Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-08-18, 10:55   #1
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Hur gör ni, provbroderar ni eller ej?

Hej!

En god vän till mig Irené, säger alltid
" Katarina, du måste provsy ett nytt broderi, innan du syr broderiet på det riktiga stället."

Till saken hör att Irené vet vad hon pratar om, men vad hjälper väl det när man ändå vänder möntret upp och ner när man väl ska brodera dit det på tröjan?! hihi, gick att rädda denna gång.

Hur gör ni andra här på Sysidan?
Provbroderar ni alla mönster först, eller kanske bara de som man kan ladda hem gratis?

Ibland känns det lite tröstlöst att först provbrodera t ex. 17.000 stygn, för att sedan göra om det.

Medans jag ändå är här, lämnar ni era maskiner när de broderar?
Jag vågar nog inte göra det, vill åtminnstone kunna höra hur maskinen jobbar. Är jag överförsiktig eller bara normalt aktsam?

Kramisar
KatarinaWidell
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 11:35   #2
virkvarns virkvarns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 267
Ja, jag provsyr först. men det beror på att jag aldrig följer färgkartan utan vill ha "mina färger".

Jag går inte ifrån rummet, men sitter inte och kollar utan gör andra saker samtidigt.
virkvarns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 11:58   #3
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jag brukar sitta vid maskinen och det är dödstråkigt fast man kan ju ha ett handarbete. Det har hänt några gånger att nålen gått av och gjort hål i tyget innan jag hunnit på stopp på den. Min maskin stannar inte av sig själv om nålen går, däremot om tråden går av.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 12:51   #4
JoCarinaWolff JoCarinaWolff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 222
Jag har lärt mig av mina misstag att brodera ett "prov" först. Både som (virkvarns) säger att jag använder en egen "färgkarta" och kan då se hur färgerna blir, sedan blir det ju olika beroende på vilket tyg man broderar på (trådspänning/underlägg). Däremot kan jag tycka att det är lite slöseri på tyg/tråd, men jag tror det lönar sig i längden. Vad som däremot är svårt är ju att provsy är om man vill ha ett broderi på ett kläderplagg (färdigsytt), då har man ju inget likadant tyg att provsy på.
Om sedan mönstret är gratis eller köpmönster har ju ingen betydelse - eller?
Jag lämnar nog inte heller maskinen, tråd/nål kan ju gå av och min stannar inte heller om undertråden går av utan fortsätter som inget har hänt. Men jag har turen att ha min dator i vinkel till symaskinen så jag bara rullar runt på stolen och ägnar lite tid åt brevskrivning, sortering/namnbyte av mönster (ett evigt jobb då jag inte har program som visar bild på mönstret utan bara en blomikon), och då också förstås läsa/skriva i detta forum.
JoCarinaWolff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 14:34   #5
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Jag provar åxå men upptäcker jag att det blir ok så avbryter jag. Jag är för snål för att slösa på tråd...
Min maskin stannar så fort något hänt så jag gör annat under tiden.
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 17:31   #6
Bustraden Bustraden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 177
Oftast inte, det beror på vad som ska broderas och framförallt på vad.
Bustraden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 18:03   #7
titti04 titti04 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 151
Smile

Jag provbroderar också och använder provet till grytlappar, babykläder mm.
titti04 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 18:31   #8
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Väldigt sällan. Gratisbroderier brukar jag analysera i mitt stygnsättningsprogram först så att de ser ut som jag vill.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 19:55   #9
Annastigsson Annastigsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 250
Gör provet på ex en handduk,blir det bra ,sälj den eller ge bort den istället för en blomma när du går bort!!
blir det kass så har du en skurtrasa till...
Annastigsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 22:28   #10
AnkiH AnkiH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 178
Jag började med maskinbroderi i januari, köpte en rulle (5 m) tyg på Jysk för att ha som provlappar på mina egna ritade mönster. Efterhand som jag har gjort mönster har högen med provlappar växt och redan efter en månad eller så, kom jag på att de är väldigt bra och sitter på ett fint tyg i lagom stora lappar. Nu har jag ca 50 st som så småningom kommer att bli ett lapptäcksöverkast.
Jag har strykbrädan intill och alltid mycket tvätt, så jag står och stryker och broderar samtidigt.
Nytta med nöje heter det ju!!
AnkiH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-19, 07:50   #11
agnwil agnwil är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 179
Jag provbroderar någon gång ibland, det beror på vad jag ska brodera.
Jag brukar också vika tvätt och stryka medan jag broderar. Nu ska jag snart överta sonens gamla dator till syrummet, så sen kan jag även sitta vid den när maskinen broderar. Där hoppas jag spara lite tid eller kanske känna att jag får något gjort när jag surfar runt.
agnwil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-19, 10:17   #12
asa1970 asa1970 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 349
Jag sitter nästan alltid vi maskinen pga,
Den kronglar med tråden ganska mycket( mitt eget fel tror jag billig dålig tråd).
Den stanar inte när undertråden är slut.
Sedan har en liten mackapär lossnat högst up där tråden går in i symaskinen och jag kan inte sätta dit den igen!
Så när det blir en snurrögla på tråden klarar maskinen inte av det utan att övertråden eller undertråden trasslar sig!
asa1970 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-19, 11:33   #13
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Det är lite olika, beror på vad jag ska göra. Ibland testar jag broderiet för att se kvaliteten på det och då blir det på provlappar eller kassar som jag köpt billigt. Ibland testar jag ett broderi för att se hur det fungerar att brodera på något speciellt tyg, men tyvärr borde jag nog provbrodera oftare.
Nu har jag dessutom börjat inse att när jag provbroderar ska jag nog ha en liten idé om vad det ska användas till om det blir bra.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons