Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-10-05, 15:14   #1
Linnslusen Linnslusen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 12
Question Snygg fåll på utsvängd kjol?

Hej,
är det någon som har något bra tips på hur man får till en snygg fåll på en klockad, väldigt utsvängd kjol?

Det blir liksom alltid mer tyg över i fållens invikning, eftersom kjolens vidd hela tiden ökas ju längre ner man kommer...
Linnslusen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-05, 15:21   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Gör en så smal fåll som möjligt, då blir det mindre "tyg över"
Eller en rullfåll
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-05, 17:24   #3
krumeluren krumeluren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 61
Sydde en klockad kjol i somras. Då fållade jag genom att sy på en dubbelvikt kant i annan färg som var rak och ca 3cm bred, det blev ej konstigt. Den kjolen gick strax nedanför knäna...
krumeluren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-05, 18:15   #4
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
Jag använder nästan alltid en sneslå som jag lägger helt på insidan i så lik färg som möjligt(bomull till grövre tyger och satin till tyger med mjukare fall), om jag inte handfållar.
Det tycker jag blir fint.

/Ingrid
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 15:16   #5
AnnaEff AnnaEff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 33
När jag skulle fålla min brudklänning, med släp, råkade jag ut för samma sak. Jag gjorde som Banshee, och fållade med en snedslå - sy fast räta mot räta i nederkant, vänd och pressa, och nästa sedan fast den som en vanlig fåll.

(Tipset fick jag av en annan Sysidan-medlem, Tant Pernilla, efter att ha mer eller mindre ringt och gråtit i luren kvällen före bröllopet. Tack, kära Tant!) :-)
AnnaEff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-12, 11:04   #6
Dotti Dotti är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 21
Kanske har du redan löst problemet...
Jag har sytt endel flamencokjolar och på alla dess klockade volanger så vikar jag bara in kanten ca 1 cm och sen syr jag riktigt tät eller knapphålssöm längst ut i kanten så att sömmen "binder runt", sen kan mna klippa rent undersidan om mna vill. Blir snyggt och desutom så får man klock ända ut i kanten.
Snedslå använder jag annars också.
Lycka till
Dotti är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-12, 11:06   #7
Dotti Dotti är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 21
Citat:
Dotti skrev:
syr jag riktigt tät eller knapphålssöm längst ut i kanten så att sömmen "binder runt", sen kan mna klippa rent undersidan om mna vill. Blir snyggt och desutom så får man klock ända ut i kanten.
.
riktigt tät sick sack ska det förstås vara....
Dotti är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-12, 15:39   #8
Frideborg Frideborg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 60
När jag skulle fålla min brudklänning sicksackade jag med ganska smal sicksack och sedan vek jag bara tyget smalt och sydde en söm precis i kanten från framsidan med stygnlängd 4,0. Det tycker jag blir snyggast.
Frideborg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-12, 19:13   #9
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Har aldrig riktigt fått till snygga fållar, vilket är synd eftersom jag älskar klockade kjolar. På den senaste jag gjorde så gjorde jag fållsömmen till en dekoration och gjorde dubbla sömmar. En precis innanför vikningen och en söm en cm in ungefär. Då blev det inte alls lika bubbligt och konstiga veck som det brukar bli när jag försöker få snygga fållar med bara en söm.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-16, 16:27   #10
Elif Elif är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 2
Hej!
Här kommer ett förslag till.Ha 1,5 cm fålltillägg, markera det på maskin med tråckelstyng, styngbredd 6, vik, nåla och pressa. Sen kan du sy en pressarfotsbredd med antingen 3-stegs zig-zag eller tvillingnål. Det blir snyggt och ser profsigt ut.
Var noga med att pressa.
Lycka till
Elif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-30, 20:11   #11
Tygoman Tygoman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 74
Vila lite

Det brukar hjälpa om kjolen får hänga ofållad ett par dagar innan man fållar också. Tyget hänger till sig på något vis. Sedan röstar jag också på snedremsa-metoden, den är bra!
Tygoman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-31, 07:26   #12
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
En variant är ju att i sömmarna längst ner där man vill fålla, sprätta upp sömmarna och sy dem längre in. Då tar man ju in en del av det överflöd som skapas när man viker upp tyget!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-31, 09:37   #13
Studz Studz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 17
Ytterligare ett sätt att få till snygga fållar är att sy i en rynktråd nära kanten av tyget (jag brukar zick-zacka innan för att det ska hålla) och sen dra ihop den lite så att det blir samma mått som den delet av tygen fållen ska sys över. Oftast behövs det inte dras ihop mycket men det blir väldigt jämnt och fint. Ibland synns det inte ens att dte är sammandraget efter att fållen har pressats.
Studz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-07, 22:04   #14
Linnslusen Linnslusen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 12
Tack så jättemycket för alla bra svar! Nu ska jag testa mig fram på framtidens alla kjolar...
Linnslusen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-07, 22:18   #15
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag skulle sy en rynktråd och dra ihop vidden och om tyget tillåter pressa in överskottsvidden.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons