Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-09-18, 10:52   #1
Sia7 Sia7 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 234
Hjälp med stickbeskrivning-avmaskning

Jag behöver hjälp med en liten tröja som jag stickar. Nu är bakstycket klart och det är dags att avmaska för halsen. Men hur gör jag? Så här står det:

När arb mäter 30 cm avm för nacken de mittersta 25 maskorna och var sida stickas för sig. Avm vid nacken ytterligare 4 m. Maska av rakt för axeln vid 31 cm.


Det är de två första meningarna som jag inte förstår.

Tacksam för hjälp då jag fastnat helt....
Sia7 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-18, 11:06   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Som jag tolkar det så tar du de mittersta 25 maskorna och maskar av. Då har du på stickan maskor-avmaskning-maskor. Maskorna är var axel och för att få rundning i halsen så stickar du var sida för sig och maskar av för halsringning 4 ggr. Vid 31 cm maskar du av axeln och stickar nästa sida av axeln.

Blev det luddigt nu
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-18, 11:09   #3
Emmagjord Emmagjord är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 148
Räkna ut hur många maskor det blir på varje sida om de 25 mittersta maskorna. Då vet du hur många som ska vara kvar på vardera sidan. Sticka det uträknade antalet maskor, sätt dessa på en tråd och maska av följande 25 maskor. Du borde nu ha ena sidan på en tråd och andra sidan kvar på stickan.

Sedan tolkar jag det som att du på en gång ska maska av ytterligare 4 maskor, men det kan vara så att du ska sticka ett varv utan avmaskning först.

När du har stickat klart den halvan av bakstycket ovanför delningen flyttar du över de maskor du satt på en tråd på en sticka och stickar andra halvan likadant fast åt motsatt håll.

Kanske inte den tydligaste av förklaringar, men jag hoppas att det hjälper.
Emmagjord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-18, 11:16   #4
Sia7 Sia7 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 234
tack för det!

när jag ska maska av de mittersta 25, hur många maskor tar det i anspråk, så att säga? Svårt för att beskriva vad jag menar men om jag har dessa maskor på stickan för att avmaska och gör det, blir det inte en över så att säga då? Eller ska jag ta 26 st från början så att 25 maskor faktiskt försvinner?
Sia7 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-18, 11:55   #5
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Citat:
Sia7 skrev:
tack för det!

när jag ska maska av de mittersta 25, hur många maskor tar det i anspråk, så att säga? Svårt för att beskriva vad jag menar men om jag har dessa maskor på stickan för att avmaska och gör det, blir det inte en över så att säga då? Eller ska jag ta 26 st från början så att 25 maskor faktiskt försvinner?
Japp rätt tänkt!
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-18, 12:56   #6
Sia7 Sia7 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 234
Tack till er, ni är guld!

Då ska jag prova så får vi hoppas att jag inte behöver återkomma med fler frågor.
Sia7 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons