Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-05, 14:39   #1
Inibean Inibean är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 1
Datorprogram/Hjälp till mönster

Hej!

Har alldeles nyligen börjat intressera mig för att sy egna kläder och jag är helt vilsen när det kommer till att göra mönster..

Jag ritar upp kläder som jag skulle vilja göra men jag förstår inte alls hur jag omsätter detta till ett mönster..

Finns det, i dagens teknikålder, något datorprogram där man kanske kan mata in sina mått och rita upp en design som sedan blir ett mönster? Eller är en naiv önskeidé från min sida?

Om inte, händer det nånsin att hjälpsamma själar på den här sidan kan tänka sig att omsätta en teckning till ett mönster?

Det är säkert många här som tycker att 'om man kan rita en tröja så kan man väl göra ett mönster av densamma men jag förstår bara inte'


Tack, Inibean.
Inibean är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-05, 14:52   #2
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Finns ett program som heter PatternMaker, men om det gör att det blir lättare vet jag inte precis... Dom finns här
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-08, 13:21   #3
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Det är inte det lättaste att rita ett mönster bara så där. Jag har gått en ettårig utbildning på Vadstena Folkhögskola, och där använde vi oss av boken "Mönster och konstruktioner för damkläder". Om du tittar i den eller någon annan liknande bok, så ser det inte precis enkelt ut: massor av uträkningar och vinklar och grejer. Jag använder fortfarande sådana böcker. Ofta ritar man ju upp ett grundmönster, så att man t.ex. har en grundbyxa som sitter perfekt, och så gö man förändringar på den sedan. Om du verkligen vill sätta dig in i mönsterkonstruktion, så skulle jag rekommendera en bok i stil med den jag nämnde, men den kan nog vara lite svår också med en massa mönsterkonstruktionstermer. Fast du kan ju alltid fråga här. Ett enklare sätt är ju att utgå från ett kommersiellt mönster och göra förändringar i det, men då får du nog provsy en hel del, om du vill ha det perfekt.

Just ja, dataprogram. Jag skulle jättegärna ha ett sådant. De förenklar ju processen, eftersom de då gör alla de där uträkningarna som man måste göra själv i böckerna, och de drar linjerna mer perfekt än jag gör med en linjal. Men de bra programmen är dyra, och jag känner mig inte tillräckligt påläst om dem än för att lägga ner så mycket pengar.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-08, 13:30   #4
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
PatternMaker kostar ung 800 kr idag..
Jag har haft det sen -07 och har fortf inte lärt mej programmet.. Det är baserat på cad och kan man inte det så är det inte det lättaste att lära (mej) det är dessutom på engelska..
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-08, 13:39   #5
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Det beror ju lite på vad man vill göra också. Den variant av PatternMaker som det följer med mönster till, som man kan göra om kostar ca 800kr. Om man vill ha en variant där man kan rita mönster från scratch, så kostar det över 3000kr. Jag är förresten ingen hejare på cad heller. Man skulle väl lära sig om man satt med det, men det är det där att ha tid att verkligen sätta sig in i någonting nytt och komplicerat.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-09, 17:01   #6
Safia Safia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 109
Jag skulle nog rekommendera att kolla i böcker och tidningar efter något liknande som du ritat upp. Sen är det ju väldigt enkelt att göra ändringar i mönstret, lägga till detaljer osv.

Lycka till!
Safia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-09, 20:04   #7
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
mmm måste bara få berätta: jag blev lite inspirerad att använda mitt program och la in mina nya mått (har tappat 25 kg) och skrev ut mönster på 2 tröjor. Ägnade en lång stund åt klipp & klistra..
Ble nog nåt som ble lite vajs nånstans...
Mönstren räckte mej till knäna
Nu är det nog dags att lära mej programmet ordentligt
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-10, 11:10   #8
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Smile Jo det finns såna program!

Det finns flera program, alla från USA, där man matar in sina mått och design och får ut ett mönster.
Kommer inte ihåg vad de heter, jag har inget själv eftersom jag gått Tillskärarakademin och ritar själv.
För flera år sen tankade jag hem en gratis testversion på någon av programmet, det funkade bra.

Tidningen Threads har skrivit om programmen och gjort ett test, det kanske ligger kvar på nätet??? På Threads hemsida kan du också hitta en annonssida, där finna säkert flera av de här.

Jag vet att man måste tänka väldigt noga på skrivarinställningen för att de ska skrivas ut i rätt storlek. USA har ju både inches och andra pappersformat än A4, så det är mkt att tänka på och kolla.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-14, 05:08   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Citat:
HeleneB skrev: Visa inlägg
mmm måste bara få berätta: jag blev lite inspirerad att använda mitt program och la in mina nya mått (har tappat 25 kg) och skrev ut mönster på 2 tröjor. Ägnade en lång stund åt klipp & klistra..
Ble nog nåt som ble lite vajs nånstans...
Mönstren räckte mej till knäna
Nu är det nog dags att lära mej programmet ordentligt
Kanske det skrevs ut i tum istället?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-14, 10:55   #10
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Nä, bredden på mönstren stämde men dom blev knälånga så nu tror jag ännu mer på att jag inte har problem med vikten utan längden
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-14, 11:40   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ojdå, haha!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-26, 09:47   #12
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Jag använder ett program som heter Garment Designer som jag tycker är bra. Det är mycket lätt att lära sig och tillräckligt flexibelt. Sedan är det alltid bra att kunna lite mönsterkonstuktion själv. man får bättre känsla för vad som är rätt och fel.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-26, 14:28   #13
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Så svårt är det inte att lära sig göra mönster själv. Det finns som sagt bra böcker på området och har du provdocka blir det hela enklare eftersom vissa mönsterdelar helt enkelt kan draperas direkt på dockan.
Jag är helt självlärd (från böcker) och ritade mitt första mönster till ett figurnära liv redan i tdiga tonåren. Jga tycker fortfarande det är lättare att göra ett nytt eget mönster än att rita av ett köpt mönster. Och så slipper man ju tyda märkliga sömnadsbeskrivningar.
Även om ett dataprogramm kan räkna och rita åt dig, så blir det ändå en massa extra jobb med att klippa och klistra utskrivna mönsterdelar och sånt.
Jag tycker du ska broa på vanligt sätt först. Då vet du ju precis vad som händer och allt du lär dig av dom första försöken har du ju nytta av längre fram.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
datorprogram, mönster

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons