Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-02-03, 14:20   #1
SanePerson SanePerson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 2
Unhappy Probleeem! Klänning..

Hej!
Jag har börjat sy en klänning i 60-tals stuk av en gammal gardin köpt på loppis. Nu har jag fått problemet att måttet vid bysten är för litet - det stramar lite. Tyget är inte stretchbart.

Halsrigningen till klänningen tänkte jag skulle vara djup och rund...

Vad har jag gjort fel? är det armarna som jag sytt in på något fel sätt..?
SanePerson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 15:14   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Antar att du har ett mönster? Har du inget så hur stort är ditt framstycke?
Hur stor vidd har du på mönstret respektive om du mäter på dig själv? Det behövs nog 2-3 cm rörelsevidd i tillägg till ditt kroppsmått. Mät från sidsöm till sidsöm över bysten.
Hur ligger sidsömmen? på rätt ställe eller är den bakåt/framåt? Kan bakstycket vara för snävt?
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 16:46   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Ev kan du lösa problemet med att sätta kilar under som går upp ärmen.
Använde de rätt tyg till mönstert. Är mönstret skapat för stretchiga tyger så är mönstret mindre.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 21:54   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Stramar det över bysten måste du ha inprovningar i sidan.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-04, 14:39   #5
SanePerson SanePerson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 2
Tusen tack för alla tips! Jag har förstått nu att det mönster jag hade var till stretch tyg (lite korkat av mig att inte kolla upp detta först). Ska försöka ordna upp den
SanePerson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-04, 14:58   #6
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Har du 1,5 cm sömsmåner har du en del att ta av. Kom bara ihåg att om ärmhålet blir större så måste ärmen också få bli lite vidare för att passa i hålet. Detsamma gäller om du lägger in kilar i sidsömmen för att öka vidden.
Hade du ändrat vidden fram innan du klippt hade du kunnat lägga utökningen "mitt i" och då hade inte ärmhålet påverkats.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 23:30   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Nästan alltid på stretchtyg-mönster så saknas det insnitt som formar till plagget.

Det är svårt men man kan faktiskt lägga till insitt på en redan gjord klänning, om den är ärmlös kan det gå. Men då får man sy om kantningen/fållen av ärmhålet.

Har gjort det när jag gjorde om en barn/ungdomklänning till att passa mig lite bättre. Jag tog bort snedslån för ärmen och blottlagde den "råa" kanten och sedan tog jag på mig klänning och nålade så att det ser bra ut med placeringen och riktningen, och längden av insnitt, sedan tråcklade jag och mätte så det blev exakt på båda sidorna. Prova, är det bra - sy!

Men om klänningen överhuvudtaget är för liten om bysten blir det nog lite knepigt. Kanske en kombination av att lägga ut i sömsmån och att lägga till insnitt. Man får hoppas du har mycket sömsmån..

Annars blir det nog kilar du får sätta in.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 13:33   #8
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Insnitt formar bara plagget, det ger inte mer vidd. Om det stramar betyder det att du behöver mer vidd över bysten än vad plagget har. I och med att det finns ärmhål så hjälper det t.ex. inte om den extra vidden är på ryggen, du måste ha vidden där du behöver det. Försök använda sömsmåner för att få lite extra vidd över bysten framtill.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 13:36   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det är sant att det inte ger mer vidd med insnitt, men det kan åtminstone ge bättre form.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 13:55   #10
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Ja, det ger bättre form, men bättre form hjälper fortfarande inte med att det stramar... Faktum är att det faktiskt kan göra det hela ännu värre eftersom det inte finns någonstans bysten kan ta vägen om plagget är formsytt ovanför och nedan bysten.

Kilar i sidan ger mer vidd, men riskerar samtidigt att göra att armhålen blir lite för stora framtill. (så var beredd på det)I och med att du har ärmar behöver du lägga till en kil där med, så ärmarna kommer bli vidare upptill också.

Finns det sömmar lodrätt över bysten så är det bästa att antingen försöka ta lite av sömsmånerna där, eller lägga in kilar där. Problemet är att det senare riskerar att förstöra det utseende du är ute efter.

Ytterligare ett alternativ är att göra en djupare ringning framtill. Det ger i sig inte mer vidd, men ger utrymme åt bysten att röra sig uppåt. Det kan visserligen ge lite mer hud synlig (och mer klyfta) än vad du tänkt dig.

Nästa gång du har ett mönster är det antagligen bäst att mäta bystevidden på mönstret och jämför med din egen. Titta också på hur mycket vidd du har framtill respektive baktill. Har du lite mer byst behöver du tyget fram, den extra vidd du har i ryggen har du ingen glädje av alls. Är du osäker, ha gärna lite extra tyg i sömsmånerna så att du kan lägga ut klänningen när du har provat den. Om det är lite mer än så som du saknar finns det enkla ändringar av mönstret man kan göra som gör att det ska fungera bra för dig.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 14:06   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ah har plagget ärmar? Då förstår jag att det blir svårt.
Bortse från mitt förslag, jag hade nog bara tur då jag modifierade en ärmlös a-formad klänning som stramade över bysten och för snäva ärmhål.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
hjälp, klänning

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons