Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-11-28, 09:17   #1
Ilo Ilo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 71
Fusksticka en kofta???

Skäll inte på mig nu........ Om 1 månad beräknas vår prinsessa komma och jag vill göra en stickad kofta åt henne. MEN jag kan inte sticka annat än raka stycken, typ halsduk. Nu har jag funderingar på att om jag stickar flera stora stycken och sen ritar ut delarna och stärker kanterna genom tät zick zack söm på maskinen. Sedan klippa ut delarna och sy ihop till en kofta.

Funkar detta alls, eller är det en helt galen idé?
Ilo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 10:01   #2
Zentibir Zentibir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 117
Grattis till Sessan som kommer.......

Roligt att du vill försöka sticka kläder till den lilla som kommer. Det går att sticka koftor med bara raka stycken. Kán inte här och nu ge något tips eller mönster men ska försöka fixa det när jag kommer hem om ingen annan gör det innan.Lycka till så länge! //BiZen
Zentibir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 10:02   #3
mittens mittens är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 198
Jag tycker att det BÖR funka, men prova att sticka ett litet stycke först, zick zacka och klipp så får du se, jag skulle helt klart använda mig av zick zack INNAN jag klipper...
mittens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 10:23   #4
Ilo Ilo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 71
Ååååååå va skönt att ni inte idiotförklarar mig direkt ;-) japp tänkte så, att jag ritar ut delarna och zick zackar och kollar att det verkligen sitter, sen klipper jag. Tänkte att jag även kan använda tät zick zack för att sätta ihop delarna, då borde det ju hålla.

Har samma ide om att göra en väst med mormors-rutor, det borde funka.

Återkommer med bild, om några år eller nått...........
Ilo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 11:40   #5
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Någon gång för 20-25 år sen såg jag en bok på biblioteket som hade beskrivningar där alla stycken var fyrkanter. Men jag minns inte vad den hette och det skulle inte förvåna mig om den är urgallrad för länge sen.

Jag ritade av beskrivningen och den tabell med mått för varje storlek som hörde till.

Antagligen gör det våld på copyright och sånt att lägga ut en bild på delarna och tabellen så jag gör inte det.

Jag vill bara förklara att det går visst det.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 11:43   #6
LisaLejon LisaLejon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 206
Norska lusekoftor stickas runt och sen klipper man upp för ärmhålen och öppning fram. Då ska man enligt en beskrivning jag läst sy två raksömmar bredvid varandra för att låsa maskorna innan man klipper.

Jag har testat detta en gång och det fungerade bra, åtminstone när man klipper längsmed maskorna. På tvären är det nog bättre med en smal zickzack, så det blir elastiskt.
LisaLejon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 13:38   #7
Jo_1 Jo_1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 125
Fast grejen är ju den att det inte är så mycket svårare att sticka formade stycken än raka! Det finns många enkla mönster där det inte är så avancerade avmaskningar osv som du kan sticka.Barn är ju i regel inte så kurviga, så de stycken man stickar blir ju inte så särskilt formade. Pippitröjan jag stickade till mig brorson var väldigt rak, man avmaskade nog bara på ett enda varv fär ärmhål (på livet s.a.s) och ärmarna var enkla att bara öka i kanterna. Man borde ju kunna göra en liknande kofta om man bara delade upp framstycket i två delar!
Jo_1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 14:36   #8
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Grattis till tösen!

Du kan kanske sticka delarna i rätt storlek på en gång så slipper du klippa ut delarna och sicksacka. När du stickat alla delar syr du ihop dem med garnet du stickat i.
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 22:27   #9
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det finns bra mönster att köpa, där det i princip är bara raka stycken man stickar.

Lite format är det uppe i halskanten, och ärmarna brukar man göra ökningar på.
Men köp mönster och garn och börja, det är inte så svårt.

Vi här på Sysidan, "har ju hjälpt till" att sticka åtskilliga koftor och tröjor. Så vi finns här om du behöver hjälp och råd!
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons