Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-01, 19:00   #1
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Börjar det bli fler som syr?

Den senaste tiden tycker jag mig ha kunnat skönja fler och fler tecken på att vi blir fler som syr själva (både kläder och heminredning).

Mina exempel:
Symaskiner börjar dyka upp på ställen där jag inte sett dem tidigare. Elgiganten och OnOff och alla de där skyltar med olika modeller. (tidigare har det oftast inte funnits någon och ibland en enstaka modell)
Fler sytidningar verkar ha dykt upp både på marknaden men speciellt i ICA hyllan. Helt plötsligt har t ex Ottobre börjat säljas.
Många av mina kollegor har talat lite smått om saker de sytt och några har också börjat sy lite kläder till barnen.
Sykurserna som jag har tittat på har varit fulltecknade långt innan sista anmälningsdagen. Så kanske det brukar vara iofs?

Ser ni liknande trender? Eller är det bara jag som hoppas förgäves för att jag vill ha lite större utbud av modetyger?
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-01, 19:02   #2
Bustraden Bustraden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 177
hoppas du har rätt!
Bustraden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-01, 19:13   #3
ChessMan ChessMan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 305
Häromdan när jag var in på den lokala tygaffären så sa hon som expederade mig lite lagomt less... (efter att jag frågat om det anordnades några kurser i sömnad) Det är INGEN som syr själv längre... man får inte ihop till dessa sykurser för det är ingen som anmäler sig...
Hmmm tänkte jag och tittade runt i affären... ja .. jag var själv... hon hade kanske rätt att vara lite less hennes affär går väl inte heller så bra då tänkte jag men sa inget...

Jag hoppas oxså att du har rätt.. jag är ju total nybörjare... har sytt i skolan men inget mer.... nja ... ok då.. jag har lagt upp några enkla gadiner...men inget mer.
Nu vill jag lära mig allt samma dag helst... hi hi... och då får jag detta svar att det inte finns några kurser... Lite ledsamt.


/Eliza
ChessMan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-01, 19:55   #4
Studz Studz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 17
Jag har tyvärr också fått uppfattningen att det är färre som syr, eller i alla fall att det går sämre för tygaffärerna. Det senaste året har en av mina favoritaffärer stängt och en annan slutat med postorder för att det helt enkelt inte gick ihop. Men det kanske inte betyder att det är färre som syr utan att vi köper mindre tyg eller från mindre traditionella ställen.
Studz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-01, 20:03   #5
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Jag tror att många syr, men att man har lite andra områden är tidigare. Förr "tvingades" man sy, lappa och laga på ett annat sätt än idag.

Men många syr ju idag också, men då är det tex rollspelskläder/lajvsaker, detta ser jag många kurser i.

Man syr mer för att man inte hittar kläder som tilltalar en i affärerna, man vill ha en originellare stil, man syr inte för att man är så fattig att man måste lappa allt.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-01, 21:19   #6
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Ja, nog är det färre som syr idag än för 30-40 år sedan. Men det jag upplever är något som har hänt senaste året bara. Men det kan ju vara inbillning. De tygaffärer jag besöker verkar då gå runt - men de ligger ju också i Göteborg.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-01, 22:09   #7
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag tycker att det känns som om intresset för att sy ökat, Eller så är det bara som det känns nu sedan man varit på sysidan en tid?
Det är ju trist om det inte går att ordna sykurser för bristande intresse. Eller är det så att kurserna inte är riktade mot det kunderna söker efter? Jag tror tex att en kurs i att sy babykläder skulle locka en hög med nyblivna mammor eller kanske blivande mammor. Nåväl det var bara lite tankar jag hade. Jag hoppas att de sybutiker i min närhet fortsätter finnas kvar. Visst kan man beställa från nätet men det är ju något visst med att gå och titta och känna på tygerna live s a s.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-02, 07:01   #8
Trulan Trulan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 108
Jag har fått uppfattningen att det är färre som syr kläder nu. Min dotter anmälde sig till sykurs på ett av studieförbunden i Linköping. Det blev ingen kurs pga för få anmälningar. Tittar man sig omkring har den ena tygaffären efter den andra försvunnit. Och enligt min mamma fanns det en helt annan ekonomi i att sy tidigare. Hon sydde alla kläder till mig och min syster. När barnbarnen kom för 20 år sedan lönade det sig inte att sy. Det finns mera barnkläder och till bätre priser nu.
Trulan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-02, 08:51   #9
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Ja, kanske det är lokalt? Här var kurserna fulltecknade som sagt. Här finns ju t ex två garnaffärer på stadens allra dyraste affärsgator. Visst kanske inte stickning kan räknas som sömnad men handarbete iallafall.

De flesta som syr själva bryr sig väl inte så mycket om priset utan oftast tillåter man att det får kosta lite? Det är ett annat värde än vanlig konfektion.

Hur är det i Stockholm?
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-02, 08:58   #10
Aminida Aminida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 80
Internet

Jag tror att fler syr. Men att det går dåligt för sömnadskurserna och att affärerna går dåligt beror alldeles säkert på att folk beställer via internet och inte går på gammeldags kurser längre.

Sen har vi ju hela medeltidstrenden också. Massor med folk som aldrig skulle sytt annars har ju börjat tack vare medeltidstrenden och lajvandet.
Aminida är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons