Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-08-14, 09:11   #1
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Tyg till regnjacka

Jag har tröttnat på att regnjackor är så himla fula och tråkiga, så jag har tänkt sy en snygg, med färger och mönster och i en annan modell, lite åt kapphållet.

Men nu är problemet vad jag ska använda för tyg. Mina första tankar var balagd textil och vaxduk. Men inget av det andas, och belagd textil kanske inte ens står emot väta särskilt bra??

Sen är jag lite tveksam på det där med foder, vad är ett lämpligt foder, som andas? Jag vill inte bli ett vattenfall av svett i min nya fina jacka, så det måste vara material som andas.

När jag varit in på olika tygsidor har jag bara hittat tråkiga, enfärgade tyger, och jag är ute efter mönster. Visserligen kan man ju skapa egna mönster av enfärgade tyger, men när det gäller regnkläder vill man ju ha så få sömmar som möjligt att täta.

Vad säger ni, har ni några tips på tyger?
Jag älskar mönster, och framförallt blommor, så hittar ni något blommigt tyg (kan vara svartvitt) så vill jag mer än gärna veta det!
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 11:09   #2
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Ska du ha någon form av membrantyg som transporterar fukt utåt är du begränsad till enfärgat (som jag sett säljas till konsument i alla fall).

Ska du ha mönster är det mer vaxduk som gäller. Och det är ett heltätt material, dvs, du kommer bli blöt innefrån förr eller senare.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 11:39   #3
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Citat:
kanvas skrev: Visa inlägg
Ska du ha någon form av membrantyg som transporterar fukt utåt är du begränsad till enfärgat (som jag sett säljas till konsument i alla fall).

Ska du ha mönster är det mer vaxduk som gäller. Och det är ett heltätt material, dvs, du kommer bli blöt innefrån förr eller senare.
Rackarns, det är ju så himla trist med enfärgat.. Jag hittade visserligen en väldigt snygg vaxduk på Ohlssons, som dessutom inte kändes så himla stel som de ofta gör, men som sagt, man vill ju inte svettas ihjäl.
Du skrev om att du bara sett enfärgat som säljs till konsument, har du sett mönstrade som säljs till företag menar du?
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 17:14   #4
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
SyEmma skrev: Visa inlägg
Rackarns, det är ju så himla trist med enfärgat.. Jag hittade visserligen en väldigt snygg vaxduk på Ohlssons, som dessutom inte kändes så himla stel som de ofta gör, men som sagt, man vill ju inte svettas ihjäl.
Du skrev om att du bara sett enfärgat som säljs till konsument, har du sett mönstrade som säljs till företag menar du?
Du kan ju kontakta en textilagentur och be dem fixa fram några tusen meter egendesignat tyg om du har råd och plats...

Eller fixa kontakten själv med fabrikanter i asien (eller europa), ge dem en design, be dem provtrycka, kolla provet, godkänna eller modifiera, jämföra och testa mot spec, sen betala för minimum ordern (några tusen meter garanterat), sen ordna frakt (del i container brukar vara billigast), tullklarera, betala moms och tull i förväg, fixa spedition från hamn till ditt lager etc etc...

De tyger av dessa typer som finns till försäljning till allmänheten är sånt som läckt ut via textilagenturer och tillverkare. Rester, testrullar och andra sortering. Så är det faktiskt med de mesta tygerna som säljs mot konsument. Den privata tygkonsumtionen är en försvinnande liten del av världens textilproduktion.

Förresten, jag har sett mönstrade tyger med membran till salu. I kamoflauge...
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 17:21   #5
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Sen kan du ju iofs bara göra applikationer med ett annat membrantyg i annan färg, det blir bara mer sömtätning, inte så himla jobbigt faktiskt. Fast helst ska du ju bara ha ett lager så du får skära ut applikationen minus sömsmån om du ska ha någon fukttransport kvar att tala om i de områdena med applikationer.

Annars kan du kolla upp transformational reconstruction av shingo sato, finns massa på youtube, han gör fina mönster med olika tygstycken, det hade nog vart skiiiiiitsnyggt på en regnjacka..

Typ såna här grejer:
http://i1.ytimg.com/vi/azRyiFPeDVI/hqdefault.jpg
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 17:30   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Skit snyggt, men regnkappor bör ha så få sömmar som möjligt, för att unvika läckage.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
fodertyg, färg, mönster, regnjacka, tyg

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons