Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-06-18, 16:36   #1
mrs.lundin mrs.lundin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 2
Brother 3034 eller Pfaff Hobbylock 2.0

Jag ska har fått lov av maken att köpa en overlock nu när jag går hemma och är mammaledig, men vill gärna ha lite tips på vad jag ska satsa på!
Jag är nybörjare och syr mest i trikåtyger (barnkläder) så den ska va enkel att trä och försttå. Jag kikat runt endel och tänkt beställa från england.

Har fastnat för antingen Brother 3034 eller Pfaff Hobbylock 2.0. Har sett att det är flera som köpt brothern och är nöjda med den. Nån som kan hjälpa till lite med skillnader på dessa maskiner? På hobbylocken kan man ju även sy med 2 trådar, men hur stor användning har man av det? Hur lätta/svåra är de att ställa in och sy med?

Tacksam för hjälp!
mrs.lundin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-18, 19:54   #2
trugen trugen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 101
Hej!
Jag har hobbylock 2.0 och hade aldrig provat att sy med overlock innan. Jag tycker den är enkel att trä funkar alltid för mig men ska vara ärlig att säga att jag endast använder den för att sy ihop eller kanta istället för trestegs zickzack på den vanliga maskinen.

Kanske inte så mycket hjälp men det är min erfarenhet av den jag har.

Trugen.
trugen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-18, 20:36   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Brother är en mycket bra och privärd overlock. Jag köpte den som min första och var mycket nöjd medden. Den gick jättebra och sydde fina sömmar. Det enda den krävde var att man trädde den rätt, så gick den. Det är en enkel och snäll maskin.
Jag vet inte vad man ska ha två-trådig overlock till, det blir ju inte hållbar söm av det.
Det man änvänder mest är ju den 4-trådiga overlocksömmen som ger en stark och hållbar söm.
Den 3-trådiga kan man använda till att kasta sömmar med.
Sedan är ju rullfållen något som man också använder.
Jag var själv nybörjare, tittade på DVD:n som följde med 3034D. En halvtimme senare så var hade jag trätt den och var igång och sydde.
Jag var mycket nöjd med den.
Jag saknar Brossan, som jag sålde när jag köpte min Babylock som jag har nu, men den kan lite mer och det var därför jag bytte.
Pfaff hobbylock har jag ingen erfarenhet av.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-19, 15:41   #4
Memmel Memmel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 184
Jag skulle satsa på Brothern. Har själv inte sytt på den, men har läst mycket gott. Pfaff har jag provat och inte varit så nöjd (det var dock andra modeller). När jag skulle köpa overlock stod det mellan Mylock 744 och Pfaff 2.0 och jag tyckte betydligt bättre om Mylocken. Pfaffen var vid jämförelse mer högljudd och "osmidig" att sy med.
Som sagt, Brothern lyfts ofta fram som en bra och stabil maskin.

Lycka till med valet!

Hälsningar från Anette
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-19, 17:41   #5
mrs.lundin mrs.lundin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 2
Tack för svar! Kanske är brothern jag ska satsa på. Var bara i en sybutik och tänkte prova den lite, men det var totalt trassel på den och han som jobbade fick inte ordning på den just då. Han ursäktade sig med att det ju är många som provar och som har noll koll, så han behövde sätta sig lite längre tid för att se vad det var som var fel. Fick prova lite på en bernina istället, men den kan man ju inte beställa för halva priset från england så därför är det inte riktigt nått alternativ.
mrs.lundin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-25, 20:41   #6
Odileine Odileine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 45
Hej!

Jag håller på å sälja min 3034D och den funkar utmärkt, jag har haft den i ungefär en månad nu. Anledningen jag säljer den är för jag har byt. Den är super lätt att handskas med och lätt att trä, med 2, 3 och 4 trådigt sömnar
Odileine är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons