Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-07-26, 09:51   #1
Erika Erika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 60
Struthätta

Vi sitter och försöker få till en struthätta. Mönstret som används är från Sophias ateljé, och vis av tidigare erfarenheter vet vi att hennes storlekar alltid är något större än verkligheten.
Någon som sytt hätta utifrån hennes mönster och har erfarenhet hur storleken på hättan stämmer med verkligheten? Det ser ut som måttet hjässa - axlar är för stort...

Problemet nu är att hättan veckar sig i nacken, samt att min man verkar ha för breda axlar/struthättan är för snäv. Han har planer på att lägga in en bågad kil framtill, men jag tror det kan bli "bubbligt", tror att en traditionell kil skulle vara bättre för att få mer vidd.

/Erika

Senast redigerad av Erika den 2006-07-26 klockan 09:55.
Erika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-26, 10:47   #2
Miao Miao är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 285
Själva huvdelen är stor men jag har fått förlänga samt bredda nederdelen eftersom den var för liten för Macke annars.

Nedräkning på gång

Jag har sytt 6 mantlar nu och 3 klänningar. de sista klänningarna ligger på bordet färdiga för att sicksacka och sy. men det tar emot nu


Vi syns näst nästa vecka
Miao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-26, 11:10   #3
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
En "vanlig" kil är bättre och har hitills funkat för mig. Att struthättan bubblar sig i nacken kan bero på just längden hjässa-axlar. Själv brukar jag inte lägga till sömsmån när jag använder mig av Sophias hättmönster. Som vanligt är det att testa sig fram för att få bästa resultat.
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons