Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-04-08, 19:54   #1
outi outi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 42
Upphängning av lapptäcken?

Jag är en glad nybörjare på lapptäckssömnad. Det är så roligt att foga ihop färger och mönster. Men nu börjar de halvfärdiga täckena hopa sig överallt i vårt lilla hus på två rum. Jag behöver lära mig hur man gör för att hänga upp lapptäcken på väggen.

Jag har inte hittat så många tips på upphängning av lapptäcken i de böcker jag tittat i. I en bok stod det att man kunde sy en kanal på baksidan av täcket, men när jag hade gjort det, så säckade täcket väldigt fult. Kan det ha berott på att just det täcket inte var vadderat eller var kanske kanalen inte tillräckligt lång?

Hur gör man egentligen för att hänga upp dem snyggt, som på utställningar?

Tacksam för många synpunkter och tips!
outi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 20:47   #2
Quiltlisa Quiltlisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 61
Hej!

Så här gör jag då jag hänger upp bonader och täcken i lappteknik.
Jag syr en kanal på baksidan av täcket nästan tvärs över hela täckets bredd. Kanalen börjar och slutar ungefär 1,5 cm från ytterkanterna. Bredden på kanalen får anpassas efter den stång som jag avser att hänga upp täcket på. Oftast brukar jag använda en gardinstång i metall. Dessa brukar ju vara utdragbara och kan justeras i längd. På väggen där jag vill hänga mitt täcke spikar jag i två spik och lägger bara stången på dessa.

Tänk på att stången har en viss tjocklek och sy kanalen på baksidan så att den "blusar" lite. Dvs har ett visst överhäng. Annars blir det lite fult på framsidan av täcket.

Lycka till!
Quiltlisa