Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-06-12, 20:34   #1
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Postens sölande

Har nu väntat på ett paket som posten enligt egen utsago (paketspårning) emottagit den 5:e Juni. Paketet har befunnit sig i Malmö sedan dess och ingenting händer!!!

Så slött kan det ju inte rimligtvis vara - eller? Hur lång tid har ni erfarenhet av att paket har tagit? Bör jag bli orolig över att de skadat paketet?

Som parantes kan jag nämna följande incident: Min man hade beställt lego över internet och helt plötsligt försvann försändelsen från paketspårningen på Postens hemsida. Efter en vecka hörde han av sig till posten som först då förklarade vad som hänt. De hade råkat köra emot med en truck eller kommit emot med något vasst och allt hade runnit ut. De trodde sig ha hittat de flesta bitarna och tejpade ihop det och skickade hem det. Jag minns inte om det var komplett när det kom fram eller ej... Det läskiga var ju egentligen att de inte sa något förrän han hörde av sig.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-12, 21:09   #2
avslut080512 avslut080512 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 175
Posten i Malmö!

.....de har nog inte riktigt fattat det där med postgången riktigt.

Skämt åsido, misstag kan ju hända, men jag sålde en sak på tradera och mottagaren hörde avsig tio dagar efter jag sänt iväg paketet och undrade vart det tagit vägen!

Det låg på hennes avhämtningsställe men någon avi att lösa ut det med hade hon inte fått.
avslut080512 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-12, 21:29   #3
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Erfarenheten genom jobbet är att sk Hempaket och Postpaket har absolut lägst prioritet. Det kan ta flera dagar jämfört med Företagspaket som är framme före ett visst klockslag dagen efter.
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-13, 08:28   #4
Helen56 Helen56 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 25
Har oxå råkat utför att postenslarvar bort paket även brev väntar sen en 2 månader på ett brev som jag vet är postat som tur var var det ej vikigt.Även företags paket kommer ej framsom det ska, fick på minelse om ej uthämtat paket. Dom hade glömt el. slarvat bort det första brevet. Vi bor på landet o vi får åka til stan o hämta paketen på Ica om inte våran snälla postis tar det med.Snacka om försämrad servic. Kan jag skicka med någon anna så gör jag det.Det är bra med levande landsbyggd o driva företag när servicen är så jätte bra.
Helen56 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-14, 19:32   #5
asa1970 asa1970 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 349
Min man skickade efter officpaketet från onoff!
Det var första gången han bestälde från internet!
Han följde paketet på internet.
Det anlände till Linköping och omsorterade !
Sen var det bara borta
Han var till Ica och frågade efter paketet, men det hadde inte kommit trots att det gått 10 dagar sedan det postat!
Ett par dagar senare så var han in igen och frågade! Inget ny heller???
När han kom hem så sprang jag ut med avien som hade kommit med posten! Det var en påminelse att hömta ut paketet! Annars skulle de skicka till baka det eftersom det hade legat i 10dagar!
Han åkte tillbaka till ica. I deras dator sa fortfarande att set inte fans något paket!
De letade i hyllorna och hittade paketet!
De hade glömt att ankomstregestrera???
Jag kommer nog att tänka efter innan jag skickar efter några blommor! Det är jätteviktigt att hämta ut dem så att de inte kolarvipen!
Bra service????
asa1970 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-14, 19:52   #6
LindaLu LindaLu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 29
Trist o tråkigt!

Själv väntar jag fortfarande på ett paket skickat till mig med bussgods, sen 5e maj!!!!!
Nu har jag spårat det till Göteborg där jag ska hämta det, men hur gör man?
Ingen avi har jag fått - så det blir svårt att kvittera ut det... Och i Gbg är det ju miljoner paket i omlopp (nästan iaf...)
Under tiden jag väntat på paketet har jag flyttat o blivit ensamstående mamma till en treåring, har ingen bil och två jobb att sköta samt barnomsorg att passa tiderna till...
Hur gör man? Det är en tung rackare till kartong jag ska ha, så det går inte att ta på nån buss.
LindaLu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-14, 21:41   #7
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Citat:
LindaLu skrev:
Trist o tråkigt!

Själv väntar jag fortfarande på ett paket skickat till mig med bussgods, sen 5e maj!!!!!
Nu har jag spårat det till Göteborg där jag ska hämta det, men hur gör man?
Ingen avi har jag fått - så det blir svårt att kvittera ut det... Och i Gbg är det ju miljoner paket i omlopp (nästan iaf...)
Under tiden jag väntat på paketet har jag flyttat o blivit ensamstående mamma till en treåring, har ingen bil och två jobb att sköta samt barnomsorg att passa tiderna till...
Hur gör man? Det är en tung rackare till kartong jag ska ha, så det går inte att ta på nån buss.
Med bussgods får du ingen avi. Du måste veta själv när paketet kommit genom att spåra det via fraktnummer. Har avsändaren skrivit in ditt mobilnummer så kan du få ett meddelande via sms (dock inte alla stationer gör så) att det kan hämtas. Jag har både positiva och negativa erfarenheter av bussgods. En sadel kom fram dagen efter och bussgods skickade sms att det fanns att hämta och vilka öppettider de hade samt fraktnummer. Posten undviker jag i det längsta.

Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-14, 22:54   #8
LindaLu LindaLu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 29
Citat:
Ann1e skrev:
Med bussgods får du ingen avi. Du måste veta själv när paketet kommit genom att spåra det via fraktnummer. Har avsändaren skrivit in ditt mobilnummer så kan du få ett meddelande via sms (dock inte alla stationer gör så) att det kan hämtas. Jag har både positiva och negativa erfarenheter av bussgods. En sadel kom fram dagen efter och bussgods skickade sms att det fanns att hämta och vilka öppettider de hade samt fraktnummer. Posten undviker jag i det längsta.

Annette
Vet du förresten om man måste ha med sig legitimation när man hämtar? Eller om det går bra att skicka någon annan att hämta?
Annars ligger nog paketet kvar för alltid...
LindaLu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-15, 08:20   #9
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Linda

Nej jag har aldrig behövt visa legitimation. Men det är bra om du har fraktnumret då hittar de lättare.

Lycka till Annett
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-15, 18:26   #10
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Har fortfarande inte sett röken av min leverans och det har nu snart gått tre veckor sedan paketet började sin resa. Posten har erkänt att de tagit emot försändelsen - men sen har den varit än här och än där.

Hade jag varit ett företag så hade jag begärt ersättning (nu är det bara ett företagspaket, men jag är en privatperson).

En sak som irriterar mig, min garanti börjar ju räknas från den dagen som kvittot är skrivet... Tänker Posten ersätta mig för det? Just nu är jag riktigt förbenad. Danska posten lyckades leverera paketet till sverige på mindre än en dag! Skillnaden ligger väl i att i danmark förväntas man arbeta för sin lön, och i sverige räcker det med att vara fackligt ansluten...

I detta fallet hade det varit bättre att åka och hämta paketet själv i Danmark.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 18:14   #11
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Så trist. Nu när paketet sorterats om för 9:e gången bara i Göteborg så blev vi lovade av poståkeriet att åka till den stora centralen i Härryda för att få ut paketet...

Jag satt där med grinig 1½-åring i 50 minuter för att få beskedet att "de tyvärr inte kan hitta paketet". Mannen jag talade med beklagade det inträffade och skämdes eftersom de för bara 2 timmar sedan hade registrerat och sorterat paketet (igen!) vilket han kunde se i sin datacentral.

Jag börjar fundera på om någon anställd snott det och kör hit och dit med etiketten för att förvirra.

Hur gör man för att beställa saker utomlands så att det inte levereras via posten?
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 22:08   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
För att det itne ska levereras med posten kan man välja FedEx. DHL och Schenker också kanske, men jag tror de levereras till samma utlämningsställe som Posten så om det är just det stället som krånglar så kvittar det om det är posten eller schenker! Jag har dock frågat runt om hanteringen av avi och sånt, tydligen är det brevbäraren som har ansvaret på att dela ut avi (för "för stor brev"). Jag fick veta det när jag gnällde hos OKQ8 (vår utlämningsställe) över att man inte skriver avsändarens namn i avsändarrutan, så man inte vet vad man väntar för paket, ibland har man ju flera paket på gång och man vill ju veta om det bara är en liten aning för stor jiffykuvert eller en bamsing till låda...

Men tyvärr så är det jättedyrt med FedEx. Men om man verkligen vill slippa posten så.

Ja, jag har mycket erfarenhet av sölande på Postens /Sveriges sida. Ibland när jag köper saker online så skickas det med EMS (express mail) som sägs komma fram efter 3-5 dagar. Men ofta blir det dubbelt upp tiden, ibland rentav långsammare än normala air mail! Jag förstår inte mig på Posten alls! Så nu när jag kan välja så väljer jag billigare air mail över EMS! Jag blev väldigt rasande en gång när jag skulle ha hem en docka per EMS eftersom vi trodde det skulle vara säkert och snabbare än vanliga Air mail, men nej! Jag fick vänta i mer än 2 veckor! Slöseri med portopengar. (air mail tar 1 vecka)

Men ibland när det fastnar när det är från utlandet, så är det hos tullen. Även om det finns tull-lapp på paket och allt. Jag har fått en känsla att det går mycket långsammare med tullen nu för tiden jämfört med för ca 5 år sedan. Kanske folk köper mer från utlandet nu. Jag tycker att Posten och Tullen borde hänga med i svängen och förstår att folk vill köpa online och från utlandet nu och borde erbjuda bättre service.

Synd att det är sån monopol på dem bara... usch för monopol och statliga verk!

Senast redigerad av ichigo den 2007-06-20 klockan 22:11.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-24, 19:44   #13
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Får verkligen hålla med dig där!

Det otroliga har hänt - och då menar jag inte att försändelserna har kommit fram!!! Det ena paketet kom fram efter 20 dagar(!) men det andra paketet (det viktigaste) vände tillbaka till avsändaren!!! Nytt trackingnummer fick jag av avsändaren i onsdags, men posten i sverige påstår sig inte ha tagit emot försändelsen ännu. Eftersom jag kan se på danska postens hemsida att paketet reste från Danmark till Sverige natten mellan onsdag och torsdag så gissar jag att det BÖR ha kommit fram vid det här laget (om det inte är någon stackare som går till fots med det upp till Göteborg, med tanke på restiden för det förra verkar det kanske troligt).

Posten påstår dessutom att de jobbar dygnet runt... i såfall så får man nog fundera ett tag på hur det är med effektiviteten. Om ni tillåter mig att spy lite mer galla så retar det mig att vi har det dyraste postverket i hela Europa - det är ju knappast så att vi får någon service för våra slantar...
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-27, 09:02   #14
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Nu har jag också drabbats!
Jag betsällde varor från Swelogent den 15/6 och de skulle packa och leverera direkt den 18/6 idag har jag ännu inte fått varorna och det är posten denna gång också som knasat sig.
Idag ringde jag till Coop Konsum, som inte ligger nära mig, och frågade om paketet fanns där och det gjorde det men posten hade sagt att de skulle ordna så jag skulle få det så de skulle inte göra något.
Efter kontakt med postens kundservice skulle de hämta paketet och leverera det till mitt vanliga utlämningsställe i morgon! Då surade jag till och efter mycket om och men skulle de se till att paketet kom dit före kl 15.00 idag. Direkt hem till mig (ca 200 m) därifrån kunde de inte leverera det, utan jag får själv hämta det, det är stort och väger 15.7 kg.

Så här ser det ut när man går in på postens hemsida och spårar paketet. Någon avisering har ännu inte kommit till mig och dit paketet kom den 19/6 är fel leveransställe för mig.
24 jun kl 18:47 Posten, eBrevsavisering har skickats till mottagaren
19 jun kl 17:02 Posten, eBrevsavisering har skickats till mottagaren
19 jun kl 14:24 Coop Konsum Farsta Strand, Försändelsen har kommit till Postens serviceställe
19 jun kl 04:14 Stockholm Södra, Försändelsen har sorterats
18 jun kl 18:44 Göteborg, Försändelsen har sorterats
18 jun kl 13:07 Trollhättan, Posten har tagit emot försändelsen

Någon avisering har jag inte fått utan det räcker om jag legitimerar mig enligt kundtjänst. Det ska bli spännande att se om det kommer dit idag. Fortsättning följer.......
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-27, 10:38   #15
iskra iskra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 31
Många sorliga historier! En vaning bara skciak inget med shenker i Malmö, de har väligt dålig koll på sina saker och sôper till det regält tillockmed internpaket kan de inte hålla rätt på. Så det är inte bara posten som inte är pålitlig.
iskra är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons