Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Maskinstickning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-09-22, 12:59   #1
Kristin87 Kristin87 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 59
Nybörjarfrågor

Hej alla!
Jag har svårt att hålla mig borta från att testa nya saker men att börja med handstickning kan jag inte med. Däremot verkar ju maskinstickning jätteroligt! (Lite prylgalen )
Men hur funkar det egentligen? Stickar den som metervara eller kan man sticka mönsterdelarna och sen sy ihop dem eller? Och när syr ihop gör man det för hand eller på maskin? Hur finstickat blir tyget på finstickarna?
Hoppas nån har tid att svara =)
/Kristin
Kristin87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 17:16   #2
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Hej Kristin!
Man kan sticka metervara och sedan klippa ut mönsterdelarna och sy ihop precis som när man syr kläder. Men det vanligaste är nog att man formar mönsterdelarna allt eftersom man stickar och sedan syr ihop delarna.

Att sy ihop kan man ockås göra på olika sätt. En del syr alltid förhand. Själv använder jag ofta min symaskin.

Om du tänker en tunn finstickad tröja du köper så är nog den stickad med väldigt tunnt garn och standardstickaren gör lite tjockare. Tröjor jag har sett på tex Hennes och Mauritz är väldigt tjocka och den typen stickar man på en grovstickningsmaskin. Standardmaskinen motsvara ca 1½-3½ i handstickor. Lite svårt att förklara. Hur tjockt något blir beror ite grann på vilken teknik man anävänder också.

Leta upp någon återförsäljare och be om en demonstration.

Hälsningar Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 17:19   #3
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Här får du olika videofilmer som förklarar det du efterlyser. Mycket nöje!

http://www.youtube.com/watch?v=bZm6hUXgYnU
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 20:05   #4
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Nja, inte var det så mycket svar i just den videon, men kul var den och jag fick uppslag till kul mönster.

Vill man se bra videor om maskinstickning så kan man googla på diana natters så kommer hennes videokurser upp. De ligger på youtube men kan vara lite knöligare att hitta i rätt ordning där. Lättar att gå via google.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 11:19   #5
Kristin87 Kristin87 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 59
Tack för svaren!
Här hittade jag Diana natter-videorna:
http://diananatters.blogspot.com/201...r-lessons.html
Ser verkligen roligt ut!
Men om jag skulle vilja sticka ex.vis. en sån här tröja, vad skulle jag behöva då? Fint garn på en finstickare är min gissning...
Vad händer om man använder fint garn på en standardstickare? Blir det bara glest då?
Bifogade bilder
 
Kristin87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 12:06   #6
Britt-louise Britt-louise är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 78
stickmaskin

Jag har också funderat på att skaffa en. Var till Stickbutiken i Stockholm och tittade. Är lite sugen på en SILVER REED LK-150. Vad tror ni om den? Jag kan sticka lite för hand, har börjar på ett par sockar men, har fastnat i hälen Fattar inte hur man gör, har försökt läsa och titta på youtube men, nej det går inte..
Britt-louise är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 15:54   #7
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Kristin: En tröja som den på bilden är fullt möjlig att sticka på en standardstickare. Jämför med tröjor från till exempel 1940-talet. Det garn som användes till jumprar är sådant man kan använda till en standarstickare.

Om du stickar med för tunnt garn på en maskin blir det glest. Men standardmaskinerna klarar faktiskt väldigt tunnt garn. Gå till en återförsäljare och be att få en demonstration!

Britt-Louise: LK-150 är en toppenmaskin! På den kan man använda det som är vanliga handstickningsgarner idag. Resår kan man sticka för hand. Eller göra vikta kanter. Jag har haft min i 20 år och den är snäll, beskedlig och lätt att lära sig på och dessutom rolig att sticka på. Sedan kan man känna sig lite begränsad när man inte kan sticka mönster automatiskt, men när man gör det köper man en till maskin som ha de möjligheterna.
Sockor kan du sticka på LKn!
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 16:08   #8
Britt-louise Britt-louise är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 78
Tack Nima! Nu ska jag bara få ihop lite pengar! Den kostar 5.550kr.
Men det där med hälar går det verkligen på en maskin
Britt-louise är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 16:42   #9
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Jadå hälar går mycket bra att sticka på maskin! Och fort också.

Läs här

Och på Lindas blogg

På engelska finns den utmärkta videokursen Diana Natters gjort så att du kan se hur det fungerar.

Hör av dig om du har fler frågor!

Senast redigerad av Nima den 2011-09-23 klockan 16:44. Anledning: felskrivning
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 17:08   #10
Britt-louise Britt-louise är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 78
OK , ska kolla videokursen noga och spara stickbeskrivningen.
Min dotter och äldsta barnbarnet älskar hemstickade sockar men kan ju inte sticka, inte dottern heller. Har en snäll svägerska som stickat åt dem. Hon har även stickat hundtröja till lillhunden. Jag får skynda mig att spara ihop till en maskin
Britt-louise är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 08:33   #11
Kristin87 Kristin87 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 59
Åhh...
Jag föreställer mig fina fina stickade tröjor i mjukaste merinoull... Och sockor!! Åh, vad mysigt! (Aldrig i livet att jag skulle sticka det för hand, men på maskin kanske!)
Har hittat en maskin som heter KH-868. Den har 200 nålar med 4,5mm mellan varje. Är det en standard- eller finstickare då? Det låter ju som att den kan klara ganska tunna garner i alla fall.
Nån som har den?
Kristin87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 16:54   #12
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Hejsan!

KH-868 är en standardmaskin med hålkort. Den stickar vad som var standardgarner på 50-60 talet alltså tunna garner med dagens mått mätt, motsvarande ca stickor 1½ - 3.
Jag har en elektronisk brother standardmaskin, bland annat är väl bäst att tillägga. Det finns några till här hemma.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 18:22   #13
Kristin87 Kristin87 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 59
OK, tack.
Ska åka till Stickbutiken i Stockholm i veckan så får vi se, jag kanske blir avskräckt
Eller fast. Vem vet.
Kristin87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 18:52   #14
Britt-louise Britt-louise är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 78
Nybörjarfrågor

God afton alla!
Vet du Kristin87, jag tror inte du blir avskräckt tvärtom! Jag var där i fredags och tittade och pratade maskiner med henne i butiken och jag blev ännu mer sugen:-) Nu är det bara pengarna som fattas...
Britt-louise är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-30, 10:33   #15
Kristin87 Kristin87 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 59
Haha! Nej, givetvis blev jag inte avskräckt!
Det visade sig att mamma också ville ha en maskin så vi delar på kalaset. Mycket praktiskt. Tack för alla svar på mina frågor!
Kristin87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons