Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-08, 13:20   #1
blondi3958 blondi3958 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 5
Hur många sömmar behövs på en symaskin

Jag skall införskaffa min först egna symaskin.
Jag har max 1500:- att ge för den.
Det jag brukar sy mest är fålla gardiner,sy upp jeans byxor, sy i lite strechiga material.

Vad för sömmar behövs?
Och vilka använder man mest?
blondi3958 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 13:31   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Du klarar dig väldigt långt med enbart raksöm, sicksack och trestegssicksack. Vilket de flesta maskiner har. De räcker även för sömnad i strech men det kan vara bra med en så kallad falsk overlocksöm/strechsöm om man ska sy mycket. Även det brukar finnas som standard på lite mer moderna maskiner.

Tips är att du kollar på begangnat, i den prisklassen så får du mycket mer för pengarna än om du köper en ny.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 13:33   #3
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag har massor av sömmar på min maskin. Använder ungefär en handfull...

-Raksöm, nålen i mitten
-Raksöm, nålen i annan position än mitten (Använder jag jätteofta!)
-"Vanlig" sicksack (både stygnlängd och bredd ska kunna ställas in)
3-stegs sicksack
-Knapphål (jag har enstegs, jättebekvämt men går att vara utan)
-"Osynlig" fållsöm (här är det skillnad mellan bra och mindre bra fötter för att få sömmen bra. Mer än mellan hur maskinerna syr.)
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 15:19   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag använder 95% raksöm, resterande delar på sicksack i olika bredder/längder (för mig är det viktigt att man kan ställa in båda bredd och längd), knapphålsautomatik och en och annan söm som kanske får 0.5%

Innan jag hade overlock så var sicksack nog uppe i 30% däribland smal sicksack (viktigt att kunna ställa in själv bredd och längd helt fullt ut) för trikåsömnad.

Så krasst sagt klarar man egentligen sig bra med symaskin som bara har raksöm och sicksack så länge man kan ställa in dessa sömmar fritt.

Men knapphålsautomatik underlättar jättemycket (oavsett om det är 1 eller 4 steg)

Blindsöm och trestegsicksack är också bra att ha för dessa fall man behöver dessa.

Pressarfötter kan man köpa till så man kan se till att köpa en maskin som man kan köpa många till.


Sen är det upp till var och en vad för sömmar de vill ha. Vissa tycker om att kunna sy dekorsömmar t.ex.

Så min egna prio-lista:

raksöm (fullt inställningsbar när det gäller stygnlängd, upp till 6 mm längd)
- för ihopsömnad, för stickningar, för att sy rynktrådar (maximal längd) OSV

sicksack (med full inställningsmöjligheter båda längd o bredd, 4 mm bredd är OK för mig)
- för kastning av kanter, för ihopsömnad av trikå, för dekorsömnad (tät sicksack)

knapphålautomatik-sömmar
- egentligen är det 3 olika typer av sicksacksömmar, men det är bra att låta maskinen göra jobbet än att pilla själv.

blindsöm
- för osynlig fållning, pressarfot avgör mkt. Kan sys för hand istället eller stryka fållfix beroende på plagg.

trestegssicksack
- använder inte så ofta, egentligen.....

Allt annat kan man klara sig utan...

(jag är en av dem som dissar de falska overlocksömmar och föredrar att sy med smal sicksack istället, eller allra helst: overlockmaskin..)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 15:24   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
för 1500 kr kan du förresten få dåtidens bra symaskin, gå till en symaskinsbutik som också har begagnat. Då kan man få köpa beg symaskin med garanti och som har fått service. Det var bättre förr, faktiskt och saker var gjorda för att hålla. Köp helst inte beg från privatperson eller plats utan garanti och service.

Men vad du än gör (gammalt eller nytt), provsy alltid först med det material du vill sy på. Om de inte tillåter dig göra det, gå till en annan.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 15:30   #6
blondi3958 blondi3958 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 5
Vad är overlocksöm?

Kan alla symaskiner sy med tvilling nål?

På min mors symaskin(grön gammal husqvarna) har jag bara använt raksöm och sicksack.
Men nu när jag skall köpa en egen så vill jag vara säker på att kunna sy i det mesta(tyger).

Vilka pressarfötter använder man mest?
Jag har bara använt den som ser likadan ut på båda sidor(vanligaste)


Hum trodde inte att det skulle vara så svårt att välja symaskin
blondi3958 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 15:39   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ah, tyvärr är det inte lätt att hitta en bra symaskin! alla har sina egna idéer och smaker....

Din mammas gamla symaskin.. Om du får använda den tycker jag du ska fortsätta med den. Kanske lämna in för service så den syr som smort..

overlock är alltså söm som sys med t.ex. 3-4-5 stycken tråd (beroende på maskin) och syr och kastar ihop på samma gång och tyget klipps också så det blir jämn och fin kant. Maskinen är också konstruerad så att det går mycket bättre att sy i trikå/stretch än vanlig symaskin... Om du tar köpta kläder, t.ex. t-shirt och kollar i sömmen så ser du overlocksömmen.

vanliga symaskiner har ibland fejkoverlock, men blir inte riktigt lika bra.. det går långsammare att sy, det sträcker ofta ut tyget så det blir fladdrig och vågigt.. osv.

exempel på äkta overlocksömmar:
http://www.youtube.com/watch?v=PoxWUDsVHfI
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 18:53   #8
blondi3958 blondi3958 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 5
Köpte en begagnad husqvarna 113 sylvia i dag.
Hade dom sömmarna som jag behöver.
blondi3958 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons