Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-20, 18:55   #1
Syfilisbakterie Syfilisbakterie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 110
Viktoriansk klänning

Har redan börjat fundera på mitt projektarbete till trean (för en gångs skull är jag ute i god tid, hejja hejja)

Planen är att sy en viktoriansk klänning med krinolin och korsett.

Jag ahde tänk mig en överdel i stil med den jag bifogat.

Men hur gör man när man tar mått för en sådan?
Man måste ju ta måtten efter när man ha korsett på sig, eller?

Sen kjol delen hur ska man veta vad fölr typ av krinolin elelr likande mans ka ah till? är d engt spec.

ehh, all info som ni kan bidra med är guld värd för jag är total noob på detta (viktorianska kläder icke sömnad :P)

Tack på förhand
Maja
Bifogade bilder
 
Syfilisbakterie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-21, 07:57   #2
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
ja du måste ha korsetten, åtdragens så hårt du vill ha den, när du mäter, även kjol/underkjolar/krinolin/turnyr.

Min erfarenhet säger att det är en blus till en turnyr, inte en krinolin, på bilden, från slutet av 1800talet. (sån som bara fyller ut bak)

kolla hos anna-karolina:
http://www.sysidan.se/member/view.htm?ID=4474

och anneli:
http://www.sysidan.se/member/view.htm?ID=4853

om du vill, dom har jättefina turnyrkläder och tydliga, bra bilder på tidsenliga underkläder (även krinolin)

Senast redigerad av mim den 2007-09-21 klockan 08:01.
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-21, 10:04   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Börja alltid sy kläderna innifrån och ut.

Ta alltid måtten till varje nytt plagg med allt som ska vara på under på dig. Då får du dessutom en chans att korigera ev. missar och tillfälle att gå in korsetten.

(Kanske någon vänlig moderator skulle kunna flytta tråden till "historiskt inspirerad sömnad"-forumet?)
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-21, 12:35   #4
Syfilisbakterie Syfilisbakterie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 110
Mjo jag tänkte de också.. att dne vart till tonyr alltså.
Att de ska vara historsikt koektt är jag inte mega petig med, vill mest ha en vacker klänning ^^

Har redna kollat hos anneli och anna karolina.
men de ju alltid enklare att kolla på sidor somrä avsedda för visa hur du syr osv inet där nån har sytt upp färdigt, om du förstår hur jag menar.
tack för tipset iaf!
Syfilisbakterie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-21, 19:04   #5
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
dom brukar prata om den här sidan:

http://www.farthingales.on.ca/

att där ska finns tips på hur man syr och så. För länge sen var där en som sa att hon brukade använda rynkband? såna man syr på gardiner och trä krinolinsstål igenom för att göra en enkel krinolin med. Hon sa det blev lättare att balansera krinolinen då?
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 21:39   #6
Syfilisbakterie Syfilisbakterie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 110
Låter ju smart
Förmodligen blir de ju inte en krinolin utan en tonyr jag ska sy..(sådna puff bak) men man har kanske stål för stadga upp dom med..
huva vilket projekt jag ger mig in på...


Ska genast kolla länken
Syfilisbakterie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-26, 10:08   #7
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Överdelen som du lade in bild på kommer från Truly Victorian www.trulyvictorian.com

På dersa websida ligger alla mönstren uppdelade enligt stil-epoker. Din överdel är från Late Bustle-eran, och du hittar andra kläder att matcha ihop, och rätt underdelar här

De har också ett jättebra forum på sin sida där man kan ställa frågor om eventuella konstruktionsproblem.



[Igen, säger som Lilith, vill någon moderator flytta oss till det historiska forumet, eftersom många historie-intresserade kanske missar tråden här (såg den själv av en slump)]
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-26, 12:29   #8
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
Överdelar från den viktorianska tiden ska sitta TAJT så det är utav största vikt att du har allting på dig under överdel som du senare tänkt använda när du tar dina mått. Det innebär att du förutom korsett, chemise, turnyr och underkjol även måste prova med de kjolar du ska ha över underkläderna, i regel brukar det vara två stycken, en "under skirt" och en "over skirt". Så, precis som Lillith skrev, börja alltid inifrån och ut när du syr dessa kläder.

Truly Victorian har som tidigare sagts sina mönster uppdelade i t ex "late bustle" och "early bustle" och beroende på hur korrekt du vill vara så kan du kombinera lite som du vill. Du kan också skippa turnyr helt eftersom kvinnorna inte använde turnyrer mellan 1877-1882 men hey, det är ju skitsnyggt med turnyr

Om jag förstått rätt så är du egentligen inte ute efter en krinolin? eller?

Truly Victorians diskussionsforum är väldigt levande och bra så du hittar säkert jättemånga intressanta trådar där, och inte nog med det, Heather som gör mönstrena finns alltid tillhands om du har frågor eller problem med sömnade. Jag skulle antagligen inte ens börjat sy sådana här klänningar om inte det forumet fanns!

En liten kul kommentar förresten som Heather skrev till en tjej som påstod sig inte kunna lyfta sina armar i klänningen hon sydde (en ca 1880):
"Welcome to historical clothing, where movement is optional and lifting and reaching is what men are for anyway."

Den här sidan kanske också är intressant, här ser du skillnaderna mellan de olika viktorianska perioderna:
http://trulyvictorian.netfirms.com/history.html
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-26, 15:42   #9
Syfilisbakterie Syfilisbakterie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 110
Tack för svaret
Eftersom jag inte kommer ha obgränsat med tid och aldrig sytt en korsett innan.. eller ngt i denna stilen alls så jag funderarde på om man verkligen behöver alla lager av underkjolar osv.

Kommer fömodligen aldrig använd klänningen mer änn för fotograferng eller likande

Om man syr ex, korsett, tunyr och underkjol (sådna somär emllan tunyren och själva klänningen)kan man ha vanliga underkläder under då?

Nej jag la ner projketet krinolin då jag tyckte tunyr vart finare

ska aboslut kolla upp dne länken du gav mig.

oh också en fråga till nag korsetten, är de väldigt stor skilland på vilken korsett modell man har under vilken blus/jacka.

Gillade modellen på den här korsetten som du har sytt.
http://www.sysidan.se/obj/photo/d2a7...5814873424.jpg
Syfilisbakterie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-27, 11:52   #10
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Underkläderna är det som ger linjen på plaggen. Om du inte använder rätt underkläder kommer du inte få ett plagg som ser ut att tillhöra den period du tänkt dig!
Om du bara gör plagget för att det ska vara fint och inte bryr dig om att vara HK så spelar det ju ingen roll, bara du känner dig fin i det färdiga resultatet. Men det kan nog vara bekymmersamt att använda ett mönster som är gjort för att sitta på en fast korsetterad kropp på en rörlig modern kropp med vanlig modern behå, till exempel. Risken fins ju att plagget inte sitter fint. Kanske blir det dragningar på grund av för stora belastningar på dom övre lagren och liknande.
Har du riktig otur kanske det helt enkelt går sönder.
Du kan naturligvis prova och se om det funkar, men om det inte gör det har du ju gjort allt jobbet i onödan. Är det då itne bättre att göra rätt från början och låta det ta den tid det tar?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-27, 12:53   #11
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Jag är själv inte alltid så strikt HK (handsytt/maskinsytt, HK tyg etc), men just underkläder tycker jag att du inte ska tumma på, av de anledningarna som Lillith skrev. Korsetter är alltid kul och den kan du använda som enskilt plagg också, och en chemise och underbrallor är inte så svåra att sy.

Dessutom, ska detta vara ett projektarbete och du går en sömnadsutbildning så tycker jag absolut att du ska satsa på the whole she-bang!
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-27, 12:56   #12
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
suck.. jag skrev ett långt inlägg igår till som jag tydligen missade att regga. Well well, ska försöka komma ihåg vad jag skrev.

De plagg du kan skippa utan att det syns i slutresultatet är chemise/underklänning och mammelucker. Istället för chemise kan du t ex använda ett tunt linne. Underkjol behövs eftersom det påverkar kjolens fall.

Vilket korsettmönster du väljer spelar mindre roll, bara du väljer en modell som är ca 1870-1880. Det slutliga resultatet när du syr en korsett har inte bara att göra med vilket mönster man använt utan också din förmåga att ändra på mönstret och vilket kroppsform du har.
Om du är intresserad av Laughing Moons "Doré" så kanske du ska titta lite på Truly Victorians eget korsettmönster också, det är jag själv intresserad av att prova :-)
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-27, 15:07   #13
Syfilisbakterie Syfilisbakterie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 110
Har inte sagt att jag inte ska sy korsett.
För mig vart de en självklarhet dels för jag vill lära mig sy korsetter och dels för att få rätt profil sedan.

Undrade vilka underkläder man kunde hoppa över att sy.
och de svara anna-karolina på.

tack ändå.
Syfilisbakterie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-27, 15:10   #14
Syfilisbakterie Syfilisbakterie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 110
Okej, med de ungefär som jag trodde då

Ah ok, då vet jag de. Tycker fö. att 1800-tals korsetterna är snyggast så de vart en sådan jag tänkt mig.

ska kolla närmare på korsett mönster när de bröjar närma sig.
just nu försöker jag mest få en överblick över vads om finns, och hur amn ska gå tillväga ect

Kommer säker komma med fler noob frågor när jag väl bröjat sy
Syfilisbakterie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons