Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-06-17, 18:31   #1
ms_wiz ms_wiz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 61
Myggnät

Hej alla sommarglada!

Jag brukar ha myggnät i fönstren på torpet och det är helt enkelt sådana jag köpt från Tesa med ett fastklistrat kardborreband i fönsterkarmen och ett löst nät som man bara trycker dit.

Men varje gång man ska öppna eller stänga fönstret så sliter man i nätet och med tiden går det inte längre att fästa i kardborren och då tar man till tejp, häftstift och allehanda trix.

Nu tänkte jag dels att någon redan har kommit på en bättre lösning? Och dels undrar jag hur man skulle gå tillväga om man tänker försöka sy fast mjukt kardborreband runt hela nätets kant? Hur gör man för att få det hållbart? Och hur svårt är det att sy i myggnät?

Samma sak skulle jag vilja göra vid dörren där jag enligt Tesas rekommendation har haft två halvor av myggnät som går lite grand omlott. Vid dörren är det ännu mer belastning eftersom alla springer där hela tiden och det är lögn att få nätet att sitta kvar....

Hoppas på tips!
-anneli-
ms_wiz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-17, 19:56   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag har en träram med tvingar i hörnen så man slipper skruva. På sida finns en extra lucka att öppna så man behöver inte demontera ramen när man ska öppna eller stänga. Köpte den hos en nån stans utanför grisslehamn. Vill du så kan jag leta upp det?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-17, 22:21   #3
Karen Karen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 111
I sovrummet har vi två smala stycken, som överlappar varandra ca 20 cm. Då sticker man bara in handen emellan, när man behöver öppna eller stänga fönstret.
Karen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-17, 23:04   #4
kakmonstret kakmonstret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 79
Till ytterdörren fungerar ett vanligt tunnare tyg, sen sätter du en sån där gardinvire (sån där vit plastad) upptill och nertill, syr kanaler i tyget och trär på, bara att dra lite åt sidan när man ska in eller ut
kakmonstret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-18, 09:38   #5
ms_wiz ms_wiz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 61
Tack för smarta tips! Nu ska jag sätta mig och klura ut hur jag ska göra. Kanske finns det fler tips?
-anneli-
ms_wiz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-21, 20:19   #6
sy-sara sy-sara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 146
I dörren hemma har vi en duschdraperistång, en sådan man spänner fast genom att skruva på den. På den sitter myggnätet med kanal upptill och blytyngder nedtill så det trillar tillbaks på plats när man gått förbi.

Somrumsfönstret häftade jag helt sonika myggnätet i träfasaden, vi har utåtgående fönster som då går att öppna lagom mycket utan att ett enda kryp kommer in!

Vitt myggnät på vit fasad syns väldigt lite så det är ingen som tänker på det när de ser vårt hus.
sy-sara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-22, 07:56   #7
Fluur Fluur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 105
Ett tips när det gäller att göra egna myggnät, myggfönster och liknande, är att använda gardintyget Sarita som finns att köpa på IKEA för väldigt liten peng. Det släpper inte ens in knott.
Fluur är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons