Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-02-17, 22:24   #31
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Börja inte med att pruta, allra minst till era vänner. Säg tyvärr jag kan inte för måste jag avstå från nyttig mat till
mina barn och det kan jag inte. Börjar du pruta och inte ta betalt så kommer du aldrig att kunna ta betalt fullt ut.

Glöm inte bort att märka dina kläder med boutiqe om de är det. Då blir ingen förvånad över att det kostar.

Visa din uppskattning på annat sätt. Du kan ge dina kunder en lott. Dragning 1ggr/månad på ett plagg som du sytt upp t ex. De blir de glada över. De får skriva upp sig på en lista som är numrerad. Kan gälla alla, kan gälla för köp över xxx kronor t ex.

Med tiden kanske kan pruta eller prissätt med prutmån.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 07:50   #32
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Bra tips,Gumpan!

Jag blir ofta ledsen när jag ser hur folk underminerar för andra genom att ta för lite betalt. Då pressar det andra att ta mindre betalt.

Jag har också det problemet när jag försäker sälja dockkläder.
Svårt nu när jag snart har det som min enda "inkomst".

Lottdragning för kunder låter intressant. Jag måste testa det! Funderar på att bara öppna det för befintliga kunder. Nya männikor kan få köpa nåt billigt först.

Annars kan man också ge rabatt till återkommande kunder eller ge småpresenter.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 09:17   #33
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Även jag som försöker överleva på mitt skapande lider av att andra "hobbysömmerskor" tar för lite betalt. Men det är inte bara dem man tävlar emot. Klädkedjorna förstör också en del. Hur förklarar man för en kund att en klänning som köpt hos HM kostar 299 kostar 1500 för mig att sy upp?

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 10:02   #34
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Värt att tänka på tycker jag är det faktum att man aldrig annars kan jämföra äpplen och päron. Inte i något sammanhang..!!

Varför ska man då tvingas göra det när det gäller färdigsytt i butikskedja vs uppsytt i ateljé?? Man ska inte behöva motivera priser och förklara sig. Inser folk så betalar dom också - punkt!

Den som prutar med sig själv och sätter för låga priser på sitt arbete, den sågar också på den gren hon/han sitter. Inte bra för någon och absolut inte för personen själv.

Stå på er och fortsätt skapa!! Bara så kan världen bli vackrare
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 11:24   #35
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Citat:
Lithia skrev: Visa inlägg
Även jag som försöker överleva på mitt skapande lider av att andra "hobbysömmerskor" tar för lite betalt. Men det är inte bara dem man tävlar emot. Klädkedjorna förstör också en del. Hur förklarar man för en kund att en klänning som köpt hos HM kostar 299 kostar 1500 för mig att sy upp?

/L
Så sant, så sant. Butikerna förstör mycket för oss. Folk förstår inte att det är fattiga kineser som syr kläder av tyger som köpts i stora mängder.. Lite skillnad. Ibland är det dyrare att köpa bara material för någon plagg hos t.ex. H&M.

Och det förstör också för mig. Folk känner sig osäker om de verkligen ska lägga ner mer pengar på en dockklänning än vad de kan betala för en människoklänning hos H&M.

Då behöver vi inte trycket från folk som säljer för billigt också. Jag har fått läsa att de bara vill sy och inte tjäna pengar, men då tycker jag att man då kan skänka alstren till någon organisation istället för att sälja för struntsumma.

1500 för en välsydd klänning är billigt, förresten!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 11:41   #36
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Fast, det att det är fattiga asiater som sitter och syr, det förklarar ju inte hälften. Det är andra saker som måste poängteras:

1. Plaggen sys i mindre upplaga, vilket ger ett mer speciellt plagg men också högre omkostnader per plagg. I många fall är plagget sytt just för en speciell persons mått, vilket gör att det bara finns 1 plagg, istället för det antal 10 000 H&M gör. Den kostnad som HM har för att arbeta ut mönster, prov, sömnadsrutiner, m.m. fördelas på alla dessa, mot att läggas på ett plagg.
2. Material köps in i mycket mindre mängder av varje slag. Det gör att varje meter tyg blir dyrare och samma sak gäller varje dragkedja.

Sedan får man tyvärr inte glömma att många, hobbysömmerskor framför allt, missar att försöka vara kostnadseffektiva när det gäller hur plagg ska konstrueras, vilka tyger man köper in, varifrån man köper in, vilka sömnadsdetaljer som man bör ta bort och lägga till osv. Jag vet ett exempel med en kvinna som sydde något barnplagg med knappar och sålde. När hon från början använde knappar som kostade 10 kronor styck och använde 5 stycken till varje plagg, redan då försvann biten med att vara kostnadseffektiv. Eller någon som sydde mantlar och hade en tygkostnad på 300 kronor metern, för att h*n tyckte att kvaliteten var bättre, samtidigt som de han sålde till inte brydde sig särskilt mycket om det istället hade varit tyget för 100 kronor metern.

Ska man sy för att sälja och maximera vinsten är det mycket mer än bara att göra ett snyggt plagg som räknas. Tyvärr. :/
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 11:52   #37
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tack och lov behöver jag inte tänka mycket på tyger eftersom jag kan köpa fina tyger för att jag använder så lite per plagg. Irriterar istället mig på att allt fler butiker ökar minsta klipp till 20-25 cm istället för 10 som brukligt.

Men det är så sant det där med knappar och liknande. Köpa små mängder och köpa igen, blir dyrt i längden.

Men å andra sidan om man köper 1000 pack knappar och sedan bara använder 50 blir också dyrt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 12:13   #38
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Dockkläder hamnar ju i lite annat läge, även om jag absolut förstår din frustration. I ditt fall gissar jag på att dina kostnader för material i många fall är rätt liten relativt arbetstiden, bortsett från specialsaker just för det lilla formatet. Då är ju arbetstiden nästan viktigare att ha koll på. Att handsy större plagg tar lång tid, och värdesätter kunden inte handsömnaden kanske det kan vara värt att fundera över om det inte är bättre att sy på maskin... Jag gissar dock på att det i dockklädesfallet reder sig av sig självt. En metod som tar betydligt längre tid för samma resultat är nog också oftast så besvärlig att det inte är något man ens överväger.

Samtidigt så finns det ju vissa saker man helt enkelt inte kan påverka. Har man inte företag kan man inte beställa från grossister. Syr man inte upp större mängder kan man inte göra stora beställningar av samma saker och få mängdrabatt. Även om man försöker använda samma tyg till fler än ett plagg i sin lilla kollektion.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 12:22   #39
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag syr för det mesta på maskin, men det kräver viss övning och färdighet. När jag sedan sydde en korsett till mig själv (efter att bara ha sytt till dockor i några år) tyckte jag att det var så skönt att få sy i storformat, det var så ENKELT, bara att gasa på!
Fördelen med dockor är att de har samma mått hela tiden, så jag bara behöver ha 1 storlek. Det får väga upp pilligheten! (och jag avskyr delen att göra mönster, få det att passa kroppen och sitta fint)

En annan nackdel med dockkläder är att det är så smalt, inte många samlar på Blythe (OCH uppskattar mina kläder och vill punga ut pengar hehe)

Har tyvärr tappat motivationen lite nu pga att det är svårt att sälja, att jag inte ens syr för mina egna dockor längre... Har dock lyckat börja sy igen igår, efter att inte ha sytt på 1 månad.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 15:19   #40
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
Jag har börjat sy kläder för baby och förskolebarn för försäljning. Än så länge är det på hobbynivå och blir kanske inte heller mer. Men inte är jag beredd att sätta priser efter den nivå som HM,Lindex mfl har! Min kvalitet får ligga i bra tyger, design och sömnadsarbete, inte i låga priser.

Jag skriver i regel upp effektiv arbetstid för varje plagg - krånglar det till sig och jag måste sprätta drar jag bort den tiden. Vid det här laget vet jag ganska väl hur lång tid olika typer av plagg normalt tar.Finesser som fickor, volanger osv ökar på tiden ganska mycket och jag försöker hålla mig till lättsydda modeller. Ändå har jag så här i början fått lägga min timpeng på en lägre nivå än vad jag egentligen tycker är rimligt. Nu ligger mina priser på ungefär samma nivå som många andras. Hittills har ingen klagat över mina priser utan snällt betalat, så det är kanske läge att höja lite.

Dockkläder slog jag snabbt ur hågen, De tar nästan lika lång tid som babyplaggen, men jag tror inte de skulle gå att sälja på samma prisnivå.

Tygkostnaden blir åtminstone för de mindre storlekarna en ganska liten del av priset.Det kanske rent av lönar sig bättre att satsa på dyrare, mer attraktiva tyger än att jaga fyndpriser?
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 16:27   #41
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Jag tycker att ni ska marknadsföra och ta betalt för att det är unika ateljesydda boutiqe-kläder även till barn. Dessa kläder finns inte ute i handeln. De är unika.
Om ni syr i era namnlappar så lägg till att det är boutiqe. Bra kvalitet, unika kvaliteer, skärningar mm. Tryck på och kör fram budskapet att dessa plagg endast
finns i ett fåtal. Folk fattar att det kostar mera. Få fram att det är lyx till en
vettig penning.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 16:55   #42
njess njess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 15
Hur mycket tar ni för en tröja? sparkbyxor?
njess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 19:22   #43
AnnakarinJ AnnakarinJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 10
Om man kollar runt på sybloggar så hittar man massor av fina hemsydda barnkläder.
Tanken är att de ska vara unika egendesign och exklusivt. Det hela faller på att de ser likadana ut överallt. Det blir ju värre än hm...

Jag är så trött på att se dessa moln och djungel så jag blir tokig. Det är ett 20tal tyger som dominerar totalt. Då blir det ju trist istället alltsammans och knappast någon kreativitet att tala om.

Är det så uselt med tyger på marknaden?
AnnakarinJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 09:14   #44
Millej Millej är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 91
Jag tycker också det är mycket samma tyger man ser på sybloggar. Men sybloggvärlden är ändå begränsad.
Har mina barn plagg i dessa tyger till dagis och skola får de verkligen uppmärksamhet, det är inga andra som har sett dem. Så plaggen är fortfarande väldigt unika, inte alls som hm t.ex.
Millej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 10:58   #45
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Ja, visst är det så. För de som inte aktivt håller på och söker tyger och syr själva så är dessa tyger helt nya. Det är faktiskt det allra största flertalet.

Genom att använda delar av ett tyg i ett klädesplagg, t ex
till en manschett, krage, volang eller litet ok så kan tyget
se helt nytt ut även för dem som sett det förut.

Modeller kan också lätt förändras genom att avdela det och
sy med fler olika tyger.

Det är ur vilket perspektiv du själv väljer att se det.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons