Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-09-10, 11:32   #1
cottoncandy cottoncandy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 26
hur stickar man med rundsticka?

det verkar ju så enkelt men jag förstår inte hur man ska få det att "sitta ihop". vanligt stickar man ju bara från en sticka till en annan och det är bara vad som händer när jag försöker med en rundsticka. vad gör jag för fel?
cottoncandy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-10, 11:40   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
När du stickat första varvet så fortsätter du bara sticka på den andra sidan. Det blir som att man stickar en lång spiral. Första varvet kan det vara lite bökigt att få ihop ordentligt i skarven om man är ovan. Man får hålla i maskorna ordentligt och efternågra varv går all som en dans.

Blev det lättare nu?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-10, 17:09   #3
Quiltlisa Quiltlisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 61
Hej Alvan!

Inte blir det väl en spiral,när Du stickar på rundsticka. När jag stickar blir det en tunnel.
Det går också alldeles utmärkt att sticka fram och tillbaka med rundsticka. Om man sitter i en fåtölj slår inte stickorna i armstöden. Det är även utmärk om man stickar på tåg eller buss,man tar inte så stor plats då. När det börjar bli lite längd på stycket man stickar märks inteheller tyngden på samma sätt som med vanliga stickor.

Har man väl börjat sticka med rundstickor tror jag knappast att man går tillbaks till vanliga stickor.

Lycka till
Quiltlisa
Quiltlisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-10, 19:45   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Visst blir det en spiral själva varven alltså, man stickar ju runt runt och bryter ju aldrig och då blir det en spiral. Sen sitter ju varven ihop så det blir en tunnel. Och visst går det att sticka som vanligt fram och tillbaka men det var väl inte det cottoncandy undra över...
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-10, 23:16   #5
cottoncandy cottoncandy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 26
ännu en gång..

supertack för svaren
har insett att andledingen till att det blev knas antagligen var att jag hade för långa rundstickor eller för lång plastgrej imellan rättare sagt så det blev svårt att få det att "gå runt".
cottoncandy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-11, 06:15   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Hi hi ja det kan ju kanske ställa till det lite
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 18:12   #7
Dackling Dackling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 28
Jag har samma problem! Eller i alla fall samma som problemet verkade vara här först, men jag har strumpstickor som jag hittills mest användt till att klia mej i huvet med. Förstår inte alls hur jag ska få till spiralen som ska bli,i alla fall itne om jag ska använda fem stickor; då hamnar ju det nya varvet bara på den nya/femte stickan..?
Dackling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 18:22   #8
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Fördela maskorna på 4 strumpstickor. Lägg dom i en fyrkant. Ta den 5:e stickan och börja stickafrån den stickan där tråden INTE är.

Förstår du hur jag menar...
Jag är inte så bra på att förklara...

Det är ganska pilligt de första varven. Det är väldigt lätt att stickorna glider av...

Lycka till!
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 18:44   #9
Dackling Dackling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 28
Ja...så fånig man kan känna sej då...tänkte att jag skulle ge det ett enda försök till i väntan på svar och då funkar det givetvis! Hade nog vänt hela arbetet åt fel håll...

Men din förklaring var helt förståelig, så nu vet ajg att det var rätt t.o.m..tack!
Dackling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 19:26   #10
linaloviza linaloviza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 145
Det tog ett tag för mig också att få till rundstickningen.

Jag undrar dock hur man stickar fram och tillbaka på rundstickor, som du Quiltlisa gör?

DET har jag inte lyckats få kläm på ännu...
linaloviza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 19:51   #11
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Man använder rundstickan som om det vore 2 separata sticker. tänk dig att nylonsnöret är av på mitten, När man stickar med rundsticka och stickar runt runt ,då stickar man bara från rätsidan , när det skall bli slätstickning
gör man bara räta maskor. men om du stickar fram och tillbaka då blir det ett varv med räta maskor sedan stickar du tillbaka aviga maskor.
Man skall inte ha för kort rundsticka om du skall använda dom som vanliga stickerDet är bekvämmare ann sticka med rundsticka.
Ann-Christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 20:56   #12
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Håller med Ann Christin.

Jag har för länge sedan lagt ifrån mig de långa raka stickorna, de s k jumperstickorna.

Med rundsticka (oavsett om man stickar fram och tillbaka eller runt runt) ligger arbetet samlat i knät, centrerat.

Med jumperstickor gör det motstånd i andra änden av stickorna när man stickar. Påfrestande för nacke/skuldror/armar/fingrar.

Däremot gillar jag inte om den hårda delen på rundstickan är för kort, så den slutar innan handen.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-20, 06:51   #13
linaloviza linaloviza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 145
Jag ska prova igen, tack för hjälpen!

Det blir lite tungt på stickan ibland och då är det ju bra att avlasta lite.
linaloviza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-20, 10:29   #14
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
Tunnelbanestickor :)

Så kallade en garnförsäljare rundstickor
De är väldigt bekväma när man har kläm på dem, men jumperstickor, strumpstickor och liknande har en fördel man behöver inte ha flera längder på lager. Men en bred stickning på raka stickor är faktiskt tung att svänga med!
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-21, 23:00   #15
wck wck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 19
Jeg strikker det meste på rundstickor.Er det mönster med 2 eller fler farger er det jo lettest å bare strikke fra retten.Så klipper man opp sen til armhål og hals.
wck är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons