Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-03-20, 15:10   #1
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Nybörjarproblem med BL Evolution.

Om någon här vill ge lite input så blir jag tacksam! Jag är superglad över maskinen men det är en del att lära sig.

Problem nr 1: Jag måste lusläsa manualen hela tiden ;-)

Problem nr 2: Jag har problem att komma ihåg trädningsföljden och vet inte om den spelar roll eller inte.

Problem 3: Jag prövade resårfoten och det blev snett, ojämna stygn och det var svårt att reglera matningen.

Problem 4: Vid coversömmen fick jag problem med matningen över tjockaste sömmarna när jag skulle sy ner midjeresåren och benresårerna i övningsprojektet. Det blev några hoppstygn och på ett ställe nöttes tyget så jag fick några småhål.

Ska man ändra pressarfotstrycket över tjocka sömmar, eller ska jag lägga tjock tygbit bakom pressarfoten? Finns det fiffiga knep?

Det är lite meckigt att avsluta en coversöm. En tråd ville hela tiden tjorva och tyget satt fast i pressarfoten.

Jag har den känsla av att jag och maskinen kommer bli riktigt bra vänner så småningom, men jag känner att det verkligen finns en inkörningsperiod på den.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-20, 17:07   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Fråga 2. På Babylock spelar ordningen ingen roll.

Fråga 4. Kolla in den här filmen den handlar om en janome cover, men Babylock cover syr du likadant på. https://www.youtube.com/watch?v=rPB9W8vYexw
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-20, 17:43   #3
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Trädningsföljden, spelar det heller ingen roll när jag slår över griparen på "UP" eller "Down" ?

Jag har En Elna 444 och har sett instruktionsfilmen många gånger. :-) Det var precis så jag gjorde på min Evolution när jag skulle avsluta i mitten av tyget när jag fållade på resåren. Då var det jättesvårt att få loss trådarna så jag funderade på om det är något som skiljer maskinerna åt när man ska avsluta.

En annan fråga. När jag tittade på inställningarna för flatlock såg det ut som om kniven skulle vara uppe. Det måste väl vara galet? Jag har aldrig använt flatlock på min andra maskin, men när jag tittar på instruktioner på nätet så skär de nog inte med kniven. Kan man sy ihop två tyger med en flatlock och vända upp och få snygg och stark söm? Är det då man använder kniven? Förlåt, men på många av stygnmöjligheterna är jag fullständigt nybörjare.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-20, 19:22   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Till varje fot finns det en brukanvisning kolla på den.
Du ställer in på skruven hur hårt du vill spänna gummibandet.
Dra inte i tyget när du syr, utan låt maskinen mata själv.

Jag har kopierat av min snabbguide och lammierat sidorna, har satt eb öljett högst upp på sidan och satt alla sidor på en nyckelring. Jag använder den mycket för det är svårt att komma ihåg alla inställningar när man byter stygntyp.

En bok jag kan rekommenderar är Serge with confidence av Nancy Zieman, boken går igenom mång olika sömmar och pressarfötter och dessutom lite tips på syprojekt. Nancy Zieman jobbar med Babylock gör mycket filmer som visas på Yoube och skriver böcker.
http://www.adlibris.com/se/sok?q=serge+with+confidence

Är det svårt att få upp trådarna när du ska avsluta, vrid lite på hjulet. I vissa läger är tråden låst och indra matas den fram. När du drar i tråden ska den matas fram.

När du syr i trikå ska du använda stretchnålar. Det finns El stretch, du hittar dom hos Bibbis textil. Det är El nålar du ska använda.

När du syr över sömmar undvika att stanna precis innan eller på sömmen utan ha en ordentlig fart så tar du dig lättare över sömmarna.

Senast redigerad av bila den 2014-03-20 klockan 19:32.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-20, 21:48   #5
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Jag drog i resåren, det blev inte bra... ;-)

Jag har tittat på Nancy´s program ikväll. De som ligger ute på nätet där hon jobbar med Evolution. Det är lättare att förstå en del av trädningen där. Boken du rekommenderar, är det projekt som sys på BL då? Har för mig att jag läst tidigare att man kunnat använda sig av den boken när man köpt BL.

Jag har också planerat att laminera sömnadsinställningarna. Funderar även på att skriva ut dem först så jag kan ha flera kopior ifall något skulle hända. De är bra, men nu som nybörjare behövde jag läsa i den tjocka manualen för att begripa.

Nålarna har jag inte bytt ännu. Det är de Organ-nålar som kom med maskinen. Nålbyte kanske är att rekommendera?
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-20, 23:00   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Till vanliga tyger kan du använda dom nålar som följde med. El är en typ av nål som finns i flera fabrikat. EL nålen är lite längre och hållbarare än dom nålar du använder till den vanliga symaskinen.
Till stickade tyger ska du använda El stretchnål. Den har en trubbig spets som går vid sidan av trådarna. Vanliga nålar tar sönder trådarna och i stickade tyger går det maskor och det blir hål vid sömmen som brukar synas efter ett par tvättar. Vävda tyger skadas inte om någon tråd går av, trådarna håller fast varandra.

Boken jag rekommedare passar mycket bra till Babylock. Den handlar om både overlock och cover.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-21, 18:56   #7
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Jag ska nog ta och byta nålar. Jag har ju samma typ av nålar till min Elna 444 så det ligger ett gäng med schmetznålar här hemma iallafall.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-21, 19:07   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Serge with confidence innehåller både tips om maskinen och syprojekt. Tar upp pressarfötter olika typer av sömmar och mycket annat smått och gott.
Även om den handlar om overlockar och cover i allmänhet, men är man ägare till en Babylock Evolve eller Evolution så känner man sig riktigt hemma i boken.
Boken är till för dom som vill utnytjna sina maskiner till mer än vanlig overlocksöm och vanlig cover.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-21, 19:42   #9
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Det blir nog ett bokköp.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons