Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-03-30, 08:21   #16
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag har slagit samman trådarna nu och sitter och fortsätter fippla på det hela, med hjälp av tråden du länkade till (som det här inlägget nu är i också). Jag ska försöka lämna fram ett förslag på något stomme-aktigt och så får ni väldigt gärna lägga till, ändra, ta bort, lämna förslag och posta länkar till trådar som kan vara bra att länka till för mer läsning så ska vi se om vi till slut kan få ihop något.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 08:59   #17
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Stomme med lite text i...

Allmänt

Modeller


Storlekar


Köpa mönster


Konstruera mönster


Sömnadstips


Material

Inköpsställen
www.rodatraden.com Nätbutik och även en fysisk butik i Stockholm
www.venacavadesign.co.uk Brittisk nätbutik

Planchette


Tyg


Snörning
Korsetter snörs i stort sett alltid. Hur snörningen ser ut varierar beroende på tidsperiod men idag gör man oftast såhär: http://www.corsetconnection.com/lacingvideo.htm De två öglorna vid midjan har man för att enkelt kunna dra åt korsetten ytterligare efter att man använt den ett tag. När man tar på sig en korsett bör man inte dra åt helt direkt utan låta kroppen och korsetten vänja sig vid påfrestningen och vartefter snöra åt mer. På så sätt så blir påfrestningen inte onödigt stor vare sig för kroppen eller tyget och det blir också ofta bekvämare att bära korsetten. Efter ett tag brukar man dessutom ofta kunna dra åt ännu mer då kroppen har vant sig.

Vilket material man använder sig av till själva snörningen varierar. Naturmaterial rekommenderas av vissa för att undvika brännmärken om banden dras snabbt mot huden, men även satinband används. Viktigt är att tänka på att ett strävare band är lättare att snöra med då det inte glider tillbaka när man har dragit utan man får mer tid på sig att knyta. Det gör också att det går enklare att snöra sig själv. Även att se till att köpa tillräckligt mycket till snörningen är viktigt. För att få på sig en korsett med planchette behöver man ofta kunna snöra upp en glipa på minst 10-15 cm baktill mot hur korsetten är helt insnörd, vilket gör att 4-6 meter inte är en ovanlig längd.

Snörhål
För att snörningen ska håll bra behövs snörhål. Dessa kan man göra på flera sätt. De går att sy förhand, med stark tråd och i vissa fall förstärkta av en metallring. Det går också att använda öljetter. Då bör man använda sig av de med bricka, dvs de tvådelade, eftersom andra öljetter har vassa kanter som kan skära av trådarna i tyget. När man sätter i öljetterna ska man inte ha av trådarna i tyget genom att stansa hålen utan istället använda en syl för att arbeta isär trådarna så att man kan trä igenom öljetten.

Fler tips på hur man sätter i öljetter finns här.
Här står lite om snörhål utan öljetter.

Stål/bening


Ordlista


Lära sig mer


Kurser
Ett bra sätt att lära sig sy korsetter är att gå en kurs. Vilket utbud som finns varierar mycket beroende på ort vilket gör att det bästa är att titta på studieförbundens lokala sidor.
www.abf.se
www.medborgarskolan.se
www.nbv.se
www.studieförbundetvuxenskolan.se
www.folkuniversitetet.se

Även skolorna med högskoleutbildningar inom sömnad och tillskärning har ibland kurser:
www.tillskararakademin.se
www.designskolan.nu
www.tillskararakademin.com

Vissa folkhögskolor kan också ha kurser

Litteratur

Basics Of Corset Building av Linda Sparks. Bra nybörjarbok
Waisted Efforts av Robert Doyle
Corsets and Crinolines av Norah Waugh Behandlar historiska korsetter och innehåller mönster, om än sådana som behöver förstoras upp.
Period Costume for Stage & Screen av Jean Hunnisett. Inriktad på just sömnad för teater och film och innehåller mycket idéer hur olika detaljer ska utföras.
Fashion Design on the Stand av Dawn Cloake. Berör generell sömnad och mönsterkonstruktion men ger också idéer om hur man kan konstruera egna korsettmönster.
Fetish Fashion: Undressing the corset av Larry Utley och Autumn Carey-Adamme Massor med bilder av korsetter från Dark Garden.

Mer korsetthistoria med bilder finns i:
The Corset - a Cultural History av Valerie Steele
Support and Seduction: The History of Corsets and Bras av Beatrice Fontanel.
Historical Fashion in Detail av Avril Hart och Susan North
Fashion: The Collection of the Kyoto Costume Institute (Taschen)

www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=14823

Länkar
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 09:02   #18
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Min tanke är nog att göra en tråd till att börja med där varje "område" får ett eget inlägg, så att det blir lite mer lättläst. Vad tror ni om det? Något mer ni vill ha med? Några tips på vad som faktiskt ska stå under de olika rubrikerna?
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 17:47   #19
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Mycket bra början, det blir ju guld värt för ett blåbär, det här! (Men även för oss "gamla rävar", man kan alltid lära sig något nytt!)

Det är väl egentligen bara att dela ut ett ämne till varje aktiv Syside-korsettress och tvinga oss att skriva. Antagligen gör de flesta det med glädje för den goda sakens skull!

Angående snörlängd så tröttnade jag på att höfta och tog fram en formel som fungerar bra:


Snörlängd = 2*a + 2*0,9 + (ö-2)*roten ur(a^2 + b^2) + ö*0,01

a = önskat avstånd mellan korsettdelarna (glipan i ryggen)
b = avstånd mellan öljetter (vertikalt)
ö = antal öljetter

Alla mått är i meter!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 18:39   #20
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Citat:
Snörlängd = 2*a + 2*0,9 + (ö-2)*roten ur(a^2 + b^2) + ö*0,01
Jag får skriva ett FORTRAN-program som räknar ut det där ...

Fler materialkällor: Farthingales (www.farthingales.on.ca)
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 20:28   #21
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
morrflickan: Är det där mått för hur mycket som behövs när korsetten väl är ihopsnörd eller hur mycket som behövs i allmänhet (för att kunna snöra upp den och så)? Är glipan den färdiga glipan eller den glipan man vill kunna få upp när man ska ta på sig korsetten?

I övrigt: Jag tar och stoppar in det där och fortsätter klura på saker. Fortsätt att komma med förslag och tveka inte att ge er på att skriva delar. Det kommer en nyare upplaga vid lämpligt tillfälle.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 21:59   #22
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
FAQ Version 1.2

Allmänt

Vad är en korsett?
Vad gränsen går mellan riktiga korsetter och fuskkorsetter/torseletter/etc. diskuteras och debatteras med jämna mellanrum. Det man kan säga är att i allmänhet så formar korsetter kroppen medan övriga plagg formas av kroppen. Det som denna tråd och detta forum behandlar är det förstnämnda, även om teknikerna som används säkerligen kan användas på andra plagg också. Här diskuteras mer kring vad som räknas som vad och hur man bör förhålla sig till det.

Modeller
Korsetter delas främst in efter hur högt upp på kroppen de går. En överbyst-korsett (förkortas ofta öb-korsett eller ob-korsett för overbust) går upp över bysten. De finns främst i två modeller, med och utan kupor. En halfbyst-korsett går upp till halva bysten ungefär medan en ub-korsett (underbyst/underbust) slutar precis under bysten. En waistclincher slutar strax nedanför underbystlinjen och går också oftast inte så långt ner över magen.

Historiskt korsetter från 1800-talet eller tidigare ser dock annorlunda ut och följer inte heller samma uppdelning. De ger också en annan typ av siluett som ibland fokuserar mer på att ändra form på kroppen än att minska midjemåttet.

Beroende på figur passar olika modeller bra. För småbystade rekommenderas i allmänhet underbystkorsetter. Ob-korsetter kan i vissa fall ge en nästintill helt platt byst. Med vaddering kan detta dock undvikas och även ge en illusion av en större byst. Mer kring detta finns här.

För storbystade kan det vara svårt att hitta mönster som är anpassade gällande stöd och form, men det gör inte det hela omöjligt. Det viktiga är att se till att korsetten är stadig även över bysten och att det ges ordentligt med plats. I den här tråden finns mer tips kring just korsetter för en större byst.


Storlekar


Köpa mönster


Konstruera mönster


Sömnadstips


Material

Inköpsställen
Farthingales Kanadensisk nätbutik
Röda tråden Nätbutik och även en fysisk butik i Stockholm
www.venacavadesign.co.uk Brittisk nätbutik

Planchette


Tyg


Snörning
Korsetter snörs i stort sett alltid. Hur snörningen ser ut varierar beroende på tidsperiod men idag gör man oftast såhär: http://www.corsetconnection.com/lacingvideo.htm De två öglorna vid midjan har man för att enkelt kunna dra åt korsetten ytterligare efter att man använt den ett tag. När man tar på sig en korsett bör man inte dra åt helt direkt utan låta kroppen och korsetten vänja sig vid påfrestningen och vartefter snöra åt mer. På så sätt så blir påfrestningen inte onödigt stor vare sig för kroppen eller tyget och det blir också ofta bekvämare att bära korsetten. Efter ett tag brukar man dessutom ofta kunna dra åt ännu mer då kroppen har vant sig.

Vilket material man använder sig av till själva snörningen varierar. Naturmaterial rekommenderas av vissa för att undvika brännmärken om banden dras snabbt mot huden, men även satinband används. Viktigt är att tänka på att ett strävare band är lättare att snöra med då det inte glider tillbaka när man har dragit utan man får mer tid på sig att knyta. Det gör också att det går enklare att snöra sig själv. Även att se till att köpa tillräckligt mycket till snörningen är viktigt. För att få på sig en korsett med planchette behöver man ofta kunna snöra upp en glipa på minst 10-15 cm baktill mot hur korsetten är helt insnörd, vilket gör att 4-6 meter inte är en ovanlig längd.

Snörhål
För att snörningen ska håll bra behövs snörhål. Dessa kan man göra på flera sätt. De går att sy förhand, med stark tråd och i vissa fall förstärkta av en metallring. Det går också att använda öljetter. Då bör man använda sig av de med bricka, dvs de tvådelade, eftersom andra öljetter har vassa kanter som kan skära av trådarna i tyget. När man sätter i öljetterna ska man inte ha av trådarna i tyget genom att stansa hålen utan istället använda en syl för att arbeta isär trådarna så att man kan trä igenom öljetten.

Fler tips på hur man sätter i öljetter finns här.
Här står lite om snörhål utan öljetter.

Stål/bening


Ordlista

Steel Bones
Continuous Steel Boning
vad är skillnaden på dessa?

Vad är Bone Casing Tape?
Tape?

Busks?
sedan undrar jag även när man ska använda vad, spoon busk, rigid busk och om det finns fler varianter?

Laces & Lacing?
Tipping Fluid?


Lära sig mer


Kurser
Ett bra sätt att lära sig sy korsetter är att gå en kurs. Vilket utbud som finns varierar mycket beroende på ort vilket gör att det bästa är att titta på studieförbundens lokala sidor.
www.abf.se
www.medborgarskolan.se
www.nbv.se
www.studieförbundetvuxenskolan.se
www.folkuniversitetet.se

Även skolorna med högskoleutbildningar inom sömnad och tillskärning har ibland kurser:
www.tillskararakademin.se
www.designskolan.nu
www.tillskararakademin.com

Vissa folkhögskolor kan också ha kurser

Litteratur

Basics Of Corset Building av Linda Sparks. Bra nybörjarbok
Waisted Efforts av Robert Doyle
Corsets and Crinolines av Norah Waugh Behandlar historiska korsetter och innehåller mönster, om än sådana som behöver förstoras upp.
Period Costume for Stage & Screen av Jean Hunnisett. Inriktad på just sömnad för teater och film och innehåller mycket idéer hur olika detaljer ska utföras.
Fashion Design on the Stand av Dawn Cloake. Berör generell sömnad och mönsterkonstruktion men ger också idéer om hur man kan konstruera egna korsettmönster.
Fetish Fashion: Undressing the corset av Larry Utley och Autumn Carey-Adamme Massor med bilder av korsetter från Dark Garden.

Mer korsetthistoria med bilder finns i:
The Corset - a Cultural History av Valerie Steele
Support and Seduction: The History of Corsets and Bras av Beatrice Fontanel.
Historical Fashion in Detail av Avril Hart och Susan North
Fashion: The Collection of the Kyoto Costume Institute (Taschen)

Här kan du diskutera vidare kring litteratur och hitta mer information.

Länkar
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 10:38   #23
Cathay Cathay är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 9
Citat:
morrflickan skrev: Visa inlägg

Angående snörlängd så tröttnade jag på att höfta och tog fram en formel som fungerar bra:


Snörlängd = 2*a + 2*0,9 + (ö-2)*roten ur(a^2 + b^2) + ö*0,01

a = önskat avstånd mellan korsettdelarna (glipan i ryggen)
b = avstånd mellan öljetter (vertikalt)
ö = antal öljetter

Alla mått är i meter!
Fin formel =) men en mycket enklare (och till viss mån mer allmängiltig) att komma ihåg är följande:

snörlängd= glipa i rygg helt osnörd (mät från öljettrad till öljettrad) * antal öljetter på ena sidan * 2.

Fungerar utmärkt!
Cathay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 13:10   #24
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Eller köper man ett snöre på 6 meter - det brukar alltid räcka...

På tal om vilket, jag beställde ett verktyg från VCD för att klämma metallpluttar på snörändar.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-06, 20:14   #25
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Haha, det är helt klart inte lika häftigt att inte ha med vinkeln som skapas mellan snöret rakt över och snett ner!! Men jag är vetenskapsnörd... Min formel är för färdig glipa, det enda som händer är ju i och för sig att "kaninöronen" blir längre.

Storlekar ja.. Det enda rätta om man utgår från ett mönster är ju att mäta så gott det går på mönsterdelarna och utgå från ens egna mått, men kanske en liten sammanställning där de olika företag som säljer korsettmönster gås igenom med avseende på hur de är i storlekarna? (Ska man jämföra sina mått med måtten i tabellen eller ska man gå efter de mått man vill åt, är mönstret inkl glipa i ryggen eller snörs den helt...)

Det kanske är lite overkill, vad vet jag? Men det underlättar när man är blåbär. En liten mening eller två om hur mycket olika typer av damer (och män...) kan snöra in sig (smal, mullig, mellan, muskulös...)

Vi får skriva en bok!!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 12:49   #26
Cathay Cathay är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 9
Citat:
morrflickan skrev: Visa inlägg
Haha, det är helt klart inte lika häftigt att inte ha med vinkeln som skapas mellan snöret rakt över och snett ner!! Men jag är vetenskapsnörd... Min formel är för färdig glipa, det enda som händer är ju i och för sig att "kaninöronen" blir längre.
Jag har full förståelse för det där med vetenskapsnörd och har samma bakgrund. Det är verkligen förvånande hur mycket matte man kan använda inom mönsterkonstuktion och sömnad, roligt!!! När det gäller min formel insåg jag dock att enkelhet var bättre när man ska lära ut formeln till en massa kunder som kanske inte delar vårt matteintresse

Det verkar som att någon måste dela ut uppgifter att skriva om, så får vi korr.läsa varandras och tycka inför det färdiga faq-resultatet.
Cathay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 12:17   #27
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Jag, som aldrig har sytt en korsett och för tillfället håller på att ladda mentalt för att sätta igång, skulle uppskatta länkar till YouTube om det finns något bra där. Det är bra med text och fotografier som på vanliga websidor men filmsnuttar är ibland oslagbara som hjälp. Jag har ännu inte hittat något på YouTube men ni som har varit med ett tag kanske har några bra tips.

När mitt köpstopp är över så ska jag sätta igång. Rent tekniskt skulle jag kunna komma undan med att sy en korsett för jag har fint tyg och skulle bara behöva köpa tillbehör men jag har helt enkelt inte plats nu. Jag måste få bort endel av det tyg som ligger här innan det kommer in något nytt.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-18, 20:45   #28
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Jag fortsätter att tjata om film... Jag köpte den här DVDn http://www.venacavadesign.co.uk/Prod..._VideoDVD.html
och den hjälpte mig att förstå lite mer än vad jag gjorde innan. Den är lite amatörmässigt filmad och har problem med ljussättningen för man ser inte alla detaljer som pekas ut men jag tycker ändå att den är värd att nämnas som "utbildningshjälp" eller något i en FAQ. Observera att den är kodad för region 1 så man måste ha en DVD-spelare som klarar att visa region 1-kodade filmer.

Jag har inte tagit mig igenom Linda Sparks bok i alla detaljer ännu men jag tror att det mesta som sägs i filmen täcks av Linda Sparks bok men jag tyckte att det var lättare att ta åt sig innehållet i filmen.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-10, 14:20   #29
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Vad hände sen ....??
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons