Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-01-12, 13:18   #1
Piffan Piffan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 59
Overlock/Coverlock?

Jag är en alldeles färsk medlem, även om jag har varit inne och smygtittat förut på lite olika saker

Nu har jag starka funderingar på att skaffa mig en overlock. Jag har då upptäckt att det inte finns täcksöm/coverlock på de billigaste maskinerna. Behöver man inte det när man syr plagg i t ex jersey? Använder man vanliga symaskinen till att lägga upp med då? Blir det inte vågiga kanter?

Jag har tittat runt, men vet inte vad jag ska satsa på, har inte lust att lägga ut en förmögenhet, eftersom jag inte syr så mycket. Jag vill dock ha en maskin som inte är så krånglig att använda, att det inte blir av och den blir stående...........

Någon här inne som kan hjälpa mig?
Piffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-12, 14:59   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det låter som det är Brother 3034D (eller storebro 4234D) som du är ute efter. Det är en prisvärd och lättskött overlockmaskin. Med bra bruksanvisning och en jättebra DVD film som även en normalkorkad nybörjare begriper sig på.
Skickar du efter den från england kostar den ca 2500 kr med frakt och ett startkit med tråd, saxar, nålar och måttband. Maskinen brukar dyka upp på 4-5 arbetsdagar hemma hos dig.
I Sverige kostar maskinen ca 5000 kr.

Här kommer en länk till ett företag som många på sysidan har anlitat och varit belåtna med.
http://www.sewingmachines.co.uk/brother3034_info.htm

Du hittar på sidan två film som jag kan rekommendera att du tittar på om maskinen.

Att köpa en kombinmaskin kostar ungefär lika mycket som att köpa en overlock och en covermaskin. Dom billigaste combimaskinerna kan vara svåra att ställa in och få en fin coversöm. En kombimaskin måste man bygga om för att kunna sy cover. Det är delar som ska tas bort nålar som ska flyttar, en massa inställingar som ska ändrar och maskinen måste träs om. Enda fördelen med en kombimaskin är att utrymmes mässiga, det blir en maskin mindre i syhörnan. En overlock kan i stort sett bara sy raka overlocksömmar, så till finliret behöver ha den vanliga symaskin. Ska sy effektivt behöver du ha båda maskinerna framme och trädda, så du kan växla snabb mellan maskinerna och sy den söm som varje maskin är bäst på.


Du kan fålla med tvillingsnål. Elastisk raksöm, våffelsöm, trestegs zigsack kan också fungerna. Det gäller att testa sig fram för det som fungerar i ett trikåtyg, fungerar inte alls i ett annat.

Visst blir det snyggar fållar men en cover, men en vanlig symaskin fungar också bra.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-12, 18:06   #3
Piffan Piffan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 59
Tack för svaret. Det verkar vara en riktigt bra maskin! Ska titta närmare på den.
Om man beställer från England, måste man byta kontakt då?
Piffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-12, 20:21   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Som brukar skicka med en adapter.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-12, 21:20   #5
birma birma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 61
hej
jag har både en coverlock och en overlock, du behöver inte köpa dem i kombinationsmaskin...Där har jag liksom föregående inlägg hört att det inte skall vara så bra (till och med av försäljare själva)
Vilket märke du skall välja - där tror jag du kan få lika många alternativ som det finns märken , för de flesta relaterar till den de själva har men åk till försäljare och testa lite olika...det kostar inget och du får lite koll på vilken du trivs med

Jag har flera bekanta som också har overlock och vi är alla nöjda fasten vi valt olika märken.....

själv köpte jag begagnat, det går att hitta till mycket bra priser och som ofta är lite använda...så det är mitt tips....du har även en flik här på sysidan med recensioner som du kan kika på och youtube har många instruktionsfilmer oavsett vilket märke du väljer....lycka till
birma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-13, 17:27   #6
Piffan Piffan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 59
Nu har jag fått möjlighet att köpa en Huskylock s15, som är ett år. Är det ett bra köp?

Såg att Brothern inte kan sy tvåtrådigt, men det kanske man inte använder?

Huskylocken är där jag bor, så jag har möjlighet att testa och titta innan köp......
Piffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-13, 17:47   #7
birma birma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 61
ett bra köp är det om du får den till ett pris du är nöjd med och som sagt testa gärna i en butik...ny kostar den runt 3400 och den finns fortfarande ute till försäljning så gillar du husqvarna tycker jag du skall slå till
birma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-13, 18:40   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det är tre och fyra trådig man använder mest. Tvåtrådig klarar man sig utmärkt utan.

Min babylock som jag har nu klarar 2-8 trådar, har aldrig haft något behöv av att sy med två trådar. (Min första var en Brother 3034D, som var en jättebra msskin som var nybörjarvänlig, men den gjorde att jag fick mersmak och det blev babylockens combimaskin som jag fastnade för).

BAbylockarna är nog det bästa overlockmaskiner som finns på markaden. svindyra i inköp, men helt suveräna att sy på.

De flesta börja med en overlock och kompletterar med covermaskin om det behövs.

Jag tror du för mer maskin om du köper Brothern. Man brukar få vad man betala för.

Senast redigerad av bila den 2013-01-13 klockan 18:50.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-13, 21:21   #9
Piffan Piffan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 59
Tack för utförliga svar och tips! Nu ska jag bara fundera..........
Piffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-14, 10:18   #10
Piffan Piffan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 59
Om jag beställer en Brother 3034 från SMD, behöver jag beställa några extra symaskinsfötter till, eller räcker det med den som hör till och blindsömsfoten som man får med? Andra tillbehör som behövs?......
Piffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-14, 10:53   #11
Piffan Piffan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 59
Nu kunde jag inte hålla mig längre

Jag har beställt min Brother 3034D! Hur lång tid brukar leveransen ta?
Piffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-14, 13:27   #12
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Oftast 4-5 arbetsdagar om du beställt den från SMD (England).
Det brukar gå att följa maskinen. Är du hemma och dom kommer in i huset så leverera dom den till dörren.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-14, 14:08   #13
Piffan Piffan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 59


Behöver de mobilnumret? Jag tänkte inte på att lämna det. Bara hemnumret.
Piffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-14, 14:40   #14
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Du klarar dig långt med dom fötter som följer med. Finns det behov kan du köpa dom senare. Fraktfritt om du köper för över 20 pund och max 30 kg.

Tråd till bra pris hittar du hos Bibbis texil. Köp stora konor bara av dom färger som du använder mycket, 1000 meter rullar av dom andra färgerna, dom räcker ganska långt dom också.

Kommer dom inte in eller du inte är hemma så kan du hämta maskinen en dag senare på ditt utlämningsställe.

Senare när jag skickade efter andra grejor har jag skrivit min portkod vid min gatuadress (kod 1234), och då har dom kommit in.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-14, 14:42   #15
Piffan Piffan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 59
Tack snälla Birgit för alla goda råd!

Just nu sitter jag och tittar på Youtube, för att lära mig så mycket som möjligt, innan maskinen kommer.
Piffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons