Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-03-08, 10:26   #1
Fnyfniken Fnyfniken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 5
Lära sig sy barnkläder med over- & coverlock...

Hej alla glada sömmare!

Efter mycket stretande med min gamla vanliga symaskin har jag insett att det inte blir snyggt att sy i jersey och sätta kantband och stickningar så att det ser professionellt ut. För att inte tala om hur lång tid det tar.

Jag var helt oinsatt i detta med overlock tills i tisdags, och är nu något bekant med problematiken. Jag tog med köpta kläder till symaskinsförsäljaren för att visa vad jag ville kunna göra. Det visar sig att man tycker att jag ska köpa 2 maskiner, en för overlock och en annan för coverlocksöm på bandkantningen.

Ni som redan gör sånt, hur lärde ni er hur man gör och vad som är möjligt att göra? Var det svårt? Har ni 2 maskiner? Vad är för- och nackdelar? Jag är skicklig med vanlig symaskin, men kan inget om sömnad med denna typ av maskin. Vad har ni för råd?

Fnyfniken i Stockholm
Fnyfniken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-08, 15:11   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Ett alternativ är att köpa en vanlig overlock utan
cover sömmar ,det finns många varianter att välja på och även köpa Janomes cover pro 1000 som har bara coversömmar .Då har du 2 maskiner det viktigaste är att det finns differensial matning på overlocken det finns på cover pro 1000.
Men du kan också köpa en overlock typ babylock
som är både overlock och coverlock du ändrar maskinen emellan.
Jag har själv bestämmt mig för att behålla min 10 år gammla pfaff 4870 overlock och köpa till Janomes cover pro 1000.Jag tänker köpa min från England

Jag tror att priserna blir det samma.
Men om du skall sy i stretch och töjbara matrial så är en coversöm bäst men du behöver även overlock sömmen till kanterna.
Titta på flera märken det vara flera som köpte janomes på mässa både overlock och cover pron till mycket bra priser.

Här är en som köpte på mässan som jag hittade i forumet

Idag har jag köpt mig TVÅ maskiner!
Var på syfestivalen och provkörde de flesta. Hade tänkt mig en kombimaskin med coversöm men det blev två separata. Så smidigt att bara flytta stolen istället för att "operera" om maskinen till coversöm. Fick ett toppenbra paketpris! 8700kr för en Janome mylock 644D och en Janome coverpro.

Får dem på måndag så hoppas helgen går snabbt!

Senast redigerad av axyzvslut den 2007-03-08 klockan 15:15.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-12, 08:57   #3
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Jag har varit med om samma sak, som tur var så kunde jag lämna tillbaka min första overlock och få en kombinerad, den har både overlock och coversöm.

Nackdelen är att den måste träs om när man ska sy coversöm från overlocken, men man lär sig snabbt att sy i rätt ordning.

Man kan även ha två maskiner och det har jag inte provat, men jag tycker det tar mycket plats och att vill man inte hålla på att trä om hela tiden så måste man ha dubbel uppsättning av sytråd, det vill säga minst 3 rullar i samma maskin av samma färg. Jag syr mina barnkläder med 4-trådig overlock så det skulle bli ännu fler.

Det tredje alternativet är att du använder dig av flatlockssömmen istället för raksöm. Jag har sett på en del barnkläder min son fått av ett sådant dyrt märke som jag aldrig skulle köpa, det verkar vara inne. Fast det går inte att göra kantband med flatlocken.

I en del gamla böcker om på temat sy kläder till barn brukar man beskriva hur man syr kantband med vanlig symaskin (med hjälp av elastiska sömmar) det kan jag rekommendera.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-12, 09:10   #4
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Det är nog en smaksak om man vill ha två eller en maskiner. Priset blir ungefär detsamma. Själv köpte jag en kombinerad, en Singer. Den är en riktig klippa och jag är attans så nöjd med den.

Jag tycker nog att täcksömmen är värd de där extra tusenlapparna. (gav 7990 för min kombinerade)
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 17:58   #5
Fnyfniken Fnyfniken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 5
Det låter bra!

Jag har inget problem med plats så för mig gäller nog 2 maskiner. Jag gillar inte att hålla på och trä om, och enligt symaskinshandlaren blir det lite billigare. Jag ska gå dit och prova imorgon.

Fnyfniken
Fnyfniken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-21, 17:05   #6
Fnyfniken Fnyfniken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 5
Har inte kommit iväg för prov-sömnad ännu men har en fråga:
Finns det någon bra tidning eller dylikt där man kan lära sig att sy med overlock och coverlock? Eller kurs?

Theresa
Fnyfniken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-29, 15:00   #7
Fnyfniken Fnyfniken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 5
Sju svåra år senare är jag inte det minsta klokare. Nu har jag varit på två skilda demos av maskinerna. En Bernina overlock för kring 4-6000:- verkar passa för själva overlocksömnaden av plaggen. Det är coverlockandet som ger mig huvudbry.

Den ene säljaren säger att en Janome CoverPro med specialpressarfot används för att sätta på jerseykantband. Den andra säljaren kan dema senare. Hon säger att den endast kan sätta dit ostretchiga kantband och att endast en BabyLock Cover Stitch med dess fot kan sätta dit jerseykantband med lite muddverkan.

Det ger en helt annan prisbild, om man säger.

Jag har läst det som finns på denna länk:
http://www.cedesign.com/familyphotos...faq/index.html

och där verkar detsom att allt möjligt går. Har någon några rå för att jag inte ska bli ruinerad och missnöjd.
Fnyfniken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-29, 16:37   #8
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Den typen av söm har jag på min singer iallafall, både med en nål, brett mellanrum två nålar, smalt mellanrum två nålar samt tre nålar. Vilken typ av muddar är det du tänker dig? För min del tycker jag det går bra att sätta på kantmuddväv utan specialpressarfot.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-29, 18:23   #9
Fnyfniken Fnyfniken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 5
Jag menar egentligen kantband så som det ofta är på sportkläder, men i jersey. Aningen spänt så att det drar ihop ärmen lite. Jag kan försöka hitta en bild.

Theresahttp://www.finnishdesignshop.com/images/babyt_tk.jpg

Senast redigerad av Fnyfniken den 2007-03-29 klockan 18:56.
Fnyfniken är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons