Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-06-08, 09:27   #1
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Thumbs up Världsstickardagen!

Hej!
Har ni sett att det är "Världsstickardagen" (eller World Wide Knit in Public Day) på lördag den 11/6?

På den här bloggen finns mer info om de världsomspännande aktiviteterna http://worldwidekipday.blogspot.com/

Och här finns mer information om svenska aktiviteter: http://www.sticka.org/ (klicka på "Kalendarium" i menyn"

Hälsar
stickfrälsta Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-08, 11:25   #2
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Tack för tipset! Jag kollade genast sajten, och har bestämt mig för att delta i aktiviteterna här i London. Sedan satt jag och kollade lite på nätet, och hittade lite olika stick-grupper (stitch ´n bitch...) så jag ska nog hitta någon som passar mig. Hurra! Jag upptäckte också att en av mina lokala biografer ordnar speciella "knit-flicks", där de låter ljuset vara på under hela filmen så att man ska kunna se att sticka. (Eller brodera, eller pyssla med något annat, me thinks...)

alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-08, 12:12   #3
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
"knit-flicks"
Gissa om jag är avundsjuk!!!
Jag har faktiskt tänkt tanken här, att prova att sticka ex rätstickning på bio, men gett upp redan hemma i hallen eftersom jag inser att liiite ljus behöver man ju ändå.

Hmm.. får se hur många som dyker upp här i stan på lördag, kankse är vi tillräckligt många att vi kan utöva påtryckningar på biograferna...

Kul att jag kunde inspirera dig och bidra till nya stick-kontakter

/Ilse
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-08, 12:54   #4
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Citat:
Ilsefin skrev:
Jag har faktiskt tänkt tanken här, att prova att sticka ex rätstickning på bio, men gett upp redan hemma i hallen eftersom jag inser att liiite ljus behöver man ju ändå.
Samma här, har funderat på att ta med stickning, broderi, pärlor el dyl många gånger. Och
när min sambo och lillasyster TVINGADE mig att följa med på Star Wars så var jag verkligen frestad. (Kan man ha pannlampa, tro?) Men nu har jag alltså hittat stick-bio...
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-08, 13:46   #5
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
... måste bara tillägga att jag ska på mitt första stickmöte nästa tisdag, på en mysig pub på gångavstånd från min lägenhet. Det ska bli jättekul! Tack Ilsefin! Kommer nu att titta igenom dina bilder för att få inspiration... vill ha ett roligt projekt. Just nu håller jag annars på med ett par handledsvärmare åt min lillasyster - enfärgade i slätstickning. Hm, inte så kul (men de är snart klara).
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-08, 13:57   #6
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Oj, jag som stickar offentligt varje dag... vad ska jag hitta på för speciellt?
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-08, 15:15   #7
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Wow det låter verkligen kul med en stickdag! Här i Linköping ska det tydligen vara en stick-picknik, synd att jag inte är hemma

Men jag får sticka ändå
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-09, 04:19   #8
outi outi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 42
Vilken kul idé!

Bra forum det här, man får veta om allt möjligt. Jag visste inte ens att det fanns en världsstickardag. Man kanske borde damma av stickningen... jag har stickat en halv tröja och den har legat i närmare 14 år kunde vara dags att avsluta den nu...
outi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-09, 07:55   #9
Tygtokig Tygtokig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 110
Kul idé det här En fråga bara: räknas virkning också in? Jag håller nämligen på med en virkad väska just nu
Tygtokig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-09, 08:41   #10
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Kul att ni gillar idéen
Jag tycker att det är ett jättekul sätt att umgås, att sitta och fika, sticka och prata om gemensamma intressen (garner, mönster, tekniker, böcker, prylar osv). Många av de svenska grupperna som har aktiviteter på lördag har också sk stickcaféer emellanåt. Då träffas man på café och stickar tillsammans. Kolla på den kalendern i mitt första inlägg så ser ni att det skrivs in en del sådan där (man behöver oftast inte vara medlem för att få vara med). Det annonseras också en del om stick-träffar på den här maillistan: http://www.kanalen.org/sticklistan/index.php

Jag skulle definitivt säga att virkning är "godkänt", vi är flera i gruppen som jag brukar träffa som virkar ibland. Vi pratar ju mycket om stickning, garner och tillbehör och det mesta av detta intresserar säkert även den virkintresserade. Testa att gå dit tycker jag och se om det är något för dig.


Härligt att se att ni blev så intresserade!!

Hälsar
Ilsefin


PS. Alexandra kul att du gillar det jag stickat! Jag kan varmt rekommendera de senaste två projekten, den olivgröna lin-ponchon och den turkosa spetssjalen. Roliga att sticka och härliga att använda.
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons