Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-11-30, 17:32   #1
MissAnpassad MissAnpassad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 114
Roliga modeller för kurviga!

Letar med ljus och lykta efter roliga modeller för rundlagda kvinnor. De jag hittat har varit tält (visst, kan vara användbart vid en nödsituation på fjället) eller något min mormor skulle ha satt på sig (förvisso har jag uppnått den respektabla åldern av 33 år, men jag får fortfarande visa leg på systemet).

Var finns mönster för en tjej av modellen större timglasfigur?
MissAnpassad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-30, 17:58   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Det här låter riktigt illa, men, det finns inte. Jag har inte sett några mönster hittills gjorda för timglasfigurer alls, oavsett storlek. Det bästa du kan göra är att lära dig göra justeringar för en större byst och större stuss. Det finns mängder av bra tutorials för "full bust adjustment", eller FBA. Satsa bara på mönster med många sömmar.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-30, 18:03   #3
MissAnpassad MissAnpassad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 114
Citat:
Jimipe skrev: Visa inlägg
tutorials .
Upplys mig!
MissAnpassad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-30, 18:30   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
http://sewmamasew.com/blog2/?p=486
http://www.timmelfabrics.com/fullbustalteration.htm
Här ökas dock midjevidden, och underbystvidden också, vilket du då behöver justera för, på framsidan, och se till att du inte lägger till där.

http://www.isew.co.uk/sewing_techniq...es-c-00429.htm Är i så fall bättre.

Tänk också på att avståndet mellan bystpunkt och underbystlinjen ofta blir längre, kurvan för bysten går därför ofta in längre ned. Dessutom kan man ibland behöva länga livet ovanför bystpunkten av samma skäl, just eftersom även bysthöjden ofta är större. Jag ska sätta mig ned och göra en instruktion som även inkluderar de bitarna någon dag, men just nu har jag lite för mycket på gång.

Och, lycka till! Jag vet hur jobbigt det är att inte hitta kläder som passar i en värld anpassad efter b-kupor. :/
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-30, 18:43   #5
MissAnpassad MissAnpassad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 114
Citat:
Jimipe skrev: Visa inlägg
http://sewmamasew.com/blog2/?p=486
http://www.timmelfabrics.com/fullbustalteration.htm
Här ökas dock midjevidden, och underbystvidden också, vilket du då behöver justera för, på framsidan, och se till att du inte lägger till där.

http://www.isew.co.uk/sewing_techniq...es-c-00429.htm Är i så fall bättre.

Tänk också på att avståndet mellan bystpunkt och underbystlinjen ofta blir längre, kurvan för bysten går därför ofta in längre ned. Dessutom kan man ibland behöva länga livet ovanför bystpunkten av samma skäl, just eftersom även bysthöjden ofta är större. Jag ska sätta mig ned och göra en instruktion som även inkluderar de bitarna någon dag, men just nu har jag lite för mycket på gång.

Och, lycka till! Jag vet hur jobbigt det är att inte hitta kläder som passar i en värld anpassad efter b-kupor. :/
Tillskärare har inte lärt sig att stava till G.

Tack för länkarna!
MissAnpassad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-30, 18:45   #6
nölte nölte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 40
Lightbulb Löfgrens här på sidan till höger

Citat:
Parthenos skrev: Visa inlägg
Letar med ljus och lykta efter roliga modeller för rundlagda kvinnor. De jag hittat har varit tält (visst, kan vara användbart vid en nödsituation på fjället) eller något min mormor skulle ha satt på sig (förvisso har jag uppnått den respektabla åldern av 33 år, men jag får fortfarande visa leg på systemet).

Var finns mönster för en tjej av modellen större timglasfigur?
Har du kollat Löfgrens CD-mönster? De har annons här på sidan i högerkanten.
Jag har inte testat själv men har jag förstått det rätt så fyller du i dina mått och sedan skiver du ut ditt mönster som sedan skall passa som en smäck.
nölte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-30, 19:30   #7
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Handlar det bara om en äkta (=Kan precis få in 2 fingrar och röra dem längs bandkanten) C-D kupa kan Löfgrens cd-mönster säkert fungera. Dock, större än så, eller, om man drar en större storlek (ca Large) så behövs också fler insnitt, något som det där programmet inte lär klara. Dessutom brukar sådana program fortfarande gå efter den totala bystvidden och inte bh-storlek, vilket gör att en större byst egentligen bara ger lite mer utrymme för bysten, men, också mer bredd i ryggen där det definitivt inte behövs. Det kan dock vara så att programmen klarar av det, men, jag skulle inte satsa på det.

Då är det nog bättre, och billigare att rita av olika storlekar från samma mönster. Det tar lite tid att lära sig, men, man lär sig. Jag drar 34 i midjan, under bysten, i ryggen och över axlarna, så, på alla dessa ställan ritar jag den storleken. Framtill istället så behöver jag stl. 46, för att få in min 60I, vilket har lika stora kupor som en 95B, vilket en stl 46 förväntas ha (även om det sällan är korrekt, men, det är så mönstrena är gjorda). Då är dock avståndet från bystpunkt till bystpunkt för stort, så jag krymper det, genom att flytta mönstret när jag ritar om det, så att det blir de 15 cm jag har. Det är det absolut enklaste sättet jag hittills har hittat för att få ett mönster som passar hyfsat, utan att behöva göra några avancerade förändringar.

Sedan blir kurvorna väldigt extrema, vilket gör att det behövs fler veck, såvida det inte redan finns. Jag brukar till en prinsesskärning satsa på lodräta insitt som vanligt + ett bystveck. Är tyget väldigt stelt eller stumt brukar det bli två bystveck. Och, då är jag ändå rätt liten. Drar man större storlekar
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-30, 20:14   #8
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Jag tycker att burda-tidningarna brukar ha ganska så bra mönster i större storlek.
i varje tidning så finns det en sektion för kvinnor med st 44-52.
de har allt från byxor o kjolar, blusar, jackor och festklänningar.
Behöver man ännu större så borde det ju bara vara att förstora de redan befintliga delarna.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 07:59   #9
symamsell symamsell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 286
Här är en länk som jag sparat:
http://www.sewgrand.com/

Har inte beställt nåt från dem, så jag vet inte hur mönstren är.

/Merja
symamsell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 14:59   #10
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Kort, kurvig o rund

Hej!

Jag passar bäst i kläder som har A-skärning, omlottklänningar
och Prinsesskärning.Tulpanformade kjolar och byxor bed boat-cut.
Gärna djup V-uringing.Det är viktigt att gå till en underklädesbutik o få hjälp meden bra BH. Själv tycker jag att vadderad, balkonettbh är bäst.
Expediterna är duktiga och hjälper dig. Du bär upp så mycket av
kläderna med din byst så det är viktigt.

A-skärning och Prinsesskärning. Dvs kläder som är avskurna under bysten och kläder som har en extra sidovåd som går i en rund båge från bysten.

Kwik-sew har mönster i dessa modeller. Du kan köpa ett grundmönster
av vardera modell och sedan rita egna ´modeller utifrån dessa.
Se under fliken länkar, där hittar du adressen. De har bra kvalitet på sina mönster.

Lycka till!!
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 18:32   #11
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag vill tipsa om Ottbres tidning för kvinnor www.ottobredesign.com (du kan bläddra i tidningen och köpa äldre nummer från hemsidan). De brukar ha rätt ok kläder för större. Vill också tipsa om boken Rätt passform på enkelt sätt skriven av Katarina Nordegren som steg för steg visar hur man ändrar ett mönster efter sina egna mått.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-28, 18:45   #12
mussetis mussetis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 64
jag vill tipsa om amerikanska sajter för vintage och retro-patterns (man kan ju modifiera litet), men hittar dom inte för tillf. iaf, det kanske kan vara ngt?

det viktiga för kurviga är väl att det är kroppsnära på rätt ställen. typ går in direkt under bysten och går in direkt under låren, att ärmar är tighta osv.

Senast redigerad av mussetis den 2009-12-28 klockan 19:38.
mussetis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-28, 19:15   #13
avslutatmedlskap1005 avslutatmedlskap1005 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 92
Ett tips är att det finns en del modeller för större storlekar på:

www.butterick.com.
I "Search" kan du skriva: "Large" så dyker modellerna upp.

på: www.voguepatterns.com hittar du en del under:
Very Easy Vogue
avslutatmedlskap1005 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons