Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-05-19, 16:19   #1
AndyP AndyP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 29
Question Utbildningar

Jag har hållt på och sytt i några år nu, mer eller mindre...... Tycker det är otroligt kul och skulle vilja gå vidare med det.
Jag syr lite kläder till mig själv, till en teater i stan och nu i vår för första gången har jag sytt balklänningar åt gym.studenter.

I have a dream.......en liten butikslokal, där hälften är syateljé,med tygrullar och trådrullar på väggarna och provdockor, o.s.v. Andra hälften är en butik, där jag hänger ut och säljer kläderna som jag sitter och syr.
Det skulle vara fantastiskt att ha och helt otroligt kul att hela dagarna få göra det man tycker är roligt och förhoppningsvis kunna leva på det!!

Till mitt problem......jag har INGEN utbildning!
Vill komma in på skräddarlinjen i Dals Lång Ed, som jag hört mycket gott om. Men dom vill att man ska ha gått mode-programmet på gymnasiet eller liknande. Man behöver kunskaper i mönsterkonstruktion också.
Det jag kan har jag lärt mig på syslöjden, då jag inte ens var intresserad och förstås genom att "lära av sina misstag" när jag syr. Jag hade Mode & Textil som individuellt val på gymnasiet, vilket ger mig några fjuttiga poäng på vägen.
Jag kan knappt några "termer" och fina ord, syr nästan aldrig efter mönsterinstruktionerna och vet egentligen inte ens hur man syr i en knapp rätt......

Hur gör man då, som hobby sömmerska för att få sin dröm uppfylld?
Vilka kurser ska man ta vart?
Snabba eller längre?
Ekonomisk hjälp på vägen?

Hur ska man gå till väga?
AndyP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-19, 22:15   #2
nanna nanna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 3
Intresse för sömnad=halva vägen till drön

Kul dröm du har jag har har haft liknande dröm och förverkligat den men nu avveklat pga sjukdom. Men ett brinnande intresse och självklart en viss kunskap kommer du långt på sedan kan du plygga på distans, låna på biblioteket, prova på omgivningen. Min mamma hade ingen utbild men designade våra kläder på 50-60 talet som sedan syntes i lokala butiker....till salu så visst kan du komma långt men att ha butik kan kosta, har du möjlighet att ha det hemma? spar du en hel del av massor utgifter samt vara aktiv på vad som säljer även om du har egna ideer samt en familj med enooormt tålamod och räkna med pengar ur gemensamma kassan.När jag sydde och sålde lapptäcken och skrev bok om batik lekte min dotter affär och sov under sybord en dag hörde jag henne säga till sin docka:nej mamma kan inte gå ut och gunga än måste bara sy klart. Tankeställare! Men det gick fast det kan bli tungt likaväl som kul I SAY GO FOR IT BUT THINK TWICE.
nanna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-20, 07:26   #3
outi outi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 42
Mitt tips är: ta kontakt med en studievägledare på Komvux i den kommun som du bor i. Ta med dig alla dina frågor till henne/honom och ge dig inte förrän du har fått tillfredsställande svar på allihop. Det är en service som vi alla betalar på skatten, men få utnyttjar den.

Be också att få information om olika möjligheter att finansiera dina studier. De är beroende av vilken typ av utbildning du till slut väljer. Ifall du är arbetslös kanske du kan få gå en yrkesutbildning och slippa ta studielån, men den diskussionen får du kanske ta på Arbetsförmedlingen. Det viktiga är att du hittar rätt och att du inte väntar för länge med att förverkliga din dröm.

Kramar
Outi
outi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-20, 09:05   #4
momo momo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 3
jag har för mig att det finns en ettårig utbildning i borås, med mönsterkonstruktion och så (finns säkert på andra ställen med) ^^
momo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-20, 09:27   #5
martina martina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 81
Har du provat att söka dit i alla fall?
Jag sökte dit och blev kallad på intervju och jag hade då enbart en ettårig folkhögskoleutbildning i ryggen. Jag tycker det låter som du kan mycket redan och mönsterkonstruktion låter finare än vad det är. Är egentligen bara logik och mattematik. =) Jag gick aldrig på Dals Långed eller nån annanstans efter folkhögskolan. Men för egen maskin har jag skaffat mig kunskaper nog att starta eget märke och jag säljer nu i två butiker! Men som tidigare talare varnat för det är inget man blir rik på... Men det är roligt som fanken =)
martina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-20, 16:35   #6
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Mitt tips är att titta på utbudet på landets Folhögskolor. Du kan läsa om deras kurser och beställa katalog på www.folkhogskola.nu

Där finns allt möjligt inom det här området, tex flera 1-2åriga textila grundutbildningar på olika ställen i landet, som säkert skulle ge dig de förkunskaper som ev krävs för utbildningen du vill in på.

Men jag tycker också som någon redan har skrivit - sök ändå! Vad har du att förlora? Låt dem avgöra om du kommer in eller inte, istället för att själv gissa på att det inte är någon idé.

Kommer du inte in kan du kontakta dem för att höra vad som krävs för att komma in och sedan se till att skaffa de meriterna på något sätt och söka igen och igen tills du kommer dit du vill.


Lycka till!!

Hälsar
Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 12:37   #7
AndyP AndyP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 29
Tack snälla ni för hjälpen och svaren på mina frågor!!

Jag har sökt utbildningen och har pratat med syon på skolan. Men hon sa att man behöver mönster konstruktion för att klara kursen, vilket jag oxå känner att jag behöver. Hon tipsade oxå om att folkhögskolor brukar ha snabbkurser i mönster konstruktion.
Hur e dom?
Någon som provat klädskolans utbildningsbrev?
Känns som ett bra och ganska billigt alternativ, som man kan göra utan att säga upp sig från jobb och sånt. Utbilda sig på fritiden.

/ Anna
AndyP är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons