Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Handbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-04-20, 09:26   #1
sockerplinga sockerplinga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 38
Vilka korsstygnsbroderar?

Hej!

Tänkte att det kunde vara kul att få se om det är några fler som broderar korsstygn, och vart ni bor.

Jag broderar iaf, och jag bor i närheten av Göteborg

Kram,
Jossan
sockerplinga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-20, 10:55   #2
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
Hej Jossan!
Jag broderar ibland,men bor ju 90 mil ifrån dej. Hoppas att du får respons på ditt önskeforum så att många kommer hitåt..Och då jag broderar så blir det ju inte korsstygn!
/pia, mamsen din
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-20, 11:45   #3
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Japp, har broderat en hel del, fast bara korsstygn och större mer avancerade tavlor. Nu är det något år sedan jag hade ett projekt på gång eftersom jag pysslat mest med nallebjörnar och nu senast köpt en ny symaskin. Är fortfarande intresserad av broderi men fritiden räcker ju inte till allt.
Bor utanför Linköping.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-20, 12:00   #4
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Jag broderar en del korsstygn, har provat på hardanger också. Men på sista tiden har jag börjat sticka en del, det är mer portabelt än broderiet. Sitter ofta på tunnelbanan eller när jag åker (inte kör) bil och stickar. Med broderi blir det mycket svårare för man ska hålla på och byta tråd och läsa mönster. Fast ska jag ut å flyga kommer det bli broderi som följer med, eftersom man inte får ta med stickorna på planet.

Jag har många påbörjade broderier. Bla en adventskalender som jag började med för över två år sedan. Tänkte mina barnbarn kan få den (har inga barn än ens).



/Karin
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-20, 12:28   #5
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Citat:
Rutis skrev:
Fast ska jag ut å flyga kommer det bli broderi som följer med, eftersom man inte får ta med stickorna på planet.
Vet inte hur det är i Sverige, men från och med 25 april ska man få ha stickorna med sig i handbagaget när man flyger från engelska flygplatser. Hurra!
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-20, 12:55   #6
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Oj! Då är det bara å boka en resa nånstans då!
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-20, 20:13   #7
flisten flisten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 7
Hej!

Jag och min syster broderar en hel del korsstygn, speciellt min syster broderar nästan jämt, tavlor, kalendrar, kuddar, allt möjligt. Vi bor i Alingsås, nästan Göteborg

/ Ida
flisten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-20, 20:31   #8
outi outi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 42
Jag gör mest korsstygnsbroderier, men syr också med halva korsstygn på stramalj. Det är ett arbete som ger ganska snabba resultat. Mönstren ritar jag själv, sen jag upptäckte att det inte var så svårt som jag hade trott.

Just nu har jag flera påbörjade arbeten som har legat ganska länge och jag syr då andan faller på.
outi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-20, 22:23   #9
Miao Miao är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 285
Jag broderar så mycket jag kan för min fibro. Allt från små fyrkanter till stora broderier. Just nu håller jag på med Pippi, Tommy och Annika som äter pannkaka.

Jag har broderat sedan jag var 6 år gammal och kommer nog aldrigf sluta. Jag bor i Stockholm.
Miao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-21, 07:14   #10
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Jag kan göra korsstygnsmönster av era bilder eller fotografier... som går att brodera för hand eller på maskin.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-21, 08:38   #11
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Citat:
gh64 skrev:
Hej!
Jag kan göra korsstygnsmönster av era bilder eller fotografier... som går att brodera för hand eller på maskin.
/Gunilla
Hej! Jag är också en broderare, korstygn och fritt....tycker korsstygn börjar bli lite jobbigt att se (även när jag har förstorningsglas!)....Men,men...jag undrar bara hur stora mönster kan du göra med ditt program? Jag skulle villja använda idén att göra mönster för lapptäcken. /Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-21, 09:00   #12
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Haha, jag har också lekt med tanken att sy ett lapptäcke som ett enda stort korsstygnsmönster... för det är väl det du menar? En ruta i lapptäcket motsvarar ett korsstygn? Mönstret kan man ju förstora upp så mycket man vill på skärmen. Utskrift däremot...
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-21, 09:25   #13
sussie2 sussie2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 25
Jag har broderat massor för hand (korsstygn) tidigare, både stort o smått. Men sen jag skaffade broderimaskin har liksom lusten att brodera för hand försvunnit. Hoppas dock att den kommer tillbaks för jag har lite dåligt samvete över att två av mina tre barn har fått varsin handbroderad julstrumpa samt Rosenstands jultavla... Känner lite press på mig själv att även minstingen ska ha lika.
sussie2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-22, 17:32   #14
Kickelina Kickelina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 138
Har broderat i snart 15 år. Det har blivit en hel del tavlor.
Just nu broderar jag mest från egna bilder/mönster som maken gör. Har börjat kombinera broderier med quiltning. Han gör även mönster på beställning.Ska lägga ut lite mer bilder på vad jag sytt genom åren.
Kickelina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-30, 15:42   #15
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Lägger in på prov ett förstorad skärmdump av ett korsstygnsbroderi i CrossStitchXpress. Det är ett litet föl som ligger i gräset. Bilden är i bmp-format för att färgerna inte ska bli gryniga och otydliga (blir det i jpg).
Vad säger ni? Går det att handbrodera efter detta mönster? Hoppas det i alla fall
/Gunilla
Bifogade filer
Filtyp: zip korsstygn_föl.zip (19.7 KB, 258 visningar)

Senast redigerad av gunnsan den 2005-04-30 klockan 18:05.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons