Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-02-23, 15:19   #1
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Vad önskar du fanns?

Vad önskar du fanns i medeltida/renässansmönster? Saknar du något särskilt, typ för klänningar, huvudbonader, mantlar, tabarder, jerkins, doublets, gambeson etc.?

Har ställt samma fråga på ett annat forum, men söker svar från en lite bredare publik. Visst kan många som har sytt länge konstruera egna mönster, men om du skulle välja att köpa ett mönster - vad skulle du då vilja hitta? Någon specifik design från något visst århundrade?
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-23, 16:22   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Ett basmönster för tallriksärmar med lite tips om hur man anpassar det, var man ska lägga till eller ta bort om man får veck där och där, typ. Det tror jag många som är nya på tretton-fjortonhundratal skulle bli glada för.
Jag menar, en bockstenskjortel behöver man ju knappast vara erfaren mönsterkonstruktör för att rita ut, men en moy-klänning till exempel är ju lite knepigare.

Sen fins det ju redan en hel del färdiga mönster som är helt ok. Dom flesta av handelsgillets mönster har väl till exempel ganska gott rykte och många plagg är antingen så enkla att man inte behöver mönster eller så dåligt belagda att det helt enkelt inte går att göra ett (inte allt för spekulativt) mönster.
Går man lite längre fram i tiden sen så fins det ju faktiskt en hel del välbevarade plagg att titta på och dessutom en del bevarade mönster. Att öka tillgängligheten på dessa hade ju inte skadat. Att kunna köpa en fullskalig avritning av tidiga mönster hade ju i alla fall jag inte direkt tackat nej till.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-23, 17:12   #3
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Haha, en Moy Bog är ju minst sagt klurig! Många delar...

Tallriksärmar, menar du helcirkelärmar?

Min erfarenhet av Recreating History-mönstren som Handelsgillet har är att de ibland är lite VÄL svårtolkade. Det står inte på mönsterdelarna vilken del som är uppåt eller neråt, hur de ska sys fast i varandra och så vidare. Oftast går det att klura ut rätt enkelt, men ibland har jag stått och kliat mig i huvudet en bra stund och dessutom försökt diskutera fram en lösning med en kompis utan resultat. Sånt irriterar mig. Tycker att det ska stå tydligt på mönsterdelar hur de ska sys, eller åtminstone vad som är upp och ner, samt trådriktning. Har man betalat åtskilliga hundralappar, som dessa mönster ändå kostar, så ska man väl inte behöva gå en mönsterkonstruktionskurs för att förstå dem också?
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-24, 18:18   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Hmm.. Jag menar såna där som på franska heter "aux grandes assiettes" eller hur det nu stavas. Alltså såna som är på till exempel moykjorteln. För mig är helcirkelärmar såna där som konstrueras av en cirkel tyg, som ibland föreslås som möjlig konstruktion på dom ärkevida ärmarna på det tidiga fjortonhundratalets "houplande"... Men det där med dräkttermer är ett rörigt kapittel.

Jag kan hålla med om att det kunde funnits mer markeringar på mönstren. Det enda jag själv har jobbat med var det som dom kallar "Jacka/kjortel med knäppning, sent 1300-tal" och det var inga problem att få ihop, men där var det ju relativt få delar och ganska uppenbart hur dom skulle sitta. Men visst kunde det varit tydligare.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-28, 20:16   #5
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Okej, jag tror att jag vet vad du menar med tallriksärmar. Och ja, de är krångliga! Och rörigt var ordet, sa Bill...

Min erfarenhet av helcirkelärmar (som t.ex. till en houppelande) är att de blir väldigt taggiga i kanterna. Om man istället klipper ärmen som en extra vid klockärm så faller tyget bättre. (Mer tidstypiskt korrekt?)

En vän och jag har spånat på en 1550-talsdräkt från RH, men fick inte ihop kjolarna. Men så hittade vännen en bok där i princip samma dräkt finns beskriven i detalj och då klarnade mönstrets konstruktion också. Men det hade ju inte skadat om den som ritat mönstret hade skrivit på det att "den och den" boken kan vara behjälplig... *hrm*
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-29, 01:02   #6
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Citat:
Om man istället klipper ärmen som en extra vid klockärm så faller tyget bättre.
Problemet med det är väl att vi faktiskt inte vet hur klockärmarna skars under olika perioder av medeltiden. Det fins olika teorier och mer eller mindre välbelagda gissningar, men vi saknar både avbildningar med synliga ärmsömmar och bevarade plagg.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-01, 20:31   #7
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Mjaej... Jag har sett skisser på klockärmar, av folk som haft tillgång till museiföremål. (Kläder, alltså.) De var böjda vid armbågen, så att hela ärmen såg ut som en banan, typ. Har sett samma variant på äldre plagg, från 1500-talet och framåt, så sättet att skära ärmen så har ju i alla fall funnits. Men visst, det är inte mycket vi vet egentligen, eftersom så mycket har trasats sönder och förmultnat. Exakt hur det gjordes "på den tiden" får vi väl aldrig veta, men om man inte MÅSTE ha det exakt korrekt så kan man ju nöja sig med att använda olika nyproducerade medeltidsmönster med klockärmar. De är ju oftast raka längs ena sidan och "utställda" längs andra sidan. Det funkar i alla fall!
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-02, 08:18   #8
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Hmm... ok. Det är lite senare än jag menar förståss... Och en krökt grundärm för klockning har jag heller aldrig hört talas om. Men så har jag också dåligt koll på femtonhundratal och frammåt. Eller hur menar du med "Har sett samma variant på äldre plagg, från 1500-talet och framåt"? 1500tal är ju inte direkt äldre än medeltid...

Jag tänkte snarast på medeltida plagg. Själv har jag länge letat efter en trovärdig konstruktion för en bilaut, men det verkar som att experterna är rörande överens om att man helt enkelt får gissa.
Även lite senare plagg som fjortonhundratalets extrema klockärmar har jag kikat på, men inte heller där fins det något bevarat. Källäget är en aning bättre tack vare en stor mängd bevarade bilder, men det säger ju inte så mycket om var sömmarna sitter och hur tyget är skuret.

Det närmsta jag hittat klockärm på bevarat tidigt plagg är den här:
http://www.kostym.cz/Anglicky/1_Orig...ke/I_01_63.htm
Som visserligen är ett herrplagg och inte direkt har någon riktig klockärm, men samma konstruktion fast med större kil infälld hade ju blivit något mycket likt det som man kan som på till exempel skulpturer från samma period. Dessutom slipper man ju en synlig söm innuti ärmen.
Personligen anser jag det är en bättre belagd variant än dom moderna konstruktioner där man helt enkelt format om hela ärmdelen. Men som sagt, säkert kan vi ju inte veta. (Om du inte känner till några fynd som jag har missat.)
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-26, 10:05   #9
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Har förstås missat ditt inlägg totalt! *skäms*

Återupplivar tråden med ett svar.

Jag tror att jag skrev fel, det ska nog stå "från 1500-talet och bakåt", och naturligtvis YNGRE än 1500-talet, inte äldre. *Förvirrad*

Angående bliaut-mönster så finns det flera statyer som tydligt visar horisontala veck över magen och bysten och vertikala veck från midjan och neråt. Det indikerar ju att det var en midjesöm, alltså en separat kjol som syddes fast i livet, där den veckades rikligt runt hela kroppen. Jag har fått tips från en säker källa att använda ett rektangulärt stycke tyg, cirka 3 meter långt, till kjolen om jag syr en bliaut. Det blir många veck, mycket pillande, men det blir precis så som statyerna ser ut.

Angående vecken över magen och bysten så indikerar det att livet var extra långt, nedanför höften, och fästes med snörning i båda sidorna hela vägen upp till ärmhålan. Givetvis bara en kvalificerad gissning, precis som kjolen, men det låter väldigt troligt, tycker jag. Har experimenterat med drapering och fått till vecken exakt rätt när jag har hållt tyget så som snörningen borde sitta i sidorna. När man snör ihop livet så "hasar det upp" mot midjan och den extra längden bildar då vecken.

Jag är på vippen att sy en bliaut i siden (som ger snygga veck, bara ett tips!) och kommer då att skriva en utförlig artikel med bilder på www.medeltiden.ifokus.se. Maila mig om det finns frågor. Jag tycker i alla fall att den nyss nämnda konstruktionen av en bliaut är trolig, eftersom resultatet som jag jag experimenterat fram har sett ut som statyerna. (Och manuskripten där bliauter är avbildade.) Nu återstår bara att sy en klänning och bevisa att det funkar...
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons