg, däremot har jag vävt mattor och en del schalar och jag kan säga som sådan: pengamässigt så lönar det sig INTE, men det är så fasligt roligt att väva så jag kommer att fortsätta med det.
aniobg02 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-01, 21:28   #3
Maria_Neijman Maria_Neijman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 58
Väver du bomull blir det dyrt. Alltid förhållande billigt att köpa.
Ull kan gå på ett ut. Det har i alla fall hänt mig.
Linne- beror så på vilken kvalité man vill ha. Antagligen dyrare att väva själv. I alla fall tjockre tyger.
Maria_Neijman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-03, 07:41   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Att väva sitt eget tyg är underbart och det handlar om kärlek och inte pengar. Men du kan enkelt kostnadsberäkna tyget per meter.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-03, 17:49   #5
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Nej, jag förstår att det är vävningen som lockar och inte ekonomin, men jag tycker att det är intressant att ställa hemmafixat mot färdigproducerat. Det brukar ju ofta bli så att man gnäller på att det är dyrare att sy/väva/etc eget jämfört med att köpa, vilket jag tycker är lite bisarrt.

Säkerligen kan man lätt räkna ut kostnaden själv om man vet pris på vävbar tråd i storpack samt hur många trådar man har per cm, men sådana kunskaper besitter jag icke ännu och därför frågar jag!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-03, 18:56   #6
Provdockan Provdockan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 2
Exclamation

Citat:
morrflickan skrev: Visa inlägg
Hej vävtokiga!

Jag blir alltmer intresserad av vävning.. En fråga som poppat upp i mitt huvud är hur mycket det kostar att väva tyg jämfört med att köpa färdigt, om man bara ser till materialkostnaden. Till exempel något vanligt tyg som bomull eller ylle?
Hej! Jag har vävt tyg i tunnt ullgarn och silke, den kvalite´n kan man inte köpa och det blir fantastiskt vackert! Kostnaden är ca 3-400:-/m. Dyrt men som sagt, kan ej köpas i butik för pengar.
Provdockan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-07, 18:05   #7
silje.andersson silje.andersson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 18
man kan ju hitta biliga garner i bland o då blir det ju tok biligt köpte ett jätte fint kamgarn på leksands hemslöjd för 20kr/hg o det räckte jätte långt o blev ett jätte snyggt tyg o biligare än om man skulle köpa...
silje.andersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 10:03   #8
Maria_Neijman Maria_Neijman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 58
Självklart kan man göra fynd!
Tyvärr lyckas jag alltid ut för den trista saken att när jag börjar räkna på garnåtgång, har jag alltid för lite garn. Och då kan det vara svårt att komplettera. Men det är som med trasmattor- smart planering och återbruk... Och snyggt kan det bli i alla fall.
Maria_Neijman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 10:33   #9
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Jag inser att det här måste provas!! Jag har fått ärva en enorm vävstol från min sambos mormor, men jag har verkligen ingenstans att sätta upp den som det är nu. Jag funderar på att börja med en sån där liten "barn-vävstol", den kan ju inte ta så mycket plats...
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons