Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

 
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2007-08-30, 06:21   #1
LinneaM LinneaM är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 36
Angry Trådspänning grrr (HQ Emerald)

Så fick jag äntligen fotpedalen till min Emerald 183 och satte mig glad i hågen att skapa.

Men jag kom aldrig förbi lektion 1A: trådspänning. Hur jag än försökte fick jag inga snygga sömmar.

På min gamla Pfaff 97 behövde man sällan bry sig om sådana finesser, men här visar maskinen vilken trådspänning som rekommenderas och så ställer man in den med en ratt.

Lätt som en plätt? Inte då! Trådspänningen regleras från 0-9, rekommenderad inställning 3-5. Jag lovar, jag har försökt med alla olika inställningar men det blir inte bra.

Mellan 3-5 är trådspänningen alldeles för hög. Övertråden ligger som ett streck och alla knutarna syns. Vid 2 blir översidan OK, men då blir undersidan full av öglor (övertråden dras ner till undersidan av tyget). Det finns alltså inget optimalt läge.

Finns det någon annan inställning som jag missat? Zigzagsömmar blir lika fula. Kan det bero på tråden (Gütemann)? Jag förstår ju att det är sömmerskan, men vad gör jag för fel?
LinneaM är inte uppkopplad   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons