Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-12-30, 13:28   #1
Christina1 Christina1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 37
Tråd

Hej!

Jag har ärvt en massa gamla trådrullar. De är säkert minst 20 år. Kan det vara så att gammal tråd beter sig annorlunda än nyare trådar? Det blir en enorm spänning i tråden. Jag har en ny Husqvarna Sapphire 875 och är det så att nya maskiner är känsligare för äldre tråd?/ Christina
Christina1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-30, 14:13   #2
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag har alla möjliga sorters tråd, ny och gammal, billig och mindre billig, bra kvalitet och urusel kvalitet... Inga som helst problem med mina Brothermaskiner i något fall, vare sig med den som är 1 år eller den som är 10 år.
Alltså, inga problem direkt att sy med dem, men en del är ju så hiskeligt dålig kvalitet att jag inte VILL använda dem i fina projekt, så jag hade stor-rens i trådlådan i somras...
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-30, 23:16   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det är olika med olika symaskiner. Bara att prova sig fram!

Min gamla pfaff från 50-talet kan man sy vad som helst med, medan min nyare från 80-talet är lite kinkigare.

Så det går nog inte svara direkt..

Riktigt gamla tråd på trärullar brukar också vara högre kvalité än dagens tråd.

Men 20 år gamla låter som nästan halva min trådlåda.... Jag provar mig fram... Men äldre märkestråd är bättre än ny budgetskräp a'la gratistråd från SMD!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 04:21   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Titta på tråden noga, gärna med förstoringsglas. Är den slät och jämn är det bara att köra, men är den ojämn eller flockig ska du nog undvika att använda den i symaskinen. Nog för att det finns maskiner som är mer och mindre känsliga för ludd, men det finns ingen maskin i världen som gillar att få ludd i trådspänningsbrickorna i allt för stor utsträckning. Och det är långt ifrån på alla maskiner man kan rensa det själv.

Angående trådspänningen i sig så kan det skilja en hel del från tråd till tråd vad som är lagom. Hur hård tråden är, hur grov den är, vad det är för fibrer, om den är hartsad eller ej och så vidare kan spela in.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons