Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-04-08, 19:54   #1
outi outi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 42
Upphängning av lapptäcken?

Jag är en glad nybörjare på lapptäckssömnad. Det är så roligt att foga ihop färger och mönster. Men nu börjar de halvfärdiga täckena hopa sig överallt i vårt lilla hus på två rum. Jag behöver lära mig hur man gör för att hänga upp lapptäcken på väggen.

Jag har inte hittat så många tips på upphängning av lapptäcken i de böcker jag tittat i. I en bok stod det att man kunde sy en kanal på baksidan av täcket, men när jag hade gjort det, så säckade täcket väldigt fult. Kan det ha berott på att just det täcket inte var vadderat eller var kanske kanalen inte tillräckligt lång?

Hur gör man egentligen för att hänga upp dem snyggt, som på utställningar?

Tacksam för många synpunkter och tips!
outi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 20:47   #2
Quiltlisa Quiltlisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 61
Hej!

Så här gör jag då jag hänger upp bonader och täcken i lappteknik.
Jag syr en kanal på baksidan av täcket nästan tvärs över hela täckets bredd. Kanalen börjar och slutar ungefär 1,5 cm från ytterkanterna. Bredden på kanalen får anpassas efter den stång som jag avser att hänga upp täcket på. Oftast brukar jag använda en gardinstång i metall. Dessa brukar ju vara utdragbara och kan justeras i längd. På väggen där jag vill hänga mitt täcke spikar jag i två spik och lägger bara stången på dessa.

Tänk på att stången har en viss tjocklek och sy kanalen på baksidan så att den "blusar" lite. Dvs har ett visst överhäng. Annars blir det lite fult på framsidan av täcket.

Lycka till!
Quiltlisa
Quiltlisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-09, 09:37   #3
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Ibland kan det hjälpa att sy en kanal även nertill, och lägga i en stav av något slag (t ex bambu).
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-09, 11:21   #4
outi outi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 42
Tack för era råd! Nu några nya frågor...

Det verkar som om jag gjort flera misstag - kanalen både för kort och för bred. Sen var det ju ett smart tips att även sy en kanal längst ner. Borde ge god stadga.

Lapptäcket som upphängningen blev misslyckad på sydde jag som ett påslakan, dvs sydde med maskin runt om på avigsidan och krängde den in och ut genom en liten öppning som jag hade lämnat. Då sydde jag fast kanalen samtidigt som jag sydde ihop täcket runtom.

Nu funderar jag över hur det är fiffigast att sätta fast kanalen om man syr lapptäcken på "vanligt" sätt, dvs översida, stoppning och undersida som man först quiltar och sen syr ett kantband runtom. Ska man sy överdelen av kanalen så att den hamnar under kantbandet? Eller ska man sy kantbandet först och sedan sy fast kanalen ovanpå? Hittills har jag sytt fast kantbandet med maskin på framsidan, sedan vikt det och sytt fast det för hand på baksidan.

Ibland känns sömnad som ett riktigt avancerat ingenjörsarbete. Borde kanske gå en kurs?
outi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-10, 16:25   #5
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Smile Re: Upphängning av lapptäcken

Hej!
Jag hittade ett par siter som kanske kan hjälpa dig....de är på engelska, men beskriver hur man ska göra för att förbereda ett lapptäcke för hängning....Jag har själv sytt fast kanalen för hand, så att om jag vill använda täcket som täcke, så går det att lätt ta bort. Lycka till, Rae


http://www.centerforthequilt.org/query/query_hang.html

http://www.ehow.com/how_10827_hang-quilt.html
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-10, 18:37   #6
outi outi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 42
Tack igen!

Bra länkar! Där fanns det ju mycket annat användbart också. Tack för hjälpen. Nu ska jag väl klara ut det.
outi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-09, 18:51   #7
iina iina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 6
Hej!
Jag brukar sy en kanal längst ner på baksidan, där brukar jag lägga in en list,( från brädgården.) som inte syns framifrån.
Lycka till! iina.
iina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons