Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2016-08-14, 22:42   #1
vilseipannkakan vilseipannkakan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2014
Inlägg: 36
Tyger som inte fransar (för blomapplikationer)

Jag tänker försöka mig på att göra en haute couture-inspirerad klänning. Jag vill sy en himla massa tygblommor som jag sedan syr fast på klänningen.

Hittills har jag tittat på filt, eftersom jag vet att det inte fransar. Men finns det andra tyger som inte fransar, som är tunnare? Dessutom är de billiga filttygerna gjorda av akryl, och jag föredrar naturmaterial.
vilseipannkakan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-15, 09:23   #2
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 393
Kan det här vara nåt:

Inom lapptekniken så görs applikationer oftast genom att först smälta på ett skikt smältflor på baksidan av tyget. Därefter klipper man ut formen och stryker fast applikationen på underlaget innan man syr runt kanten/ uppepå osv. Tyget fransar sig nästan inte alls efter det.

Finns massor av filmer på youtube om detta. Sök på "applikation alt. application & Vliesofix"
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-16, 00:41   #3
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 576
Kollla vad Korps i Söderköping kan erbjuda. Kläde är tunnare än filt och vadmal och är hopfiltat av ren ull.
Annars borde man kunna använda diverse olika material och klistra kanterna med ett lim som torkar till en genomslinlig fog, typ Fraycheck eller Gütermanns textillim.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-08, 15:23   #4
vilseipannkakan vilseipannkakan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2014
Inlägg: 36
Citat:
Pendlaren skrev: Visa inlägg
Kan det här vara nåt:

Inom lapptekniken så görs applikationer oftast genom att först smälta på ett skikt smältflor på baksidan av tyget. Därefter klipper man ut formen och stryker fast applikationen på underlaget innan man syr runt kanten/ uppepå osv. Tyget fransar sig nästan inte alls efter det.

Finns massor av filmer på youtube om detta. Sök på "applikation alt. application & Vliesofix"
Tack för rådet. Jag har kollat på några videor. Det ser ut som att limsidan tar färg av smältfloret, så jag tror tyvärr inte att det kommer funka för tredimensionella applikationer.
vilseipannkakan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-08, 22:10   #5
spiken spiken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 13
Hej. Kan du inte använda Interlock trikå av bomull?
spiken är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons