Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-07-17, 16:49   #1
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Paypalproblem

Hej!
Är det någon som riktigt förstår det här med Paypal när man ska ta emot pengar? Jag har registrerat mig med e-mailadress och kortnummer till ett Visa-kort som naturligtvis är kopplat till ett konto (personkonto).
Det har nu kommit in en betalning som jag kan acceptera eller avvisa, men informationen som jag fått i mail från Paypal och på hemsidan om detta är fullkomligt obegriplig.
"the ability to receive credit card payments is limited to Premier and Business accounts" och för detta måste jag betala en avgift...
De råder mig i princip till att avvisa denna betalning... annars måste jag registrera ett kontonummer dit pengarna ska föras över. Men ve mig om jag skriver fel kontonummer, och betalningen inte når detta konto, för då kommer en avgift att tas ut på över 50 kr. Vad är detta? Det är alltid bökigt att ange konto med clearingnummer, för olika banker har olika rutiner - ibland ska det vara en nolla mellan clearingnumret och kontonumret, ibland inte, så jag vet inte om jag vågar skriva in mitt kontonummer till Handelsbanken och hålla tummarna... Jag vet inte hur jag ska bära mig åt nu.

Någon här som vet???
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-17, 18:02   #2
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Du har alltså ett Personal Account. Man kan inte använda kreditkort överhuvudtaget för att göra en betalning till ett Personal Account, utan det måste göras med pengar som avsändaren har innestående på sitt Paypal-konto.

Anledningen till detta är att man inte betalar några avgifter för att använda ett Personal Account. Eftersom kreditkortsföretagen tar ut en viss avgift för varje transaktion som görs, skulle Paypal förlora stora summor på att låta gratiskonton ta emot pengar från kreditkortstransaktioner. Då skulle ju Paypal behöva stå för dessa avgifter utan att få något tillbaka.

Det du skriver om att ange ett bankkontonummer tror jag att du har missuppfattat. Jag har aldrig hört talas om att något sådant skulle vara möjligt, och hittar heller inga uppgifter om det i Paypals hjälpsidor.

Jag tror snarare att de syftar på att avsändaren kan föra över pengar från sitt bankkonto till sitt Paypal-konto, för att därefter kunna föra över dem till dig.

Kan du inte kopiera in stycket om kontonummer i sin helhet?
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-17, 18:10   #3
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Nej, man kan faktiskt ange ett bankkontonummer, och det har jag gjort. Jag har dessutom uppgraderat nu till Premier och accepterat betalningen.
Det står "Transfer funds to your bank account", och här kan man alltså lägga in flera att välja mellan.
Problemet nu är att jag vill föra över pengar till just det konto jag uppgav tidigare, men när jag ska välja konto står det "Handelsbanken... XXXX9728". Frågan är om det bara är krypterat, eller om de kommer att försöka föra över pengar till kontot XXXXX9728, vilket inte vore så bra.
Jag antar att det är krypterat av säkerhetsskäl, men vet inte om jag vågar chansa.

/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-17, 18:27   #4
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Visst kan man föra över pengar från ett Paypal-konto till ett bankkonto, oavsett vilken typ av account man har på Paypal. Det jag var tveksam till var att man skulle kunna ta emot kreditkortsbetalningar till ett Personal Account genom att uppge sitt bankkonto. Det kostar ju inte mindre för Paypal att genomföra en kreditkortstransaktion för den sakens skull.

Bra att du uppgraderat kontot nu, så att du kan ta emot betalningen. Avgiften för att ta emot pengar är ändå rätt överkomlig (jämför tex med vad det kostar att göra en internationell bankkontoöverföring).

Och du har helt rätt i att X:en bara är där av säkerhetsskäl.
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-17, 18:34   #5
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
OK, tack för hjälpen .
Jag tror dock att den här kvinnan gjorde betalningen från sitt Paypal-konto till mitt, men hon bor i USA, om det kan ha någon betydelse för avgifterna. Hon säger att hon aldrig tidigare stött på några problem med betalningsöverföringar förut.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-29, 06:31   #6
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Hej
Hur lång tid tar det att ta emot pengar via PayPal?
Jag gjorde en överföring för en vecka sedan men mottagaren har ännu inte fått sina pengar. Inom några timmar fick jag en bekräftelse på att mottagaren accepterat betalningen, men hon kan inte se sina pengar än
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons