Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-04-24, 19:42   #1
idol idol är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 2
Timpenning sömnad??

Jag har blivit tillfrågad om jag skulle kunna göra ett enkelt sy-uppdrag; att sy fast band på örngott och påslakan. Ca ett 100-tal tror jag det rör sig om. Det har blivit fel i produktionen och det är ett litet nystartat företag det handlar om.
Är det någon som har en idé om vad jag kan ta för timpeng för ett sådant arbete? Jag är INTE utbildad sömmerska, utan har det bara som hobby, men jag har en enskilld firma. Vad kostar det att anlita en sömmerska?
idol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-24, 21:06   #2
Micka Micka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 135
Ja, det är svårt det där med att ta betalt för sin hobby... Själv har jag också grymt svårt att värdera mitt arbete. Nu vet jag ju inte hur det funkar när man har ett företag, men många "hobby"fixare jag känner som t.ex. hjälper till när datorn strular etc. tar 100 kronor timmen. Det är ju det minsta du bör ta iaf.
Micka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-25, 12:23   #3
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Svårt med timmpenning på sådana uppdrag. Nu var det ju ett ganska lätt men tidskrävande projekt, men annars så brukar det ju ta mycket längre tid att göra de första plaggen/kuddarna än det tar att göra resterande 95 st.Kanske kan du räkna lite på vad varje påslakan kan vara värt.
Annars så tycker jag också att 100kr i timmen låter som ett rimligt pris.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-25, 14:09   #4
mkel mkel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 65
100 kr/timme verkar billigt. När Vi (i muskibranscen) åker ut på jobb tar vi 360 kr. Jag tycker att vi som sy undervärderar vårat arbete.
mkel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-25, 14:21   #5
annamajny annamajny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 73
sant...

Jag håller med. Tyvärr är det inte bara vi själva som gör det. Sömmerske-yrket har alltid varit ett lågstatusyrke. Det vi eg. tävlar mot idag är billig masstillverkning från andra länder. Svårt i landet Sverige.

Men jag tycker absolut inte du ska ta mindre än 100/h. Alternativet är väl att göra ett stickprov, se hur långt tid det tar och ge ett förslag till akordlön som du tycker känns rimlig. På så vis blir arbetsinsatsen mer överskådlig och du kan bedöma om du tycker att det är värt att göra det.
annamajny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-25, 14:59   #6
Pima Pima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 16
Det finns inte en hantverkare som kan ta mindre än 320-350kr/timme för att det ska gå ihop sig. Som egen företagare har man en rad kostnader som ska betalas innan man får ut någon lön. Det är dumt att dumpa priserna för dem som måste leva på det. Ta ordentligt betalt. Det kan inte ta många timmar att sy och det finns ingen anledning att du ska sponsra dem för att de är nystartade. De tar säkert fullt betalt av sina kunder så det ska du också göra. Hur ska annars egenföretagaren klara sig i lång loppet? Själv skulle jag ta 350 eller be dem anlita någon annan. Ditt arbete är värt det!!!

Hälsningar Pia
Egenföretagare sedan 1994 som även undervisar i företagsekonomi
Pima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-25, 19:59   #7
idol idol är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 2
Tack för alla svar!
Som egen företagare, om än dock i en annan branch, vet jag ju att man behöver ta 250-350 i timmen för att det ska gå runt. MEN nu hänger jag ju upp mig lite på att jag inte är professionell sömmerska utan helt ny i branchen, samt, det måste erkännas, att kunden är en vän till en vän även om det är ganska avlägset.

Men jag vet ju så väl att ingen i slutändan vinner på att priserna dumpas.
idol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-25, 21:42   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Även om du är outbildad och gör det som hobby så ska du inte dumpa priser. Det lider alla av.

Förresten, outbildad och utbildad. Många är egentligen självlärda eller blivit "upplärda" av vänner istället för att ha på papper.
I slutändan är det ju kunden som avgör om de vill anlita dig eller inte.

Det finns outbildade som syr jättefint och högutbildade som syr fult. I alla fall online ser man väldigt många "sömmerskor" som syr helt fenomenalt men är självlärda. Ska de ta mindre betalt? Nej tror inte det.
På tal om självlärd. En onlinesbekant har aldrig någonsin sytt en enda stygn i sitt hela liv. För 4 år sedan ville han börja sy och han lärde sig själv. Nu syr han finast av alla docksamlare! Visst är det imponerande? Men Ursäkta mig, det hör ju inte till ämnet ju.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-27, 14:29   #9
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Huruvida man är utbildad i sig är inte alls lika viktigt som hur bra man är, men, hur som helst. En person som är något sämre på att utföra ett uppdrag inom sömnad tar ofta avsevärt mycket längre tid på sig, och gör det också med sämre kvalitet än den som är något bättre. Har båda samma timpenning betalar du den första mer för ett sämre utfört arbete än den första.

Du bör alltså ha lägre pris än någon som är riktigt riktigt duktig på det... Jag brukar föreslå en räkning på hur mycket det kostar per sak och hur mycket faktiskt arbete det är (och vad som är nödvändigt). Däremot bör du självklart inte dumpa priserna, men, du bör fortfarande totalt sett ta lägre pris för hela arbetet än en duktig "riktig" sömmerska.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons