Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-06-18, 13:22   #1
Petronella1978 Petronella1978 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 16
Question Vilken symaskin ska jag köpa?

Hej,

Jag har endast en vanlig, och väldigt enkel, symaskin och känner mer och mer behov (eller vilja ) av att köpa en lite mer avancerad maskin. Jag har aldrig sytt på något annat än vanlig symaskin så jag känner mig helt novis i vad jag ska köpa för någon. Jag har surfat runt dels här på forumet och på andras bloggar. Vad jag förstått så är priserna på http://www.sewingmachinesdirect.co.uk/ betydligt billigare än här hemma så jag är lite sugen på att beställa en därifrån. Vad jag förstått från olika bloggar så är det antingen en coverpro eller en overlock man borde investera i. Jag har förstått att coverpro syr fina/bra täcksömmar och att overlock syr "raksöm och sick-sack i ett" (för o prata vanlig symaskinsspråk) och även klipper. Vad har de mer för funktioner/fördelar?
Men om man ska välja en, vilken bör man köpa? Eller finns det kombinationer utav dessa.

Det jag använder symaskinen till är att sy diverse saker i både bomullstyger (vuxenkläder/inredningsprylar) och trikåtyger (barnkläder).
Är väldigt sugen på en "bandkantare" som jag sett att endel som syr barnkläder har. Ska passa till coverpro om jag förstått rätt. Ett stort plus där.

Mottager tacksamt alla tips!
Petronella1978 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-18, 14:07   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Overlock har också fördelen med att de har två matare som rör sig oberoende av varandra. Så man kan ratta in så att tyget sträcks ut för att få vågig effekt, eller hålls ihop för att det inte blir utsträckt när man syr i jobbiga trikåtyger. Och ännu mer ihopdragande för att få milt rynkat kant. Det är alltså många saker som gör overlocken överlägsen "trikå"-stygn på vanlig symaskin. Helt annan teknik. Sömmarna är också mer flexibla och känns inte lika stumt/tjockt/bulkiga.

Nackdelen med overlock är att man inte kan backa.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
coverpro, köpa, overlock, symaskin

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons